Militærnekter?

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Er/Har du vært militærnekter?

Stemmeperioden gikk ut tor 04.03.2004 10:44

Ja
10
53%
Nei, jeg er en hjerteløs atom elsker som ikke har respekt for andre sine liv.
9
47%
 
Antall stemmer : 19

Innleggav josteinsen » ons 04.02.2004 18:11

Det er forresten ikke meningen å høres irritert ut hvis du/dere tror det...


Kutta røyken på søndag etter 12 år så jeg er litt...hmmm....ja dere skjønner :D :D

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 04.02.2004 18:14

Slacker oppfordret ikke noen til å gjøre noe ulovlig. Alle har rett ved lov å ikke tjenestegjøre i militære i fredstid av overbevisnings grunner. Det står i grunnloven. I tillegg er siviltjeneste likestilt med militærtjeneste, så hvorvidt det å oppfordre noen til å ikke velge en ting over en annen skulle være ulovlig er litt vanskelig for meg å forstå. Så lenge ikke slacker oppfordret noen til totalnekt, ser jeg ikke det som noe brudd på det du sier.
Sist endret av sniffer den ons 04.02.2004 18:27, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 04.02.2004 18:16

Sluttet selv å røyke på nyttårsaften. Still going strong.. :P

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav josteinsen » ons 04.02.2004 20:00

Grattis Sniffer....håper du kan si det samme til meg om 1 mnd :D

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 04.02.2004 20:10

Jepp. Jeg skal krysse fingrene!!

Husk det er bare noen uker til så har du også sluttet å røyke i en måned. ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav ivar » ons 04.02.2004 20:36

Jeg har vært i militæret. Jobbet med sanitet på en sykestue i nord-norge. Selv om det ikke alltid var så gøy har jeg lært masse. Førstehjelp er viktig å kunne. Hadde jeg måtte gjennoføre en "vanlig" førsteganstjeneste hadde jeg nektet. Militæret er det du gjørt det til. Du kan faktisk få en del igjen for å være der. Gratis sertifikater, pluss pluss.

// Ivar

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Slacker » tor 05.02.2004 18:38

Vis Norge hadde lagt like mye penger i siviltjenesten som i militæret ville vi hatt et mye rikere samfunn. Masse billig arbeidskraft. Tenkt på alle fordele det ville ha for kulturnorge og ikke minst helsevesenet

Istede for å skytte opp mange raketter til 100 000 vis av kroner kunne oppegående unge menn/kvinner gjort en samfunnsnyttig tjeneste. Slutt å lek barnehage med gevær.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 05.02.2004 19:00

Skulle gjerne sett at de satset mere på å utvikle militær nektere innen freds og samfunns-politikk, freds arbeid, megling, filosofi, og la den værnepliktige ha mere å si på utformingen av tjenesten, istede for å bruke siviltjenesten som en salderings post for folk som ikke passer inn i militæret. Bortkastet opplegg slik ting er i dag spør du meg, da man lærer minimalt om ting som er relevant for det å være pasifist/militærnekter. Man blir rett som det er satt i bås blant oppdrags giverene på linje med folk som er der pga sysselsetting ifra arbeidskontoret.
Selvsagt er det all slags folk som velger siviltjeneste av forskjellige årsaker, og det er nok like mange syn på saken som det er tjeneste føre. Men men. :) Er enig med Slacker på at det at det er liten tvil om hva som er mest samfunnsnyttig.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav magnus » tor 05.02.2004 20:18

Jeg er så liten at jeg enda ikke har vært i millitæret, så jeg har vel ingen rett til å uttale meg :), men, jeg, og flere av mine venner ser på millitæret som et sted der man får gratis trening, og blir sterke :P. ellers å har jeg ikke tenkt så mye på om jeg skal bli sivilarbeider eller ikke, men det virker ikke så veldig morsomt å jobbe på en skole med masse småunger som maser hull i hodet på deg 8)
medlem i 244 måneder
 

Innleggav DJ-Immortal » lør 07.02.2004 18:19

Magnus: Jeg vil bare oppfordre deg til å velge selv hva du skal gjøre når den dagen kommer, og ikke dilte etter kompisene dine, eller gjøre det familien din synes eller whatever. Så lenge du har tenker godt gjennom hva du gjør så er du godt på vei.

Kjenner mye bra folk som har vært igjennom både sivil og militær verneplikt, og de har hatt både bra og dårlige erfaringer med begge deler.

Jon
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Slacker » søn 08.02.2004 14:43

Magnus er du heldig så sliper du hele greia.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav josteinsen » søn 08.02.2004 14:56

Magnus er du heldig så får du en fin tjeneste og minner for livet

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » søn 08.02.2004 15:27

Jepp. Man kan ikke se for mørkt på ting heller. Man må igjennom det og jeg kjenner mange som har trivdes godt i tjenesten. Grunnen til at jeg høres litt negativ ut er fordi jeg ikke er enig i politikken bak. Har mange gode erfaringer av tjenesten min også tross alt. Noen dårlige er det, men så har jeg vokst på de også. Kommer til å ha det med meg resten av livet på en bra måte. :)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Slacker » man 09.02.2004 12:11

Saken er at det kun er 50% som innkalles til førsteganstjeneste og vis jeg kunne valgt ville jeg mer enn gjerne slipt et år med straffearbeid bare fordi jeg er gutt/mann. Urettferdig
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » man 09.02.2004 14:56

Jepp. Og grunnen til at det er slik er fordi Jenter på sin side skal være hjemme å føde barn etc. Likestilling er på stede hvil når det gjelder førstegangstjeneste. Skjønt jeg er ikke mot førstegangs tjeneste selv. Det er mange ideologisk grunner for det. Som f.eks. dens betydning for demokratiet. Det er litt forskjell på en folkehær og en proffersjonell hær underlagt regjering/storting. At vi trenger en folkehær er helt klart. At regjeringen har sendt aktive tropper ned til Irak vitner om hva vi for all del ikke må gi slipp på.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Forrige

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]