Hva stemmer du?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Hva ville du stemt?

Arbeiderpartiet
22
23%
Fremskrittspartiet
10
11%
Høyre
17
18%
Kristelig Folkeparti
6
6%
Rød Valgallianse
6
6%
Senterpartiet
1
1%
Sosialistisk Venstreparti
20
21%
Venstre
7
7%
Jeg ville stemt blankt (begrunn gjerne dette i tråden)
6
6%
 
Antall stemmer : 95

Hva stemmer du?

Innleggav Hooloovoo » tor 18.11.2004 15:28

Nå vet jeg det er mange her som ikke er gamle nok til å stemme enda, men alikevel. Hva ville folk her stemt hvis det hadde vært stortingsvalg? Jeg lurer litt på hvor forumet står rent politisk. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 18.11.2004 15:51

Med tanke på at det er ett lite flertall av Apple brukere i USA er demokrater (inkl. Steve), og vi her på forumet i snitt kanskje er under tredve i allefall så er jeg overrasket om ikke venstre aksen vil stå sterkt. Venstre orienterte partier står litt sterkere blant unge folk, og demokrater står nærmere middelklassen enn republikanerene. Generelt er vi nok bitte-litt røde med andre ord.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Snarf » tor 18.11.2004 16:18

Høyre og Frp lovar skattelette og andre måter for vanlige folk å spare penger: kortsidige løysingar. Det kostar pengar å drive A/S Norge. Kuttar dei skatten, tar dei pengane frå andre område. Einaste du kan vere sikker på med å stemme blått er at om ikkje så altfor lang tid forsvinn velferdsstaten (Som gir nettop DEG gratis hjelp om du vert sjuk/skada) og vi får det sjuke systemet som americanerne har der du må ha sjukeforsikring for å få hjelp. Dette aleine bør vere nok til å stemme reødt herfra til evigheten.. :)

Alle klagar på kor dyrt det er å bu i norge, vel FN rangerer oss på 1 eller 2 plass over stadar å bu kvart år, nettop fordi all skatten vår gjer at dette er det tryggaste landet å bu i. Om vi no berre hadde vorte flinkare på skulen også, så vil norge lyse mot verden som eit xanadu/utopia..

hmm.. tok litt av der, ja.. :)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav andemann » tor 18.11.2004 16:19

Hmm, DPP mangler,..

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 18.11.2004 16:24

andemann skrev:Hmm, DPP mangler,..


DPP er vel egentlig bare en vits fra Atle Antonsen, er det ikke?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Harley78 » tor 18.11.2004 16:26

http://www.morgenbladet.no/index.php?show_front=1009652

kanskje ikke det er så rosenrødt i Norge likevel, det finnes i allefall noen som mener at vi må jekke ned selvbildet noen hakk......

:?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav hansi » tor 18.11.2004 16:47

jeg vil bare på peke at jeg stemmer blått for alle penga.
forresten, USA har to blåe partier, det ene bare mer ekstremt enn det andre.
er amerikansk og er en stolt demokrat, gjett hva jeg stemmer i norge?

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 18.11.2004 16:52

Vi hadde en gang en foreleser som fortalte oss om hvor langt fremme Norge var fremfor USA, på den politiske arena. Rent konstitusjonelt er jo USA total fucka. En høyesterett hvis dommere velges av en president, det er horribelt.

I Norge er jo makten fordelt mellom konge, storting og høyesterett, og disse skal ikke påvirke hverandre (nå ignorerer jeg parlamentarismen). Hadde makten vært bra fordelt dersom bondevik skulle valgt dommere i høyesterett? Nei. Ville det gått politikk i rettsvesenet da? Ja. Er det heldig? Neeeeei....

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav hansi » tor 18.11.2004 17:02

kan ikke akkurat si at kongen har så mye makt egentlig, er vel mer bare et symbol på monarkiet.
jeg personlig er for avskaffelse av monarkiet

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav shaker » tor 18.11.2004 17:07

Snarf skrev:Høyre og Frp lovar skattelette og andre måter for vanlige folk å spare penger: kortsidige løysingar. Det kostar pengar å drive A/S Norge. Kuttar dei skatten, tar dei pengane frå andre område. Einaste du kan vere sikker på med å stemme blått er at om ikkje så altfor lang tid forsvinn velferdsstaten


Her har du totalt misforstått alt. Poenget med å gi lavere skatter er nettopp å sikre velferdstaten. Med høye skatter blir det norske næringslivets konkurranseevne mot andre land svekket. Det vil på sikt føre til tap av arbeidsplasser. Da vil offentlige trygdeytelser øke og hele greia blir fucked. Det er en ond sirkel.

Det er også slik at regjeringen foretar spissing av velferdsgodene, ikke kutt. Ordningene rettes mot de som trenger det, slik at de får mer. I stede for å kun gi en liten dråpe til alle, uten at det hjelper en noen.

Å høre sosialister snakke om økonomi, er som å høre en hardbarka pc-bruker snakke om mac.
medlem i 247 måneder
 

Innleggav hansi » tor 18.11.2004 17:10

shaker skrev:Å høre sosialister snakke om økonomi, er som å høre en hardbarka pc-bruker snakke om mac.


WORD!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 18.11.2004 17:17

h_a_n_s_i skrev:kan ikke akkurat si at kongen har så mye makt egentlig, er vel mer bare et symbol på monarkiet.
jeg personlig er for avskaffelse av monarkiet


Øh, jeg sa jo at jeg utelot parlamentarismen.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav hansi » tor 18.11.2004 17:22

my bad

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 18.11.2004 17:22

TorbX skrev:I Norge er jo makten fordelt mellom konge, storting og høyesterett, og disse skal ikke påvirke hverandre (nå ignorerer jeg parlamentarismen). Hadde makten vært bra fordelt dersom bondevik skulle valgt dommere i høyesterett? Nei. Ville det gått politikk i rettsvesenet da? Ja. Er det heldig? Neeeeei....


Siden noen øyensynlig ikke har fulgt med i timen, kan jeg fortelle at dette ikke er tredelingsprinsippet. Det er slik:

Den dømmende makt (domstolen) - Den lovgivende makt (Stortinget) - Den utøvende makt (Regjeringen)

Ikke bland kongen inn i dette. Han er bare symbolsk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 18.11.2004 17:25

shaker skrev:
Snarf skrev:Høyre og Frp lovar skattelette og andre måter for vanlige folk å spare penger: kortsidige løysingar. Det kostar pengar å drive A/S Norge. Kuttar dei skatten, tar dei pengane frå andre område. Einaste du kan vere sikker på med å stemme blått er at om ikkje så altfor lang tid forsvinn velferdsstaten


Her har du totalt misforstått alt. Poenget med å gi lavere skatter er nettopp å sikre velferdstaten. Med høye skatter blir det norske næringslivets konkurranseevne mot andre land svekket. Det vil på sikt føre til tap av arbeidsplasser. Da vil offentlige trygdeytelser øke og hele greia blir fucked. Det er en ond sirkel.

Det er også slik at regjeringen foretar spissing av velferdsgodene, ikke kutt. Ordningene rettes mot de som trenger det, slik at de får mer. I stede for å kun gi en liten dråpe til alle, uten at det hjelper en noen.

Å høre sosialister snakke om økonomi, er som å høre en hardbarka pc-bruker snakke om mac.


ÅÅåh, slik argumentering er så dødfødt... Tilspissing, my ass. I Norge står ideen om velferdsstaten sterkt. Den kommer vi til å bevare. Tingen er hvordan. Vi vil i alle fall ikke ha det slik som i Amerika, der folk må sørge for sin egen velferd og alderdom gjennom forsikringer og whatnot. Og man sikrer ikke velferden ved å gjøre Hagen rikere. Eller han fyren som ville bygge konferansesenter i Marka.

Norge er en sosialistisk stat, og skal man bevare den, trenger man penger. Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke liker tanken på rettferdig fordeling av godene.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]