Nettavisen tilpasser seg iPad

Nettavisen på iPad

Apples iPad lanseres i Norge i november og tidligere i dag kunne vi se hvordan Hjemmet Mortensen/Egmont klargjør sine magasiner. Nå hiver Nettavisen seg inn i kampen og lanserer allerede i dag en spesialisert iPad-nettavis.

VG har tidligere anslått at det finnes over 10 000 iPads i Norge, men mener nå at dette tallet et økt til nærmere 30 000. Interessen for iPad er med andre ord svært stor i Norge og mediene kappes nå om å lansere iPad-applikasjoner og nettsider.

Allerede i dag kommer Nettavisen med sin satsning som du finner på nettavisen.no/ipad

Vi har allerede sett at vi har flere tusen som besøker oss med iPad hver eneste dag. Siden tidlig høst har vi utviklet en tilpasset versjon av Nettavisen for iPad. Den er nå klar til lansering.

sier sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Den første versjonen av avisen blir lagt ut med en ren nettadresse og mest mulig åpent. Stavrum i Nettavisen mener det er for tidlig å ta betalt for aviser på iPad og har derfor laget denne første versjonen helt gratis.

Nettavisen på iPad

iPad-satsningen til Nettavisen er en lettere HTML-side med en forenklet navigasjon og mindre annonseflater. Avisen har også implementert det man vel enklest kan kalle for en "flyvende" annonse som vises i helskjerm ved lasting og reduseres til en vanlig lite størrelse når siden er lastet ferdig.

Lesebrettet er et veldig nytt medium, og vi tror det vil skje en sterk utvikling i hvordan man konsumerer nyheter og innhold på slike lesebrett de nærmeste årene. Sammen med våre lesere vil vi ønske å utvikle et best mulig tilbud på lesebrett, og vurdere
prisstrategi senere.

At iPad-versjonen er gratis vil ikke Nettavisen gjøre noe med i 2010 selv om man senere i høst kommer med en enda mer avansert utgave.

Inn i App Store i november

Samtidig med Norges-lanseringen av iPad vil Nettavisen også introdusere en egen iPad-applikasjon i App Store hvor man kan få push-meldinger ved store nyhetshendelser, større tilgjengelighet av Nettavisens-tjenester og en god del annet avisen ikke vil røpe. Prisen for denne applikasjonen skal også være 0,- og innholdet blir reklamefinansiert.

Nettavisen har allerede en godt besøkt iPhone-versjon av avisen, men også her vil det komme nyheter.

Det er ingen tvil om at smarttelefoner og lesebrett gir mange muligheter for oss som produserer godt innhold med raske nyheter om sport, økonomi og det viktigste innenfor innenriks, utenriks og politikk.

Jo mer nyhetsfokusert man er, jo mer aktuell er man på slike bærbare nettlesere. Vi har derfor brukt de siste månedene også på å lage optimaliserte versjoner for de såkalte smarttelefonene. Vår iPhone-app er nå til godkjenning hos Apple og vil være tilgjengelig svært snart.

Du kan prøve Nettavisens iPad-satsning på nettavisen.no/ipad.

Jan Fredrik

Kjipt å ikke bli sendt til iPad-utgaven automatisk!

admin

De har også glemt et homescreen-ikon - essensielt!