Hva stemmer du?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Hva ville du stemt?

Arbeiderpartiet
22
23%
Fremskrittspartiet
10
11%
Høyre
17
18%
Kristelig Folkeparti
6
6%
Rød Valgallianse
6
6%
Senterpartiet
1
1%
Sosialistisk Venstreparti
20
21%
Venstre
7
7%
Jeg ville stemt blankt (begrunn gjerne dette i tråden)
6
6%
 
Antall stemmer : 95

Innleggav smacmac » fre 19.11.2004 21:48

admin skrev:Det jeg lurer på er hvordan iZappa og andre som stemmer SV / AP mener vi skal finansiere velferdsamfunnet vi har i dag som vi alle ønsker i fremtiden?

Hvor skal pengene komme fra? Vennligst ikke svar oljen, den varer dessverre ikke evig.


Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.

Smacmac:
Jeg hater fotball. Det betyr ikke at all fotball skal opphøre. Hvis du ikke liker opera, synd for deg. Du mener vel at det kun er 10 personer i Norge som går på teater og? Snøhetta, arkitektkontoret som tegner operahuset, er særdeles flinke og annerkjente over hele verden. De har tegnet biblioteket i Alexandria, et av antikkens underverker, og har nylig vunnet konkuransen om utviklingen av ground zero/tidl. twin towers, NY. Ikke kom her og si at du har mer knowhow enn dem når det kommer til arkitektur. Du kan lavære å like det så mye du vil for min del, men ikke kom her og legg dine meninger frem som etablerte fakta.


Nei, men jeg vet, som dem, at det vil koste masse i vedlikehold siden marmor blir stykt ute om det brukes masse penger på vedligehold. Spesielt om vinteren under snøen vil det bli lite fint. Og jeg har snakket med en av Norges fremste eksperter på dette området. Han som fikk en halv side i Aftenposten hvor han skrev om emnet. Og det med Operaen skjønner jeg så det er greit, men å sette opp noe som vil bli så stygt er jeg negativ til.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav admin » fre 19.11.2004 21:51

smacmac skrev:Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.


Det må jo fortsatt være noen penger å skatte av. Hvordan skal disse pengene tjenes i fremtiden, uten oljen? Nytter ikke å sette opp skattene hvis inntekten ikke er tilstede..

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TorbX » fre 19.11.2004 21:58

Malice skrev:Det er ikke snakk om "Aurgokkmoen Private Gymnas", men Sonans Stavanger Gymnas, der Sonans er navnet på den landsdekkende kjeden som eier skolen...
Vel, Sonans er ingen prestigeskole. "Oschlofiffen" sender ikke barna sine på Sonans Oslo Gymnas, må vite.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav TorbX » fre 19.11.2004 22:03

admin skrev:
smacmac skrev:Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.


Det må jo fortsatt være noen penger å skatte av. Hvordan skal disse pengene tjenes i fremtiden, uten oljen? Nytter ikke å sette opp skattene hvis inntekten ikke er tilstede..


Til Admin:
Med fare for å virke komplett tulling: Jeg har ikke greie på skatt - men hva med beskatte de rikeste PERSONENE mest, og drite i firmaene? Det er ikke riktig at enkelte styrtrike skal betale 8,5%.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav iZappa » fre 19.11.2004 22:05

admin skrev:Det må jo fortsatt være noen penger å skatte av. Hvordan skal disse pengene tjenes i fremtiden, uten oljen? Nytter ikke å sette opp skattene hvis inntekten ikke er tilstede..


Noe som betyr at utflaggingsproblet både med bedrifter og til en viss grad kompetanse, må tas på alvor for å styrke sysselsetningen. Derfor spørsmålet omkring hvem vi gir viktige industrikontrakter til (se tidligere innlegg). Derfor må det bygges et inkluderende og innovtivt arbeidsliv som utnytter norges spessialkompetanse rundt offshore, vann kraft og teknologi. Dessuten må nytenkning til rundt feks gass og forskning.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Malice » fre 19.11.2004 22:54

smacmac skrev:
admin skrev:Det jeg lurer på er hvordan iZappa og andre som stemmer SV / AP mener vi skal finansiere velferdsamfunnet vi har i dag som vi alle ønsker i fremtiden?

Hvor skal pengene komme fra? Vennligst ikke svar oljen, den varer dessverre ikke evig.


Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.

Smacmac:
Jeg hater fotball. Det betyr ikke at all fotball skal opphøre. Hvis du ikke liker opera, synd for deg. Du mener vel at det kun er 10 personer i Norge som går på teater og? Snøhetta, arkitektkontoret som tegner operahuset, er særdeles flinke og annerkjente over hele verden. De har tegnet biblioteket i Alexandria, et av antikkens underverker, og har nylig vunnet konkuransen om utviklingen av ground zero/tidl. twin towers, NY. Ikke kom her og si at du har mer knowhow enn dem når det kommer til arkitektur. Du kan lavære å like det så mye du vil for min del, men ikke kom her og legg dine meninger frem som etablerte fakta.


Nei, men jeg vet, som dem, at det vil koste masse i vedlikehold siden marmor blir stykt ute om det brukes masse penger på vedligehold. Spesielt om vinteren under snøen vil det bli lite fint. Og jeg har snakket med en av Norges fremste eksperter på dette området. Han som fikk en halv side i Aftenposten hvor han skrev om emnet. Og det med Operaen skjønner jeg så det er greit, men å sette opp noe som vil bli så stygt er jeg negativ til.


Vel. Han er ekspert på sten, ikke arkitektur. Jeg har en familie som består av 3, snart 4/5 deler arkitekter. Og tro meg: Dette har vært oppe til diskusjon rundt middagsbordet noen ganger....
Alt krever vedlikehold. For å få noe finest mulig må du oftest bruke mye penger. Dette innebærer også vedlikehold....
medlem i 241 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 20.11.2004 11:53

admin skrev:
smacmac skrev:Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.


Det må jo fortsatt være noen penger å skatte av. Hvordan skal disse pengene tjenes i fremtiden, uten oljen? Nytter ikke å sette opp skattene hvis inntekten ikke er tilstede..


Detter er uten inntektene fra oljen.
Og eller: Man kunne få inntektene fra å spare ved å opprette nye arbeidsplasser slik at staten slipper å betale så mye til folk uten jobb. Arbeidsledigheten har jo ikke minsket med denne sentrums høyre regjeringen.

Hvis de så jobber med å pusse opp skoler kan de få lønn og så kjøpe mer fra de selvstendige næringsdrivende.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 20.11.2004 11:55

Malice skrev:
smacmac skrev:
admin skrev:Det jeg lurer på er hvordan iZappa og andre som stemmer SV / AP mener vi skal finansiere velferdsamfunnet vi har i dag som vi alle ønsker i fremtiden?

Hvor skal pengene komme fra? Vennligst ikke svar oljen, den varer dessverre ikke evig.


Vi ligger kun 2,5 % underskudd så jeg antar at ved å sette opp skattene på renter, slik at landes rikeste også betaler litt av hva de tjener (en av de ti rikeste betalte 8,5% i fjord leste jeg) vil det fungere utmerket.

Smacmac:
Jeg hater fotball. Det betyr ikke at all fotball skal opphøre. Hvis du ikke liker opera, synd for deg. Du mener vel at det kun er 10 personer i Norge som går på teater og? Snøhetta, arkitektkontoret som tegner operahuset, er særdeles flinke og annerkjente over hele verden. De har tegnet biblioteket i Alexandria, et av antikkens underverker, og har nylig vunnet konkuransen om utviklingen av ground zero/tidl. twin towers, NY. Ikke kom her og si at du har mer knowhow enn dem når det kommer til arkitektur. Du kan lavære å like det så mye du vil for min del, men ikke kom her og legg dine meninger frem som etablerte fakta.


Nei, men jeg vet, som dem, at det vil koste masse i vedlikehold siden marmor blir stykt ute om det brukes masse penger på vedligehold. Spesielt om vinteren under snøen vil det bli lite fint. Og jeg har snakket med en av Norges fremste eksperter på dette området. Han som fikk en halv side i Aftenposten hvor han skrev om emnet. Og det med Operaen skjønner jeg så det er greit, men å sette opp noe som vil bli så stygt er jeg negativ til.


Vel. Han er ekspert på sten, ikke arkitektur. Jeg har en familie som består av 3, snart 4/5 deler arkitekter. Og tro meg: Dette har vært oppe til diskusjon rundt middagsbordet noen ganger....
Alt krever vedlikehold. For å få noe finest mulig må du oftest bruke mye penger. Dette innebærer også vedlikehold....


Klart jeg er med på dette. Men med en regjeringen for skattelettelse så vil ikke Operaen bli tatt så godt vare på som den bør om vinteren.
Jeg er enig med deg at marmor er finest, men når det bare vil være i få år, så er jeg imot det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav smacmac » lør 20.11.2004 11:58

Jeg skjønner også at marmor er finest, men når det bare varer en stakket stund så er det jo synd. Lurer du på hvorfor det er så få marmorstatuer ute, det er jo en grunn. Men hvis vi er enige om at marmor er finest så kan vi vente noen år og så vil vi se hvor stygg marmoren er blitt. Da kan vi angre på det valget.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav MrCrox » lør 20.11.2004 11:59

Det er jo helt riktig at staten sparer penger hvis den får flere i jobb. Og smacmac sier at arbeidsledigheten ikke har minsket med denne regjeringen, og det er feil. Den har økt, det er helt riktig, men har nå begynt å minke igjen.

Grunnene til arbeidsledigheten er i all hovedsak:
- for høy lønnsvekst i forhold til våre handelspartnere
- internasjonal lavkonjunktur
- feil utformelse av pengepolitikken (spes. renteøkningen når alle andre renter gikk ned)

Norge hadde en høykonjunktur som varte lenger enn i andre land, og det er slik at i en global økonomi så vil det gå nedover med oss når det går nedover med andre.

Du snakker om et mer rettferdig skattesystem, og dette blir det gjort noe med når vi innfører skatt aksjeutbytte. Dette er en ordning som er utformet slik at aksjeinvesteringer lønner seg, mens utbytter over forventet normalavkastning må du skatte for, så det er en god ordning.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 20.11.2004 15:56

Å ha fem offentlig ansatte i distriktet i samfunnsnyttige stillinger er nå bedre enn tre fattige i byen som lever ifra hånd til munn sier nå jeg. Støtter meg på andre som sier at valgkamp-saker overskygger helhets-tenkningen. Vi oppfører oss som en skokk lemmen som ikke klarer å heve oss forbi synet av ryggen til pelsdotten forann oss. Visst ikke partier på høyre aksen klarer å reformere oss ned på Britisk nivå i helse-sektoren først (som er virkelig lavmål), er jeg redd den fraværende tafatt-het'en i den grå delen av stortinget kommer like lett å snuble landet inn en forkludring som hverken ligner på fuggel eller kanari. Uten at jeg prøver å bli oppfattet som en med tromme-virvel ifra en svunnen rød-fransk-epoke i bakhodet, så blir jeg utrolig frustrert over den BI-blå-øyde samfunns-vinklingen som fargelegger alt vi opptar oss av. Det er riktig at 'tha right wing' kan ha løsninger som ligner på solidaritet, men monopol på god økonomisk styring er milevis utenfor sannheten. Med noe erfaring ifra ett mikrokosmetisk blå-kopi av AS Norge – ett større sykehus, der ordet "out-sourcing" har hatt en trendy klang en stund, oppdaget jeg noe interessant; Folk blir gjerne ansatt offisielt for én oppgave, men blir pålagt på siden å utføre mange andre oppgaver. For å spare penger blir alt-mulig-mannen erstattet med en innleid drop-in-spesialist. På papiret er alt greit, men på gulvet går alt i stå, og andre (fast ansatte) må påta seg det den første gjorde. Poenget mitt er at det finnes ikke to farge-nyanser. Når alt kommer til alt er det ikke først og fremst alltid modellen, men hodene bak som avgjør utfallet. Det er også naivt å tro at så lenge vi legger rammene til rette så kommer alle å invisterer i oss av seg selv. Optimisme blant investorer blomstrer også opp ved direkte eller indirekte iniativer ifra staten. (Kanskje derfor de kommersielle kreftene trekkes som fluer på lorten til ferske despott-stater?)
Uansett, folk stemmer på FRP for billig rus (eller andre enkelt-saker), og vi diskuterer marmor på opera-bygget i Oslo – som mange av oss knapt kommer til å se på TV visst vi ser på NRK2 i framtiden. Vell, mindre smålig enn det kommer vi neppe med tanke på at vi diskuterer valgkamp. Men både alkohol - og opera-bygg er da interessante enkelt temaer en-dóg. Det er jeg veldig enig i. :)
Sist endret av sniffer den lør 20.11.2004 17:16, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iZappa » lør 20.11.2004 16:04

sniffer skrev:Støtter meg på andre som sier at valgkamp-saker overskygger helhets-tenkningen.... Uansett, folk stemmer på FRP for billig rus (eller andre enkelt-saker), og vi diskuterer marmor på opera-bygget i Oslo – som mange av oss knapt kommer til å se på TV visst vi ser på NRK2 i framtiden. Vell, mindre smålig enn det kommer vi neppe med tanke på at vi diskuterer valgkamp.


Enig i en del her. Men når det gjelder valgkamp og hvilke saker som blir profilerte, må media ta mye av skylda. Vi har kommet i en situasjon de siste åra hvor et hvert debattprogram på tv tar for seg latterlig forenklede problemstillinger. Og hvor det er viktigere å skape strid enn en saklig debattering av problemstillingen. Ressultatet blir meningsløse program som Tomgang og Tabloid. Programmene undergraver den politiske interessen blant den norske befolkning og vil antagelig også gjøre neste stortingsvalg til et sirkus med panikkslagne politikere som lover i hytt å pine for å få fullføre en setning før programlederen avbryter.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav MrCrox » lør 20.11.2004 16:09

Du har veldig rett i det du sier. Jeg mener at viss vi får media til å gi politikere ett annet fokus så vil mye være gjort. Når politikk skal forenkles til 30 sekunders innlegg og forenklede problemstillinger så blir ingen gode og reelle løsninger gitt, for politikk er mer komplisert enn som så.

For en del år tilbake hadde vi Willoch og Bruntland som kunne diskutere de ideologiske linjene for hvordan Norge skulle utvikle seg. Da visste folk hva de stemte på. Jeg tror vi trenger en mer ideologisk synsvinkel på politikken i Norge, for det kan gjøre at de politiske partiene, i alle fall til en viss grad, blir forutsigbare. Men for å gjenreise tillit til politikere, og gjenreise interessen, må media endre seg.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav admin » lør 20.11.2004 16:17

smacmac skrev:Man kunne få inntektene fra å spare ved å opprette nye arbeidsplasser slik at staten slipper å betale så mye til folk uten jobb.


Nettopp, opprette arbeidsplasser - og hvor opprettes arbeidsplasser som gir mer penger i statskassen? Det er i det privatenæringsliv.

Når det privatenæringsliv har elendige vilkår blir det skapt færre arbeidsplasser. Midlertidige ansettelser som AP, SV og LO er i mot er en ting som f.eks. kan gjøres for å redusere arbeidsledigheten og gjøre det enklere for mindre private næringsdrivende og hyre inn folk når det trengs / økonomien er tilstede.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iZappa » lør 20.11.2004 16:24

Det er ikke mye av den amerikanske valgkampen som jeg ønsker meg her hjemme i Norge. Men vi kan ha mye å lære av Pressidentdebattene som blir direkteoverførte. Vi har selvsagt partilederdebatten, men den er rett før valgdagen og markerer avsluttningen på valgkampen. Dermed kommer den alt for tett opp mot valgdagen og blir preget av en allerede lang og tidvis rotete valgkamp. Husker at NRK prøvde seg med partileder mot partileder halvtimer som fungerte veldig bra. Dette er debatter som makter å sette fokus på meninger og forskjeller og det er synd at slikt nesten utelukkende blir utprøvd de site ukene før valg hvert fjerde år. Skal man se fjernsyn med mening og brod for tiden er det bare NRK som makter å prestere med URIX og sine korespondent brev på Radio.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]