Hvorfor er det sså dyrt??

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Hvorfor er det sså dyrt??

Innleggav MrLight » ons 24.03.2004 13:20

Har lenge siklet på en mac på pulten, men jeg kan jo kjøpe 2 PC'r for 1 mac... Det er jo 20 laken for en burk, enten den er bærbar eller stasjonær...iallefall om man skal ha en med litt kraft i.
Dette er synd...hadde den 18Ghz DP', ligget på rundt 14-15000 hadde den stått her, men den koster jo 20000+++, og da har den bare 512mb ram....snufse!!!
Why and why??



*Ønsker seg mac til bedre priser*
 

Innleggav Gusto » ons 24.03.2004 16:29

Alt handler ikke om MHz. Prisen for designet på de stasjonære er kanskje litt stive, men ser du på en bærbar løsning fra Apple kommer du opp i samme prisklasse på en x86-maskin med samme hardware-konfigurasjon.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 24.03.2004 16:38


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Gusto » ons 24.03.2004 16:52

Jeg ville ha tatt den artikkelen der med en stoor klype salt. Man bør heller fokusere på andre elementer enn kun CPUen når det kommer til den "stive" prisen på en Mac. Man får som oftest hva man betaler for.

Gir du meg en bærbar x86-maskin med 80 gigabyte disk, firewire 488/800, BASE1000, WLAN g, DVI-utgang og det hele pakket inn i et lite aluminiums-"skrog" skal jeg love deg at prisen er like stiv.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 24.03.2004 17:41

To ting man må huske på når det gjelder Apple:
    1. De er den PC leverandøren som har det desidert største utviklings budsjettet i hele bransjen.

    2. Oppbyggingen av hele bedriften er vertikalt, som er i motsetning til Dell som er horisontalt. Det betyr i praksis at alle segmentene i Apple blir totalt styrt i fra oven, mens i Dell er driften fragmentert og hver enhet styrer seg seg. Dette har veldig stor innvirkning på slutt resultatet i høyeste grad. HP har også noen likhets trekk med Apple i og med at bedrifts strukturen kan minne om Apple sin. De ønsker også å posisjonere seg som ett inovativt merke. Dell sin metode er mere ressurs effektiv, mens Apples metode gir bedre styring ovenifra noe som er viktig når man skal tvinge igjennom nye ideér og retninger, noe som igjen gjør det lettere å sette ideér/inovanitet ut i livet.


Man kan ikke unskylde at Apple ikke har noe seriøst produkt som egentlig er konkuranse dyktig i prisklassen 7-8000 .- hvor den magiske grensen ligger omkring. eMac er en veldig god maskin for hva den er, men den konkurerer mot towere som har bedre salgs argumenter etter min mening.
Samtidig ER mange ut av de andre produktene som Apple selger i enkelt tilfeller veldig konkuranse dyktige. iMac er ment å være entry maskinen til nye kjøpere, men prismessig ligger den for høyt. Det er dermed ikke sagt at iMac'en er en dårlig maskin. Alle som har sett en slik VET at dette er noe av det ypperste design messig og produkt messig du får tak i på markedet til en god pris. Det er bare det at flertallet av alle maskiner som selges i verden ligger ved en prismessig lavere magisk grense. Det er det som gjør Apple maskiner "dyre".

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 24.03.2004 18:26

konkeranse dyktige maskiner ifra Apple etter min mening:

iMac 15"

iBookene.

15" PowerBook

dual 1.8 - 2 Ghz

MrLight: Visst du ønsker deg Tower kan du jo sjekke ut G4 1.25 towerene. De starter på rundt 12 000.-
Dual maskinen er vel ca rundt 15 000 .- IIRC.

Sammenlignet med G5 1.6 og dual 1.25 G4 så er vel G5 1.6 litt raskere i enkelt oppgaver, men dual G4 kan være bedre nettopp da den er "dual" og OS X forøvrig er genial på multitasking (ikke minst på dual maskiner).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]