Førstegangstjeneste

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Førstegangstjeneste

Innleggav SimonMee » fre 18.06.2004 19:19

Jeg skal snart inn til førstegangstjeneste på Setermoen.

Lurte bare på om det var noen her som hadde noen erfaringer fra Setermoen, kanskje noen som faktisk bor der også som har noen ord å gi?

Jeg ser frem til å reise nordover. Har vel aldri vært lengre nord enn Fauske før, så.. Det blir jo en opplevelse! :wink:

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Jon » fre 18.06.2004 23:23

jaja, lykke til! Ikke ei dame på mils avstand. Du får kose deg!

Neida.. skal ikke ta motet helt fra deg, alt har med innstillingen å gjøre. Har ikke vært i millitæret selv, men av de jeg kjenner så er det noen som syns greit nok, men langt unna folk og andre som syns det er helt okai. Noen ting er veldig bra og andre ting er veldig kjipt.

btw. alle untatt en dimmer i dag faktisk. Blir bra.. får noen fler folk å henge med igjen!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav ggt667 » lør 19.06.2004 0:01

Jeg husker rekruttskolen som en 10 ukersgymtime.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Førstegangstjeneste

Innleggav sniffer » lør 19.06.2004 2:27

SimonMee skrev:Lurte bare på om det var noen her som hadde noen erfaringer fra Setermoen..

Har kjørt forbi der ett par ganger, og jeg har en kompis som har vært der i førstegangstjeneste. Eneste jeg vet om plassen er at det er mye natur der, og at han jeg kjenner syntes at det var OK å være der i førstegangstjenesten. IIRC to timer unna Tromsø og Narvik. Utenom dét, så vet jeg ikke så mye egentlig.:P

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav jerk » lør 19.06.2004 23:13

jeg har vært på bardufoss som er rett oppi høgget fra setermoen.

Generelt er dette området et kuldehull hvor det gjerne blir -30 grader om vinteren, og det stopper dessverre ingen øvelse i å bli gjennomført. Du vil oppleve mye hat, mye rart, mange nye venner, du vil bli bedre kjent med deg selv (pga. å leve på rom med seks andre faktisk gjør noe med deg etter 9 av 12 mnd..).

Du får virkelig ikke en bedre tjeneste enn du gjør det til selv. Hvis du er positiv, åpen og ser på alt du får lov til å oppleve og alt det avanserte utstyret du får håndtere, så vil tjenesten bli knall!!

Jeg skrev dagbok, hver eneste bidige dag i militæret. Man har tid til det, for det blir lange dager.. og man har god tid. Jeg trente masse, skrev masse dagbok og sov masse. Til gjengjeld hadde jeg nord-norges kuleste tjeneste (skytter på stridsvogn). UTROLIG mye å gjøre, mao. en veldig krevende tjeneste, men å ha kontroll over så mye avansert utstyr var goodie :)

Det ble ikke så mye om setermoen dette, men litt generelt.. håper det er nyttig fordet!

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Profoss » søn 20.06.2004 0:24

Kanskje ikke spesielt rettet til setermoen, men jeg hadde det knall når jeg var inne til førstegangstjenste, forlagt på perminalen hotel i oslo, jobbet på forsvarsmuseet og hadde mer eller mindre en siviltjenste i uniform.

Som tidligere nevnt litt oppe i listen så er ikke førstegangstjenesten mer enn hva du gjør det til selv. Og hvis du skal til setermoen i juli (artileribn. hvis jeg ikke husker feil) så blir du hjelpesoldat i 6. div (mener jeg å huske, jeg drev mye med rekruttering og slikt da jeg var inne, så innrykksdatoer og slikt festet seg på hjernen :))

Hjelpesoldater gjør alle de jobbene i kulissene, dytter papir, sitter i vakta, kjører lastebil, generelt.
medlem i 242 måneder
 

Innleggav SimonMee » søn 20.06.2004 11:17

Fint å se så mange svar!

Uansett, hjelpesoldat?! Jaja, tar det jeg blir satt til å gjøre :)

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav OlaE » søn 20.06.2004 15:27

vi kommer uansett til å savne deg Simon :)

Jeg kan ta godt vare på iBook'en din mens du er der :wink:
medlem i 239 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]