Økt hyppighet på piratforespørsler

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

Økt hyppighet på piratforespørsler

Innleggav Nikoraisan » ons 29.03.2006 22:57

Jeg legger merke til at folk mer eller mindre har fått det for seg at mac1.no er stedet for å få hjelp med å installere ulovlige kopier av diverse programvare/spill. Jeg slettet nettopp en tråd hvor en bruker spurte om noen kunne hjelpe han/hun å installere en ulovlig kopi av Adobe CS2.

Hvordan i all verden har dere fått det for dere at dette er stedet for slikt?

For å sitere reglene:

§ 3. Ulovlig kopiert materiale (piratkopier).
Utveksling av, eller forspørsler om utvekslig av, ulovlig kopiert materiale (piratkopier), herunder kopier av rettighetsbeskyttet programvare og musikk, er ikke tillatt.

Utveksling av, eller forespørsler om utveksling av, serienummre eller programvare som fremmer urettmessig tilgang til programvare (kracks) er ikke tillatt. Det er ikke tillatt å lenke til sider som formidler eller inneholder piratkopier. Publisering av informasjon fra andre medier, utover allmennt akseptert sitering, er ikke tillatt uten at det foreligger tillatelse fra vedkommende medie.

Vi har ikke noe i mot at teknologier som Bittorrent o.l diskuteres på forumet, så lenge man ikke blander inn, eller lenker til piratkopiert materiale eller sider som formidler ulovlige torrents. Fler og fler begynner å benytte Bittorrent til distribuering av større filer som Linux distroer, shareware spill og annet. Så lenge du holder deg innenfor den lovlige delen av slike teknologier stiller du fritt til å diskutere dette her på Mac1.


Vil bare si ifra at det finnes folk som følger med, og denne typen aktivitet «Won't Fly» mens jeg er i nærheten. Det siste mac1.no skal bli kjent som, er som et sted hvor man kan få hjelp til slikt.
Har du lastet ned en kopi av noe, er det ditt valg. Men det er ikke dermed sagt at du skal få bruke et ærlig og redelig nettsted som medie for slik virksomhet. Klarer du ikke installere det du har lastet ned, er IKKE mac1.no stedet å spørre hvordan du gjør det på.

Regner også med de andre moderatorene har noe å si om dette, samt Admin + Co-admins.

Beklager et muligens i overkant krasst inlegg, men jeg blir mildt sagt forferdet over den frekkheten som vises ved så åpenbare forespørsler.

Mine $0.02

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ameneon » ons 29.03.2006 23:04

slenger meg på her. Skjerpings. det skal ikke så mellom ørene til for å skjønne at sånt ikke er lov her. Om jeg ser slike forespørsler kommer jeg til å slette dem fremfor å få bare stenge dem av den enkle grunn at jeg ikke vil at folk skal fortsette diskusjonen på PM. Det vil i såfall bidra til at mac1.no uforskyldt blir et sted man får hjelp til sånt. det vil jeg overhodet ikke.

mine 5 øre. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » ons 29.03.2006 23:43

Piratkopiering og mac1 har ingenting med hverandre å gjøre! Så fortsett med å fjern det! Liker mac1 fordi det er seriøst og vil gjerne beholde det slik!
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Iglebekk » tor 30.03.2006 0:20

Men nå har da ikke installering av pirat-versjoner noe med lovbrudd å gjøre heller da. Greit at personen var dum som sa det faktisk var pirat-versjon men likevel, det bryter faktisk ikke med reglene deres. Det er ingen utveksling eller noe slikt slik du forklarte den posten.

Jeg synes dere er litt for "hårsåre" når det gjelder slike ting, ting som er ulovelig skal ikke forekomme på forumet men jeg føler dere drar den lengre enn det den norske loven klarer.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ak » tor 30.03.2006 0:31

En annen tolkning er at reglene bør justeres for å reflektere at piratkopiering ikke begrenser seg til selve utvekslingen, men også bruken i ettertid. Men jeg tror at de gjør det allerede.

Før Norge inngikk EØS-avtalen var det fritt frem å kopiere til privat forbruk. Men selv da hadde de fleste en fornemmelse av at dette ikke var helt rettferdig overfor utviklerne som investerte tid og krefter i programvaren.

Tenk moral, ikke lovverk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 30.03.2006 0:51

SkiM skrev:Men nå har da ikke installering av pirat-versjoner noe med lovbrudd å gjøre heller da. Greit at personen var dum som sa det faktisk var pirat-versjon men likevel, det bryter faktisk ikke med reglene deres. Det er ingen utveksling eller noe slikt slik du forklarte den posten.

Jeg synes dere er litt for "hårsåre" når det gjelder slike ting, ting som er ulovelig skal ikke forekomme på forumet men jeg føler dere drar den lengre enn det den norske loven klarer.


Ja, la oss bøye reglene litt...

Og det du sier stemmer jo heller ikke. Om du ber om hjelp til å installere noe du ikke har betalt for er jo det ulovlig - ber du om hjelp til det her og antall tråder blusser opp så blir mac1.no et sted for sånn virksomhet. Om man begynner å tøye grenser blir det straks vanskeligere å bedømme hva som skal modereres og ikke. Det enkle er å følge en stram linje.

Vær så snill. Alle her skjønner at mac1.no ikke vil komme i søkelyset for noe som har med piratvirksomhet å gjøre. Regler er regler. Temaet er ikke oppe til diskusjon, det er bare å følge de retningslinjer som blir gitt. Hvordan man får programvare til å virke uten å betale o.l. er temaer som indirekte fører med seg lovbrudd.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Mars » tor 30.03.2006 1:24

SkiM skrev:Men nå har da ikke installering av pirat-versjoner noe med lovbrudd å gjøre heller da.


...hvis jeg hadde stjålet en bil, og så ønsker råd om hvordan den skal fungere uten nøkler og eierskap - da står det ganske klart for de fleste at det er umoralsk og ulovlig å hjelpe til med dette "problemet". Det samme gjelder hjelp til å få piratkopier til å fungere. Jeg ser ingen forskjell.



ð

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Haaland » tor 30.03.2006 1:28

Det har vært forskjellige regler for programmvare og andre typer åndsverk siden 85 eller noe slikt. Det har ikke vært tilllatt å kopiere programvare til privat bruk inntil nylig.
Så det er ikke noe som bør være så nytt for folk.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 04.04.2006 18:11

Om man låner et program/spill som en kompis har kjøpt og betalt for på lovlig vis, er det likevel ulovlig for meg å installere og bruke det programmet da? (Leter ikke etter smutthull, jeg bare lurer).
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ak » tir 04.04.2006 18:18

Hvis kameraten ikke har overført spillet til deg (dvs. fortsatt bruker det eller har lisensen), så bryter det de fleste lisenser. Men dere kan jo fritt overføre frem og tilbake, enten det er papirlappen eller CDen.

Når det gjelder kopiering av programvare til private formål så mener jeg (fortsatt) at dette ble ulovlig som del av EØS-avtalen, det var lov til privat bruk før den tid, men det er rimelig lenge siden.

For Mac1 sin del så er det overordnet at utviklerne får betalt for hver kopi som er i bruk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 04.04.2006 18:24

Oki.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Lokehue » tir 04.04.2006 18:37

Er dette så mye å diskutere da? Det finnes vel andre steder man kan søke info om fildeling, cracks etc. Vi er mange som setter pris på at Mac1 er et seriøst sted. La oss holde det slik?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Iglebekk » ons 05.04.2006 0:50

BowerPook skrev:
SkiM skrev:Men nå har da ikke installering av pirat-versjoner noe med lovbrudd å gjøre heller da.


...hvis jeg hadde stjålet en bil, og så ønsker råd om hvordan den skal fungere uten nøkler og eierskap - da står det ganske klart for de fleste at det er umoralsk og ulovlig å hjelpe til med dette "problemet". Det samme gjelder hjelp til å få piratkopier til å fungere. Jeg ser ingen forskjell.


Det er ikke ulovlig å fortelle en person om hvordan bilen fungerer uten nøkkel! Umoralsk ? JA! Men ikke ulovlig.

Ta en titt på freakforum.nu, de fjernet alt av warez og p0rn for en stund siden. For å holde seg innenfor loven, men det er forsatt lov til å spørre om hvordan ting fungerer. Og ja, etter det jeg vet så har de en god dialog med politiet og gruppene innfor polititet som jobber med web.

(Beklager hvis dette er en gammel topic, men har gått glipp av den)

Edit: Om det er noe å diskutere er jo en annen sak, jeg mener at dere er for strenge. Men så har jeg egentlig ikke vært medlem særlig lenge og burde egentlig bare innrette meg etter hva som gjelder her. Men jeg mener at reglene IKKE sier at det er ulovlig. Og det finnes ikke så mange andre Norske sites som man kan diskutere mac-warez, hvertfall ikke som jeg vet om.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 19.11.2006 1:52

Ja, blant annet ITPro:
http://itpro.no/art/9673.html

Jeg fatter ikke hvorfor Mac1.no er så hardnakkede på dette her, når "moderskipet" er så mye løsere på det.

Edit:
Det ER jo sykt merkelig da... itpro.no ramser opp en laaang rekke populære torrentsider, mens på et lite forum er på mac1.no klikker man når man linker til Ulovlig. Hehe.
    Moderert av limbo
    Fjernet navn til piratsider. Vennligst les og følg våre regler.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav veparma » søn 19.11.2006 2:07

Jeg syntes NiHon's innlegg bør legges på forsiden, det er bra at det gjøres helt klart at piratkopierings snakk er uakseptalbelt på mac1.no
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]