Alle som har et par år på baken husker når spill stort sett var piksler. Spillene er selsvagt fortsatt bare piksler, men når det en sjelden gang kommer spill som faktisk viser oss detaljerte og håndlagde piksler får vi en herlig retro-følelse. Denne følelsen dukket opp igjen når vi spilte det nye iPhone og iPad-spillet The Incident
Spillet The Incident er utviklet av Big Bucket Software, men med på laget har utvikleren også Cabel Sasser og Neven Mrgan fra Panic. Panic er kjent for å ha utviklet glimrende Mac-applikasjoner som Transmit, Coda og Unison og nå har de også hjulpet til på iPhone- og iPad-spillet The Incident.
Spillet har et fantastisk 8-bit pikselert design og det er lagt ned mye tid i designen av hvert av de syv brettene. Målet med spillet er enkelt, men det enkle er ofte det beste og i The Incident er det til og med avhengighetsskapende.
Målet er nemlig å unngå å få hundrevis av forskjellige ting i hodet, samtidig som du sørger for å samle inn penger i ballonger. Du må hoppe og løpe for å unngå å få en tung ting i hodet og du må også bruke tingene som daler ned fra himmelen som "stige" for å sikre deg pengene og andre powerups.
Spillet er tilgjengelig i en universal applikasjon som fungerer like bra både på iPhone og iPad. Vi har testet begge og holder en liten knapp på iPad-utgaven.
Et morsomt og fengende gameplay, kombinert med fantastisk 8-bit chiptunes musikk og lydeffekter som får enhver nostalgiker til å dra på smilebåndet gjør The Incident en svært god opplevelse. Spillet koster kun NOK 11,- på App Store og hvis du fortsatt synes gamle NES-spill er tingen så bør du skaffe deg The Incident.