Anbefaling til magasin + barnespel

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Anbefaling til magasin + barnespel

Innleggav Brhm » søn 10.10.2004 13:25

Er det nokon som kan hjelpe meg med anbefaling av eit bra papir-magasin som eg kan abbonere på. Til dømes macformat, macworld eller liknande.
Samstundes er eg på jakt etter eit bra spel for min 4 år gamle son. Det kan godt vere både underholdande og opplærande.

På førehand takk...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Beate » søn 10.10.2004 13:41

De fleste macblader er egentlig bare reklame, som du i tillegg betaler for. Holdningen er at alt er bare fantastisk for å gjøre annonsørene fornøyde. De er en blanding mellom menighetsblad og reklamekatalog.
De eneste bra tidsskriftene jeg har kommet over er:

http://macworld.idg.se/
http://www.officeline.no/tjenester/magazine/

Det sistnevnte tidskriftet har jeg dog ikke mye erfaring med - jeg har kun plukket det opp når jeg en sjelden gang har stukket innom Officeline.
Det svenske MacWorld er min annbefaling.
Sist endret av Beate den søn 10.10.2004 14:07, endret 4 ganger.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Harley78 » søn 10.10.2004 13:46

He he Svenskene er ganske flinke ja.

Apple har da noe om spill for poder på 4 år

http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... .1.0?48,40

Sikkert veldig politisk korrekte spill.. :)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav netromac » søn 10.10.2004 13:56

Synes engelske MacUser er det eneste bladet som er verdt å abbonere på. I tillegg kommer dette ut hver 14 dag og er dermed litt bedre oppdatert enn andre månedlige utgaver av arten. Det står imidlertid ikke så mye i magasinene som du ikke ganske enkelt kan finne både mer detaljert og mye raskere på internett. på tross av dette abbonerer jeg på MacUser. Greit å kunne ha med litt lektyre på hytta også da :wink:

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » søn 10.10.2004 14:02

TuxPaint er et kjekkt lite tegneprogram for barn, gratis også :-)
http://www.newbreedsoftware.com/tuxpaint/

Ellers kan Mummi spillene være kjekke.

Av Mac bladene liker jeg best MacAddict, men tror ikke jeg kommer til å abbonere på dette heller. Spar heller pengene og kjøp noen gode bøker isteden..

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav SimonMee » søn 10.10.2004 14:41

Liker MacFormat rimelig godt, jeg. Kjøper det hver eneste måned, og bruker mye penger på det. Hvorvidt det er verdt det for deg, aner jeg ikke, men det er et lettlest magasin der du får noen gode tips, og annet som kan være verdt å lese. Men det er ikke noe du MÅ ha.

Forøvrig er jeg enig i han som mener at det kan være smart å kjøpe seg noen bøker i stedet. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva du er ute etter. Er du ute etter å lære deg noe, er bøker riktig medium, men dersom du bare vil underholdes lett av Applenyheter og annet generelt Mac-stoff, vil jeg trygt anbefale MacFormat.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav NuSkool » søn 10.10.2004 15:47

Synes også MacFormat er det klart beste macbladet... Det er ikke på langt nær så mye reklame som f.eks. i macworld hvor siste halvdel kun er reklame.
MacUser har jeg ikke sett så mye på, men de gangene jeg er innom narvesen tar jeg meg en titt og det virker jo som et av de bedre bladene...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Brhm » søn 10.10.2004 19:21

MacFormat koster så vidt eg veit 140,- kr på Narvesen. Eg trur det står nederst i høgre hjørne at det skal koste 6£ utanfor UK. Dette rimer jo ikkje. Eg skjøner at det ikkje nødvendigvis kan koste 6£ i Noreg på grunn av retur og lite omsetting, men så mykje dyrare heng etter min meining ikkje på greip.
Dersom eg vil abbonere på det så kostar det "berre" 25£ kvart halvår. Er det noko rart at Narvesen har lite omsetting av desse blada?
Eg reknar med at det kanskje er tilsvarande prisar på andre blad. Nokon tankar?

Olav

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav NuSkool » søn 10.10.2004 20:36

Det er bare tull å kjøpe på narvesen... enten abboner eller stå i kiosken å les det. (Bare synd at de ofte har plastikk rundt)

Macworld pleier jeg å lese på Deichmann (ved majorstuen) og MacFormat får jeg i posten. Andre mac blader leser jeg hos narvesen. Continental narvesen har et par forskjellige, så der pleier jeg å stikke innom en gang i mnd å stå en time å lese... Har aldri opplevd at betjeningen har kommentert det...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 10.10.2004 22:43

Beate skrev:De fleste macblader er egentlig bare reklame, som du i tillegg betaler for. Holdningen er at alt er bare fantastisk for å gjøre annonsørene fornøyde. De er en blanding mellom menighetsblad og reklamekatalog.
De eneste bra tidsskriftene jeg har kommet over er:

http://macworld.idg.se/
http://www.officeline.no/tjenester/magazine/

Det sistnevnte tidskriftet har jeg dog ikke mye erfaring med - jeg har kun plukket det opp når jeg en sjelden gang har stukket innom Officeline.
Det svenske MacWorld er min annbefaling.


Det blir litt for dumt. Officeline magazine er jo reklame, og så å si at det er av de bedre valgene når det er det at bladene er reklame du ikke liker.

I familien abbonerer vi på Macworld (UK) og Format (UK) og kjøper svensk Macworld omtrent månedlig (Liker ikke dette så godt siden svensk går så tregt å lese og fordi mange av de vanskelige ordene forstår jeg ikke). Synes sistnevnte er best. Noen ganger kjøper pappa MacAddict eller MacUser før en hyttetur og.

Så da spør jeg deg hvorfor er det mer reklame enn noe annet som handler om produkter. Selvfølgelig er det god reklame å bli skrevet om, men folk betaler ikke for det. Det er veldig stor forskjell.

Dette kan man legge merke til at mange demokrattilhenger-journalister passer på å ikke nevne nader fordi han kan stjele stemmer fra deres eget parti og dermed ødelegge. Men ingen kaller amerikansk media før valgkampen som kun reklame av den grunn!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Beate » man 11.10.2004 0:14

smacmac skrev: Det blir litt for dumt. Officeline magazine er jo reklame, og så å si at det er av de bedre valgene når det er det at bladene er reklame du ikke liker.


De få gangene jeg har lest Officeline magazine har jeg likt artiklene (en jeg husker var om hvordan man bruker isync og den var nyttig, iallefall for meg). Om jeg husker riktig er mesteparten av reklamen bakerst i bladet, så da vet man jo hvor man skal stoppe å lese. I tillegg mener jeg å huske at den oftest er samlet på noen få steder, og ikke spredd rundt på nesten hver eneste side innimellom artiklene. Så reklamen er ikke noe stort problem i det bladet fordi det er nokså lett å bla forbi den, i motsetning til i de engelskspråklige macbladene. Bladet er ikke hipp hurra, men helt greit siden det er gratis - dette i motsetning til å omtrent betale for reklamen.
Altså, poenget er at bladet er gratis og at reklamen er mindre påtrengende.

Så da spør jeg deg hvorfor er det mer reklame enn noe annet som handler om produkter. Selvfølgelig er det god reklame å bli skrevet om, men folk betaler ikke for det. Det er veldig stor forskjell.


Om det forekommer betaling for å bli skrevet om vet vel stengt tatt ingen av oss. Incentivet er jo der for begge parter.
Jeg tror imidlertid grunnen til halleluja-stemningen skyldes at bladene er redd for at de det skrives om ikke skal sette inn annonser etterpå. At de ofte anmelder produkter fra produsenter som setter inn annonser blir litt som å sette bukken til å passe havresekken.
I tillegg er de nesten alltid hurra-patriotiske på Apple sine vegne, så de kan likne litt på menighetsblader. Dette kommer vel av at Apple kan nekte dem tilgang til informasjon, om de vil, og da lønner det seg ikke å skrive noe negativt.
Uansett hva det nå enn kommer av så finnes det ikke mye kritisk informasjon i de bladene, og det er et problem. Artiklene likner oftest mer på infomercials enn på objektive anmeldelser. Derfor kan man godt si at omtrent hele innholdet i disse bladene består av reklame.
Det svenske MacWorld er det eneste macbladet jeg har lest som er kritisk, av og til, og det gir mye mer troverdighet. Bladet er forøvrig heller ikke stappfullt med reklame.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav smacmac » man 11.10.2004 8:00

De gir jo ofte dårlige kritikker de og. Det er riktig at det svenske er litt mer kritiske noen ganger, men det må være noen av MacFormats tester du ikke har lest hvor de slakter produkter som det reklameres stort for.

Og ellers: Det er sant at Officeline Magazine har mange fine artikler, men har du noen gang sett dem kritisere noe som helst. Nei? Det er jo fordi de bare gir ut bladet for å selge.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav netromac » man 11.10.2004 11:16

Må igjen slå et slag for MacUser.

Fordel 1. Kommer ut hver 14 dag.
Fordel 2. Er relativt mye tidligere ute med tester osv enn andre blader bl.a. pga fordel 1.
Fordel 3. Har ikke med CD. Jo dette er en fordel pga du ikke betaler for ting du ellers kan hente gratis ned fra nettet. Blir også billigere på denne måten.

Når det gjelder evnen til å være kritisk er MacUser et av de bedre bladene, og enkelte av lederne deres er såpass krasse at de sikkert blir lagt merke til. Det er også flere opinions i MacUser enn i de fleste andre bladene, og ofte er de morsom og lærerik lesning også.

Synes heller ikke at de har "selger" produkter i testene sine heller. Det er ganske mange produkter som får passet påskrevet for å si det sånn.

Grunnen at jeg til slutt valgte å abbonere på dette er en sum av de ovennevnte.

Dessuten er det letter å ta med et blad på dass en powerbooken ;-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » man 11.10.2004 12:54

Hoi, her var det mange gode svar. Godt jobba, folkens! Selv liker jeg Svenske MacWorld, som ofte har interessante og nyttige artikler, og ikke koster skjorta. Officelinemagasinet er jo gratis, og det synes jeg abslutt er verd de 5 minuttene det tar å registrere seg for abbonement. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Beate » man 11.10.2004 14:33

smacmac skrev:Det er sant at Officeline Magazine har mange fine artikler, men har du noen gang sett dem kritisere noe som helst. Nei? Det er jo fordi de bare gir ut bladet for å selge.


Joda, det er ikke noen kritiske artikler i det bladet. Men forskjellen er at de andre bladene gir seg ut for å være objektive, og det er det vel ingen som forventer av Officeline Magazine. I tillegg er det gratis, så det kan heller ikke sammenliknes med blader man betaler for.
medlem i 236 måneder
 

Neste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron