Få en ny iPad for 600,-

Ny iPad når du bytter batteriApples iPad har, som iPhone, et batteri som ikke er utbyttbart av brukeren selv. Dette betyr at du må sende inn iPaden til Apple for å få byttet batteriet for $99 - omtrent 600 kroner.

Men Apple vil faktisk ikke byttet batteriet på din iPad, i stedet sender de en ny iPad til deg når du benytter deg av det «offisielle» batteribyttet. Ny iPad for NOK 600,- høres vel ikke så dårlig ut?

Det er på sine nettsider at Apple kan avsløre at et batteribytte innebærer at du får en helt ny iPad fremfor at selskapet bytter batteri i iPaden du allerede har. Det er vel heller tvilsomt at du får en 100% ny iPad, men heller en såkalt «refurbished» iPad. Det vil si en iPad som er tatt i retur og fikset for deretter å selges igjen.

Dine personlige data må du sørge for å ha tatt backup av gjennom iTunes før du leverer din iPad inn til et batteribytte. Gjør du ikke det, vil du miste all data, da Apple ikke tar vare på dette. Sensitiv data burde man heller ikke sørge for at ligger i iPadens minne når den leveres til Apple.

Apple skriver følgende om batterietbyttet på sine nettsider.

You will receive a replacement iPad that will not contain any of your personal data. Before you submit your iPad for service, it is important to sync your iPad with iTunes to back up your contacts, calendars, email account settings, bookmarks, apps, etc. Apple is not responsible for the loss of information when servicing your iPad.

Tags:

iBruker

Så når alt kommmer til alt, får du ingen ny iPhone.

Billhater

Tviler på lovligheten i dette. Jeg vil i alle fall ikke ha en device som det kan ha vært masse trøbbel med.

admin

@billhater

Dette er det samme som alle teknologiselskaper gjør når de gir deg en "ny" datamaskin/mobiltelefon/TV hvis du benytter deg av garantien. 100% lovlig og 100% vanlig.

oivindi

Det er helt åpenbart at noe slikt aldri vil være lovlig i Norge.

Så lenge iPad selges i Norge, vil den også falle inn under reklamasjonsretten i Lov om forbrukerkjøp. Det betyr at Apple er nødt til å dekke bytte av batteri UTEN OMKOSTNINGER for kjøper i løpet av de første to eller fem årene av produktets levetid (avhengig av om det er ment å vare "vesentlig lenger" enn to år).

Her til lands må Apple med andre ord finne på noe annet.

KnethJensen

Oyvindi sier det helt korrekt. Det er mildt sagt latterlig å måtte betale penger om det er noe galt med batteriet på en enhet.
MEN i norge så er det eksempelsvis kun 6 mnd garanti på batterier i mobiltelefoner. MEN disse kan jo byttes ut.

Så hvordan de løser dette her hjemme gjenstår å se.Men siden batteriet ikke er mulig å bytte ut så er jo plutselig batteriet en del av hele enheten og må vel ergo følge norsk lov om 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett.

Det skal jo da sies at det ikke nytte å reklamere på batteriet når det har gått 4,5 år. det sier seg selv :)

Dykkeren

En totalt misvisende tittel !

Når det gjelder batteri og reklamasjon, så står det om her:
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/To%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20batteri

oivindi

Det var godt Dykkeren postet lenka til den Dell-batterisaken. Den slår altså fast at et laptop-batteri skal vare i 2 1/2 år, og en skal ikke se bort fra at iPad-batteriet havner i samme kategori som et slikt batteri.

Uansett så er det viktig å holde garanti og reklamasjonsrett fra hverandre. Det første kan aldri være dårligere enn reklamasjonsretten, bare bedre, og hvis noen gir 6 måneders garanti på et mobilbatteri kan du være sikker på at reklamasjonsretten er lenger.

Det finnes vel ikke noen god grunn til at et mobilbatteri skulle ha vesentlig kortere levetid enn et laptop-batteri ved normal bruk?

(vi snakker altså om levetid, noe som kan bety at batteriet kan bli dårligere i løpet av denne perioden, men altså ikke slutte å virke helt)

svar

Nei nei nei.
Nok en gang klarer ikke folk å skille garant og reklamasjon.

Norsk Lov sier ikke noe, nada, zero om garantier, da dette er noe produsenter gir.
Norsk Forbrukerkjøpslov sier noe om reklamasjon, enten 2 eller 5år, avhengig av forventet levetid på produktet.

En reklamsjon er ikke det samme som garanti.
Loven omhandler reklamasjonsRETT, ikke reklamasjonsKRAV.

thomhess

Gjelder det samme om du sender inn en iPhone?

Billhater

Mitt poeng er at jeg ikke vil gi fra meg et produkt som jeg har kjøpt for å få et annet brukt produkt. Det stod i artikkelen at for 600 får du en overhalt iPad. Nei, det kan ikke være lovlig. Enten får de gi en helt ny, eller så får de finne en måte å bytte ut bare batteriet.

Når det henvises til hva andre produsenter gjør, så er det ikke riktig at de gir brukte produktet tilbake hvis de f.eks. har prøvd å fikse samme feil tre ganger.

admin

Denne saken har ingenting om garanti eller reklamasjonsrett å gjøre, men bytte av batteri på din iPad.

Et batteri har holder et gitt antall ladesykluser og når disse er nådd vil batteriet bli dårligere og dårligere. Når du da vil bytte batteri, vil dette koste deg $99 og du får da en «ny» iPad.

oivindi

Den har vel alt med reklamasjonsrett å gjøre hvis batteriet begynner å bli dårlig (i Norge) etter et år?

Hva gjør Apple da?

Billhater

Admin har rett i forhold til at det ikke dreier seg om garanti eller reklamasjon. Det høres jo flott ut at en får en "ny" iPad for bare 600. Men det er jo bare tull. Vil batteriet være nytt? Hva med skjermen og andre elementer? Man kan jo risikere å få en iPad som er brukt lenger enn den man gav fra seg. Ikke nødvendigvis synlig brukt, men har hatt flere timer påslått. All elektronikk taper seg over tid. Da vil jeg ikke få en device tilbake som har flere påslåtte timer enn den jeg gav fra meg. Kjøper jeg et nytt batteri, så kjøper jeg et nytt batteri, ikke en brukt device.
Tipper likevel at Apple får dette til. Når dere kjøper en iPad så tipper jeg at Apple fremdeles eier en del av den eller noe i den duren. De er jo flinke til slike klausuler, men det strider jo imot enhver logikk etter mitt syn.

admin

@oivindi
Et moderne oppladbart batteri har bare et gitt antall ladesykluser. Det betyr at det kan tømmes og lades et gitt antall ganger før det begynner å bli merkbart dårligere. Når du har nådd dette vil batteriet bli dårligere, men ikke slutte å fungere. Dette er slitasje og har ingenting med garanti eller reklamasjonsretten å gjøre.

Hvis batteriet derimot dør helt eller plutselig blir mye svakere, er dette en reklamasjonssak. Slik tolker også Forbrukerombudet dette i saken med Dell. Det er en stor forskjell mellom reklamasjonsrett og garanti. Det er også notorisk vanskelig å benytte seg av reklamasjonsretten hvis batteriet ditt lever, men har hatt vanvittig mange ladesykluser.

@Billhater
Dette er helt vanlig praksis blant alle som produserer teknologiprodukter som ikke er spesielt dyre. Som f.eks. iPod, mobiltelefoner, iPhone og nå også iPad. Det er mye lettere og billigere for Apple (eller andre) å samle alle produktene som er «ødelagte», sende disse til et lavkostland, demontere dem og deretter sette sammen de fungerende delene i helt nye «skall» slik at kunden opplever å få et helt nytt produkt.

Elektronikk taper seg heller ikke over tid i det hele tatt. Slitedeler som batterier og skjermer gjør selvsagt dette, men minne, prosessorer, hovedkort osv. enten fungerer eller fungerer ikke. Det er ikke slitedeler som blir dårligere av bruk.

I USA selger Apple til og med slike produkter i deres egen nettbutikk:
http://store.apple.com/us/browse/home/specialdeals

Du finner lignende butikker hos Dell, Sony, HP, Canon osv.

oivindi

Det er jeg klar over, admin, jeg snakker altså om hva Apple vil gjøre hvis batteriet blir raskere dårlig enn det skal/bør. Jeg antar de da kanskje også tar iPaden i retur og sender ut en ny, uten å ta betalt, slik de åpenbart gjør med 99% av iPhone-"reparasjonene" (det er en grunn til at det tar lang tid å få den tilbake fra reparasjon - det skal bestilles ny).

admin

Jeg vil anta at Apple i reklamasjonssaker gjør akkurat det samme som hvis du skulle ha bestilt et nytt batteri - altså som du sier, gjør som iPhone og gir deg en «ny» iPad.