Roxio har ansatt Leanne Sharman, forhenværende sjef i MP3.com, som leder for den europeiske versjonen av Napster 2.0. Napster er en av Apples største konkurrenter til iTunes Music Store. For så vidt er Coca-Cola først ut, og lanserer Mycokemusic.com i Storbritannia kommende mandag (19. januar). Men denne tjenesten representerer ikke noe nytt, verken innholdsmessig eller teknisk ? siden OD2 står for innholdet. Dette firmaets katalog har vært tilgjengelig for nordmenn i over ett år gjennom MSN Music, HMV Digital Downloads og flere andre OD2-sider.
Napster til Norge?
Napster 2.0 er derimot en større trussel mot iTMS enn hva Coca Colas nettbutikk er. Napster har over 300 000 flere spor enn MSN Music. En likhet er imidlertid at begge tjenestene bruker Windows Media Format med DRM. Napster 2.0 samarbeider med Samsung om kompatible hardware-spillere.
Roxio kjøpte on demand-tjenesten Pressplay fra Yahoo og sikret seg Napster.com-domenet og restene av Napster-teknologien for en pen sum. Napster 2.0 ble lansert i USA i oktober, og forberedelsene med Europa-utgaven er godt i gang. Nå er toppsjefen på plass. Leanne Sharman var sjef for salgsavdelingen i MP3.com. ?Vi er meget glade for å ha Leanne med på laget,? sier Napster-sjef Brad Duea. ?Hun kjenner musikk on demand-bransjen. Dessuten har hun gode kunnskaper om Europa.?
Nå må Apple med andre ord sette fart på tingene hvis de skal få en god start i Europa. Selv om Apples teknologi og løsning er overlegen konkurrentene, er det viktig å være først ute.
Kilde: pcmedia