Til ettertanke på denne dag

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav josteinsen » lør 11.09.2004 22:08

Hadde ikke trodd at Mac brukere hadde en så liten grad av empati. Tror nok jeg kommer til å tilbringe mer tid på svenske 99mac fra nå av. Dette var ingen hyggelig opplevelse.

Takk for meg.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav gunnarmex » lør 11.09.2004 22:54

Jasså Josteinsen, du er skuffet?

Du kunne vel ikke regne med annet enn en haug med reaksjoner når du klasker opp et svært amerikansk flagg på en norsk hjemmeside, om det er 11/9 eller ikke. Det er et kontroversielt og politisk symbol utenfor sitt hjemland, slik er det bare. Tror ikke du finner en annen reaksjon på 99mac.se om du prøver det samme der.

Takk for den adressen forresten, den hjemmesiden var ny for meg.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 11.09.2004 23:25

Er litt vanskelig å føle patrotisme for USA ja. Medfølelse er noe annet og bør ikke forveksles. Desverre er det slik at 11 september har blitt til noe mere enn den tragedien det var (Patriot Act, Irak, religion, valgkamp, olje etc), så det er litt vanskelig å ikke ha blandede koblinger når Amerikanske flagg dukker opp og 11/9 skal liksom være en merkedag. Dessuten er vi ikke Amerikanere, vi er Europerere. Vi kan ikke være "u-amerikanske" i utgangspunktet, så det er litt vanskelig å skjønne reaksjonen din Josteinsen. (No harm intended.)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 12.09.2004 1:31

josteinsen skrev:Hadde ikke trodd at Mac brukere hadde en så liten grad av empati. Tror nok jeg kommer til å tilbringe mer tid på svenske 99mac fra nå av. Dette var ingen hyggelig opplevelse.

Takk for meg.


Åk åt hëlvett!
:wink:

Jeg har empati. Men som flere her har nevnt i andre ordelag: det blir JALLA å synes synd på SMELLFEITE amerikanere som deiset KLAKK i bakken når folk tusenvis av mennesker dør hver dag fordi de ikke har vann og ris.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav simen » søn 12.09.2004 13:04

l8r josteinsen

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav CrazyGoNuts » søn 12.09.2004 13:21

Jeg er som sagt overraska over at USA ikke har blitt utsatt for verre ting! Synd med de som døde 11 september såklart, men alt tatt i betraktning må USA ta skylda selv..

Enkeltpersoner tatt i betraktning var det en tragedie, politisk vil jeg nesten kalle det rettferd..

Klart det er lett å sitte hjemme i trygge norge og komme med såpass "groteske" utsagn, men sett på den andre side så garanterer det at vi er såpass uberørt av saken, på et vis vår objektivitet! Jeg vil mene at de som er direkte berørt, kanskje kjenner smerten bedre, men samtidig vil la seg styre av denne for mye til å kunne kynisk bedømme hva som forårsaker og hva man skal ty til med tanke på aksjon/reaksjon.

Jeg har virkelig empati, men vil være varsom med å vise den når jeg vet at den kan oppfattes som støtte til et argument for krig, for det er akkurat det det er når du forventer at vi skal gi de vår sympati under et politisk symbol som jeg personlig oppfatter som legemeliggjørelsen av utbytting og egoisme..

De har uansett funnet så mange måter å tjene penger på hendelsen at de klarer seg mer en bra nok, tjukkasene...
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 12.09.2004 13:47

CrazyGoNuts skrev:Jeg er som sagt overraska over at USA ikke har blitt utsatt for verre ting! Synd med de som døde 11 september såklart, men alt tatt i betraktning må USA ta skylda selv..

Enkeltpersoner tatt i betraktning var det en tragedie, politisk vil jeg nesten kalle det rettferd..

Klart det er lett å sitte hjemme i trygge norge og komme med såpass "groteske" utsagn, men sett på den andre side så garanterer det at vi er såpass uberørt av saken, på et vis vår objektivitet! Jeg vil mene at de som er direkte berørt, kanskje kjenner smerten bedre, men samtidig vil la seg styre av denne for mye til å kunne kynisk bedømme hva som forårsaker og hva man skal ty til med tanke på aksjon/reaksjon.

Jeg har virkelig empati, men vil være varsom med å vise den når jeg vet at den kan oppfattes som støtte til et argument for krig, for det er akkurat det det er når du forventer at vi skal gi de vår sympati under et politisk symbol som jeg personlig oppfatter som legemeliggjørelsen av utbytting og egoisme..

De har uansett funnet så mange måter å tjene penger på hendelsen at de klarer seg mer en bra nok, tjukkasene...


Du formulerer deg glimrende :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sniffer » søn 12.09.2004 14:35

Er en smule rart at man både ønsker å humanisere alle menneskelige tragedier og samtidig redusere 11 september til en politisk event her i denne tråden. Virker veldig selvmotstridende for meg. Hva med å dempe den politiske biten ett ørlite lite hakk, og bare ta av hatten i ett par minutters sympati for de etterlatte? Så kan vi heller overlate den kyniske biten til republikanere som nå om dagen driver valgkamp ved ground zero enn så lenge.

Fred ut. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav aslak » søn 12.09.2004 16:07

diskusjoner om USA's utenrikspolitikk bør kanskje taes i en annen kontekst enn tragedien 911...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Cybbe » søn 12.09.2004 16:26

CrazyGoNuts skrev:Jeg er som sagt overraska over at USA ikke har blitt utsatt for verre ting! Synd med de som døde 11 september såklart, men alt tatt i betraktning må USA ta skylda selv..

Enkeltpersoner tatt i betraktning var det en tragedie, politisk vil jeg nesten kalle det rettferd..

Klart det er lett å sitte hjemme i trygge norge og komme med såpass "groteske" utsagn, men sett på den andre side så garanterer det at vi er såpass uberørt av saken, på et vis vår objektivitet! Jeg vil mene at de som er direkte berørt, kanskje kjenner smerten bedre, men samtidig vil la seg styre av denne for mye til å kunne kynisk bedømme hva som forårsaker og hva man skal ty til med tanke på aksjon/reaksjon.

Jeg har virkelig empati, men vil være varsom med å vise den når jeg vet at den kan oppfattes som støtte til et argument for krig, for det er akkurat det det er når du forventer at vi skal gi de vår sympati under et politisk symbol som jeg personlig oppfatter som legemeliggjørelsen av utbytting og egoisme..

De har uansett funnet så mange måter å tjene penger på hendelsen at de klarer seg mer en bra nok, tjukkasene...


Registrerer at du anser drap på over 3000 sivile som politisk rettferd. Du mener altså terror og politiske drap kan rettferdiggjøres i lys av regjeringers politikk?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav CrazyGoNuts » søn 12.09.2004 17:36

Vel. Ikke rettferd på en human etisk måte, men på en praktisk aksjon-reaksjon måte.

Jeg er ikke av en oppfatning av at slik skal det være, men det er USA som sitter på ressurser og initativ og også er ansvarlig for å prøve å la være å provoserer på seg hele den tredje verden.

Hvorvid dette kan gjøres praktisk i dagens markedsorienterte samfunn er meg revnende likegyldig. Det må gjøres. Fram til det skjer, vil vellykkede unge dynamiske og friske mennesker som man ser i reklamer, søte unger med melketenner i glass, krøllete hår og tapre handicappede folk som klarer å kjempe seg til et verdig liv, som kommer på happy-happy lørdagsprogram på TV, og hvem det ikke måtte være, vil være mål nr EN for terroraksjoner! Og det overrasker meg ikke i det hele tatt, og selv om et hvert liv tapt er en tragedie, så skjønner jeg tankegangen som leder fram til det. De har hatt en viss luksus av å kunne føre all out krig mot et annet land og slippe fra å få kjenne det på kroppen selv. Det er en og annen familie som mister en sønn, far eller bror i ny og ne, men siden USA er så praktisk anlagt er dette helter som ikke må dø forgjeves og man burde da sette inn to til å erstatte.

Hvordan fører du en fin litten Geneve-konvensjon-krig når du ikke har ressurser eller kompetanse til å møte verdens største krigsmaskineri?
Slå til der du kan: spre frykt, angrip moral og økonomi. Forferdelig, men fullstendig logisk. Når USA skjønner dette og trapper ned vil terroren synke. Det er allerede helt klare tall på at antallet terrorist-aksjoner har økt ganske kraftig etter de gikkt il krig i Afghanistan.
medlem i 236 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]