Hver tredje amerikanske videregåendeelev har iPhone

Apple sin vekst de siste årene ser ikke ut til å stoppe, og en undersøkelse gjort av analyseselskapet Piper Jaffray blant amerikansk ungdom viser Apple sine imponerende maerkedsandeler i dette segmentet.

Undersøkelsen "Taking Stock With Teens", som ble gjennomført høsten 2011, har nå blitt offentliggjort. Utvalget består av 5700 individer med en gjennomsnittsalder på 16,2 år, og målet er å kartlegge forbruksmønstre og merke- og mediapreferanser blant amerikansk high school-ungdom.

34% av de spurte svarte at de eide en iPhone, mot 23% forrige høst. Analytikerne tror at dette i skyldes den billige iPhone 3GS, som har blitt lett tilgjengelig .

Hele 83% av de spurte svarte at de sannsynligvis ville kjøpe en smarttelefon som deres neste mobil, opp 8 prosentpoeng fra fjorårets resultat på 75%. 36 prosent svarte at de sannsynligvis ville kjøpe en iOS-enhet, og 38% svarte at de planla å kjøpe en iPhone i løpet av de neste seks månedene. iPhones markedsandel blant tenåringer har samtidig steget fra 14 prosent til 23 prosent i løpet av det siste året.

Når det gjelder nettbrett viser undersøkelsen at 34% har et nettbrett, og av disse var 70% iPader. De resterende prosentene var fordelt med 19% på Android-baserte nettbrett, og 11% på Amazons Kindle Fire. 19 prosent svarte at de planla å kjøpe et nettbrett i løpet av de neste seks månedene, og 80% av disse sa at de ville kjøpe en iPad.

Med rykter om en ny, mindre og billigere iPad er det store muligheter for Apple å kapre nye markedsandeler, og det skal bli spennende å følge utviklingen videre.

Kilder:
Piper Jaffray "Taking Stock With Teens" 1
Piper Jaffray "Taking Stock With Teens" 2

Tags: