Norsk folkeaksjon mot Kopisperre

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Norsk folkeaksjon mot Kopisperre

Innleggav Hooloovoo » tor 12.08.2004 17:26

Aksjonen «Forbrukere mot kopisperre» har vind i seilene. Så langt har 1049 skrevet under oppropet som skal sendes plateselskapet EMI.

Initiativtaker Henning Klokkeråsen ble sint da han selv fikk erfare platebransjens dårlig fungerende og til og med spiller-ødeleggende sperreteknologi.

Egen erfaring:
I en pressemelding skriver han:

- Undertegnede har selv kjøpt fire plater fra EMI med kopisperre, og ingen fungerer tilfredstillende i min DVD-spiller. De hakker og knirker. Jeg har derfor besluttet å boikotte disse platene. Begeret ble nådd da det ble kjent at Janove Ottesens kommende debutsoloplate, «Francis' Lonely Nights», trolig blir utgitt med kopisperre. Dette er en plate jeg har gledet meg til, men som jeg altså boikotter. Dette svir. Det er derfor denne kampanje er satt i gang.

Nå har altså over 1000 nordmenn gitt ham støtte. Og flere blir det helt sikkert. Oppropet finner du på http://forbrukermakt.drmowinckel.com/

Sign up! :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav SimonMee » tor 12.08.2004 17:31

Henning har kanskje vært like uheldig som han som klaget over Apple sin kundeservice. Dere husker vel han som kjøpte seg Powerbooks til nesten 100 000 på et par år eller noe sånt.

Jeg velger faktisk å tro at han bare har vært veldig uheldig med enten DVD-spilleren eller selve cd-platene! :lol:

Ps. Derfor vil jeg ikke skrive under på kampanjen...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 24.08.2004 17:56

Over 5 tusen som har skrevet seg opp nå, ihvertfall. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav CrazyGoNuts » fre 03.09.2004 6:56

Musikk er en av de tingene jeg setter såpass pris på at jeg gjerne VIL kjøpe ei god plate istedenfor å bare laste den ned.

Og dette med kopisperre er noe som rammer ganske ofte... På et tidspunkt ble CD spilleren i anlegget mitt byttet ut med en DVD spiller og plutselig viste det seg at en betydelig del av platesamlinga mi var ubrukelig!! Jeg fikk ikke spilt av på DVD spilleren, langt mindre på (win) PCen min!!

Fryktelig trist for en som gjerne vil vise musikkverdenen at internett med piratkopiering ikke nødvendigvis trenger å bety døden for bra musikk!!! Listemusikk derimot kan man godt være litt mer effektiv med å ta livet at, så bruk gjerne pistol.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav SimonMee » fre 03.09.2004 9:40

Beatles var også listepop i sin tid. Så også Elvis...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav olebole » fre 03.09.2004 11:12

Jeg liker ikke Beatles, eller Elvis...

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 03.09.2004 11:17

Har aldri kjøpt plater med kopi sperre. Har ikke sett en plate jeg vil ha, forså oppdaget at det er sperre på den heller. Kanskje det bare er populær musikk som kan ha disse sperrene?

Apropo, jeg kommer ikke til å signere denne petition'en da jeg ikke er i mot det plateselskapene gjør, bare hvordan disse løsningene presenteres for kundene - som IMO er feil-aktig markeds føring. (Noe som forøvrig er temmelig alvorlig)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Beate » fre 03.09.2004 11:40

Det er to grunner til å være imot kopisperre, så vidt jeg kan se:

Kopisperre kan ødelegge macen, om man er uheldig, fordi de ikke følger cd standaren:
http://itavisen.no/art/1298722.html

Kopisperrer tar ifra deg den lovbeskyttede retten din til å lage private kopier av musikk o.l. Dette er lovbeskyttet, bla i Norge - som var grunnen til at DVD-Jon gikk fri:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9681

(Begge grunnene er forsåvidt nevt på hjemmesia til "forbrukere imot kopisperre")
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 03.09.2004 13:13

Beate skrev:Kopisperrer tar ifra deg den lovbeskyttede retten din til å lage private kopier av musikk o.l. Dette er lovbeskyttet, bla i Norge - som var grunnen til at DVD-Jon gikk fri:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9681

Dette kan da ikke stemme? Det er riktig at man har lov til å kopiere sine egne CD'er til eget bruk, men det er vel ingen lov som gir deg forbruker rett til mulighet å kopiere opphavsrettet materiale til eget bruk?
Det er produsentene og markedet som setter premissene for ett produkt når det gjelder akkurat dette, ikke lov-verket. Om det var ulovlig med "CD" plater med kopi sperre, så hadde dette ikke vært noen problemstilling. Problemet her er at platebransjen, inkl. forhandlerene, presenterer kopi beskyttede plater som om de er standard plater, noe ikke er tilfellet.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav CrazyGoNuts » fre 03.09.2004 13:32

Om du har kjøpt en CD kan du kopiere den så mye du vil til eget bruk...
Du har ikke kjøpt den ene plata, men en lisens til å bruke innholdet privat om du skjønner.

Men jeg?... Jeg annerkjenner ingen overmakt...

Jeg er forbanna av ganske personlige grunner: musikk er for meg et åndsverk, og at det i det tatt er en industri er for meg like forkastelig som Jesus Christ Action Figure måtte være for paven
(ikke det at jeg er like viktig for musikk som paven for kristendom, men dere skjønner...)
Jeg gir gjerne en "donasjon" til en artist jeg setter pris på, men velger å være så snål å se det som er fornærmelse at det forventes jeg skal betale like mye for det jeg synes er drittmusikk (Såklart, ikke på den måten at de faktisk forventer jeg skal kjøpe det selv om jeg ikke liker det, men at de selger CDer til standariserte priser som om det var en flaske brus når det virkelig er så mye mer).. Et underlig standpunkt, ja, og jeg sier bare med en gang at jeg er akkurat så inkonsekvent på dette som det passer meg. Men jeg ser ikke "plateindustrien" som tonegivende for hvem som har rett til hva... Dette burde ideelt vre en sak mellom artist og hver enkelt lytter... Da dette ikke er mulig får jeg bare håpe på at artistene ville satt pris på min omtanke / ble trist eller forbanna av min drittkasting...

En del digresjoner her, men for å komme tilbake:

Jeg gir meg eff i hva plateindustrien har innbilt seg!!! Har jeg kjøpt en CD behandler jeg den som det måtte passe meg. Pronto. Har de satt sperre og jeg ikke får brutt den så får jeg ty til det de så fint kaller tyver og laste ned fra noen som har brutt den!

Jeg har litt alternative synspunkter på en del slike saker og er litt mer lidenskapelig en hva folk gjerne syns er sunt og håper tråden slutter snart så jeg slipper å dumme meg ut med virkelig bisarre synspunkter.

Takk for meg.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav zabo » fre 03.09.2004 13:48

Disse nymotens greiene altså:( Laser er for jævla idioter - LPer derimot:D
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Beate » fre 03.09.2004 14:02

sniffer skrev:
Beate skrev:Kopisperrer tar ifra deg den lovbeskyttede retten din til å lage private kopier av musikk o.l. Dette er lovbeskyttet, bla i Norge - som var grunnen til at DVD-Jon gikk fri:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9681

Dette kan da ikke stemme? Det er riktig at man har lov til å kopiere sine egne CD'er til eget bruk, men det er vel ingen lov som gir deg forbruker rett til mulighet å kopiere opphavsrettet materiale til eget bruk?


Joda, du har nok rett der. Etter en del googling må jeg innrømme det.
medlem i 235 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]