App Store - hva er det dere gjør Apple?

Salg på App StoreApples App Store er uten tvil starten på en ny mobilplattform, en god måte for utviklere å distribuere programvare og en brukervennlig løsning for iPhone-eiere å få ny programvare på sin telefon. De fleste med en iPhone eller iPod touch i lomma er godt fornøyde med App Store og Apple ser ut til å ha nok en suksess i boks, men er alt rosenrødt i paradis? Det har nå med god grunn begynt å slå sprekker i Apples fasade. Etter mange urimelige avvisninger av programvare er det virkelig på tide å stille spørsmålet, hva er det dere gjør Apple?

Apple er på god vei til å bygge fundamentet til en suksess som kan bli større en noe Apple noensinne har gjort tidligere. Vi snakker selvsagt om Apples iPhone og App Store, distribusjonssentralen for programvare som kan brukes på Apples iPhone og iPod touch.

Med over 60 millioner nedlastede programmer, utviklere som tjener millioner av kroner og velkjente selskaper som daglig lanserer ny kvalitetsprogramvare kan man ikke si noe annet enn at App Store er en suksess. Men hvem er det som har gjort det en suksess? Utviklere.

Uten utviklerne som skaper all programvaren for Apples iPhone ville App Store vært en heller kjedelig butikk. Utviklerne er med andre ord helt nødvendige for Apple og uten dem ville ikke Apple hatt en suksess på sine hender, men hvorfor oppfører da Apple seg helt håpløst overfor utviklere?

Begrensninger - sakens kjerne?

Da Steve Jobs lanserte App Store ble det lansert som den ultimate møteplassen mellom utviklere og forbruker. Aldri har det vært lettere for utviklere å distribuere programvare direkte til forbrukere. Mot 30% av utviklernes inntekter skulle Apple ta seg av distribusjon, betaling og beskyttelses av din programvare verden over, men det ville selvsagt være noen begrensninger. Begrensningene var forståelige og skulle beskytte forbrukerne mot farlig programvare, virus, trojanere og annen skadelig programvare som har skadet andre mobilplattformer. I tillegg måtte programvaren være av en viss kvalitet for å bli godkjent for distribusjon i App Store. Ingen av disse begrensningene ble oppfattet som noe stort problem for utviklerne eller forbrukerne.

Men så begynte den ene merkelige avvisningen etter den andre å strømme inn. Apple avviste programmer som verken var farlige, av dårlig kvalitet eller på noen måter skadet brukere. Etter å ha investert både tid og penger i å utvikle programvare til Apples nye plattform opplevde en økende mengde utviklere å få programvaren sin avvist. Dette har skapt en storm mot Apple, både blant utviklere og forbrukere. Apple svarer kort tid etter ved å innføre en såkalt "No Disclosure Agrement" (NDA) for alle utviklere som effektivt betyr at utviklerne ikke har mulighet til å fortelle omverden om deres programvare har blitt avvist eller ikke uten å risikere å få Apples advokater på nakken.

Apple har kneblet sine utviklere og umuliggjør kritikk mot selskapets avvisninger. En handling som vel ikke akkurat skaper et godt forhold mellom utvikler og Apple?

Apple driver utviklere vekk

Uansett hvordan Apples intensjoner i forhold til sikring av brukeropplevelsen på deres produkter, så er holdningen de nå har tatt til utviklerne særdeles hårreisende. Apple driver effektivt utviklere vekk fra deres egen plattform og uten utviklere så vil mengden av kvalitetsprogramvare raskt kunne reduseres.

Flere utviklere har allerede nå offentliggjort at de ikke vil utvikle flere programmer for Apples plattform før rettningslinjene endres. Noen har også tatt steget å flyttet hele utviklingen over til Googles nye Android-plattform som har en helt åpen og gjennomsiktig distribusjonsmodell. Mobilbransjen er en svært konkurranseutsatt bransje og Apple har ikke råd til slike feilsteg.

Apple har med App Store og iPhone et svært godt produkt, men fortsetter de med å ignorere sine utviklere vil dette kunne bli en dyr tabbe.

Hvordan kan Apple forbedre dette?

  • Gi utviklere krystallklare rettningslinjer på hva som er lov og ikke lov
  • Gi gode begrunnelser for hvorfor noe ikke er lov
  • Tillate programvare som konkurrerer med Apples
  • Gi gode tilbakemeldinger på hvorfor programvare avvises
  • Ikke legge subjektive meninger som grunnlag for avvisning av programvare
  • Fjern NDA og gi utviklere mulighet til å uttale seg om App Store, utvikling og iPhone-programvare
  • Vær åpne og hør på hva deres utviklere faktisk har av ønsker.

.. først da vil Apples App Store virkelig kunne utvikle seg til å bli fremtidens mobilplattform.

palelnan

Er det noen gode kilder på at det faktisk ER mange programmer som er avvist på dårlig grunnlag?

chridal

Jeg lurer på det samme som palelnan lurer på!

Kom faktisk over noen som hadde blitt avslått, den personen hadde laget et "fiseprogram", du trykte på "Pull my finger", så kom det masse forskjellige fiselyder, og bilder av forskjellige fingre du kunne dra i.

Dette programmet var helt idiotisk, og uten mål og mening. Det har ingenting på en seriøs plattform å gjøre, slike tulleprogrammer kan forbeholdes til den hackede versjonen av iPhone.

Dette programmet så bra ut, og holdt en viss kvalitet - men når innholdet bare er noe vås - så hvorfor i all VERDEN skal det komme på AppStore. Klart noen kanskje er interessert i disse idiotiske programmene, men seriøst - hold AppStore seriøs, og drit i sånne tulleprogrammer!

Simplicity is beauty | dalsvaag.net

jpsalvesen

Apple bør passe seg. Android kan godt vinne frem.

Selv er jeg glad i Apple og kan tenke meg en iPhone når n82'en min gir seg om .. tja .. et år.

Om Android er like enkel å bruke, like sikker - og uten smakspoliti i App Store-varianten - vel, så blir det en Android-telefon på meg.

App Store bør kun sjekke at programmet er godt (nok) implementert og at det ikke er en sikkerhetstrussel.

Evt. bør de ha tydelige regler for hva som blir godtatt og ikke godtatt.

Hvilken bedrift med en god idé gidder vel å bruke flere månedsverk når de ikke er sikre på om Apple vil la dem selge produktet?

Macniac

"Apple svarer kort tid etter ved å innføre en såkalt "No Disclosure Agrement" (NDA) for alle utviklere som effektivt betyr at utviklerne ikke har mulighet til å fortelle omverden om deres programvare har blitt avvist eller ikke uten å risikere å få Apples advokater på nakken."

Utviklerne har vært under NDA fra dag én! Det er ikke noe "svar" på noe som helst eller noe Apple har innført nå i de siste ukene, eller i forbindelse med disse 2-3 sakene (som jeg har registrert) om utviklere som føler seg urettferdig behandlet.
Det at Apple har minnet enkelte utviklere på at de er under NDA i en undertekst i e-postkorrespondansen er heller ikke spesielt oppsiktsvekkende, så lenge denne avtalen fortsatt gjelder mellom partene.

Når det gjelder grunnen til denne tilsynelatende paranoide bruken av NDA, så _kan_ det ligge f.eks patentrettslige eller andre juridiske spissfindigheter under, som vi ikke aner noe om. Husk at Apple har søkt om rimelig mange patenter i forbindelse med iPhone. Det er altså ikke sikkert at det er fullstendig idiotisk sett fra et annet ståsted enn de 2 promillene av utviklerne som føler seg spesielt urettferdig behandlet.

admin

@macniac

Apple innførte NDA på e-postene som ble sendt ut angående avvisninger først etter at disse ble offentliggjort i media og ble et tema. Det tyder klart på at Apple ikke ønsker diskusjon rundt temaet.

NDA rundt SDKen har vært siden dag en og det er selvsagt ok.

blank

Det var da voldsomt til appleapologisme da. Hvorvidt et program bare er vås eller ei burde da være opp til meg å avgjøre. Kanskje jeg synes det er artig med et prompeprogram? Med tanke på alle de våsete programmene som er tilgjengelig, hvorfor avvise dette prompeprogrammet? Særlig når det ikke finnes noen retningslinjer på hva som aksepteres eller ikke.

Er "More Cowbell", "Earth 3D", "Phonesaber" og "World 9" mindre våsete enn prompeprogrammet? Jeg synes ikke det, så hvorfor er disse i AppStore? Er grunnen til at propeprogrammet ble avvist at det var sikkerhetshull eller noe i det? Syntes slaven som satt å vurderte programmer at propeprogrammet var for "våsete"? Er det avhengig av hvem som vurderer programmet ditt hvorvidt det blir godkjent eller ikke? Slik jeg ser det så MÅ Apple ordne opp.

Videre, NDA rundt SDK-et er dumt, Apple har all rett til å ha det slik, men det eneste de oppnår er å gjøre livet surt for utviklere som ikke kan/ikke vet om de kan/ikke tør diskutere løsninger og muligheter med hverandre og de umuligjør bøker, kurs og manualer om utvikling på iphone. Synd for Apple, synd for utviklere, synd for forbrukere.

eelay

@admin

Du er veldig skråsikker ang. NDA'en. Har du lest den? Jeg har ikke det, men slik jeg har forstått sakene så er det slik at dette med epostene alltid har vært med i NDA'en, men etter at utviklere har gått ut offentlig med avvisningene av programmene sine så har nå Apple lagt ved en fotnote i epostene der de minner om denne NDA'en.

Jeg finner det veldig rart om det faktisk er slik at dette ikke var med i den orginale NDA'en, men for all del. Det kan godt være sånn.

Men må si meg enig i at det er mye rar praksis ang App Store, og godkjenninger. Alt virker for meg litt tilfeldig. Når programmer som "I'm Rich", kan bli godkjent, men ikke nyttige programmer som muligens konkurerer litt med Apple sine er for meg ganske uforståelig.

Bubblepoppa

Noen andre som merket at for et par dager siden så forsvant over 100 sider med apps fra "All iPod/iPhone apps" kategoriene? Og i overigår forsvant også disse kategoriene, sammen med "All free apps" fra venstresiden :S

Macniac

@admin: NDA'en har selvsagt også omfattet korrespondanse mellom Apple og utviklerne, hele tiden. Det sier seg egentlig selv, jobber man med et prosjekt under NDA, så er korrespondansen som handler om prosjektet også under NDA. Der du hevder er at de "innførte NDA på e-postene" er det i virkeligheten kun en presisering av at NDA'en som har vært der hele tiden fortsatt gjelder.

Dessuten er teksten "THE INFORMATION CONTAINED IN THIS MESSAGE IS UNDER NON-DISCLOSURE" å finne i e-post fra ADC til utviklere fra år tilbake, så denne praksisen er heller ikke ny per se, selv om mange iPhone-utviklere tidligere har fått e-post uten denne teksten:
http://daringfireball.net/2008/09/app_store_rejections

Macniac

@Bubblepoppa: Det kan ha vært at ting ble midlertidig borte fordi Apple har rensket opp i brukerkommentar-systemet for applikasjonene, slik at du nå må ha lastet ned applikasjonen for å kunne legge inn en kommentar/vurdering på App Store - og takk og pris for det.
http://www.tuaw.com/2008/09/27/app-store-quietly-changes-review-policy/

kajac2

Et godt eksempel er programmet PodCaster, som ble utestengt fordi det ble sett på som "noe som kan konkurrere med programvare fra Apple". Apple liker ikke konkurranse, og benytter skitne midler for å hindre dette.

Da er det for gale.

Kashmar

Når det gjelder Phonesaber så er det vel egentlig ganske forståelig... Programmet benyttet seg av lydeffekter som er en veldig gjenkjenlig del av George Lucas' Star Wars-franchise.
Hadde de laget Phonesaber med andre lyder enn en lyssabel fra Star Wars så hadde det ikke vært et problem.

Hvis jeg ikke husker feil så var det vel faktisk George Lucas som krevde at det ble trukket, ikke at Apple var redd for mulig fremtidige juridiske problemer...

Haplo

Riktig.

Og jeg har ikke helt forstått det heller. Man kan jo ikke laste ned podcaster (altså ikke programmet men podcaster) med iPhone sin iTunes... eller?

Man kan også ta med programmet som tilater copy/paste.

Dette er skitten konkuranse og bruker fientlig.

Jeg må si at iPhonen min ble mindre attraktiv etter disse sakene.

Marasmus

Denne praksisen skader faktisk Apple mye mer enn f.eks. de tilsomme eller konkurrerende programmene ville gjort. Jeg fatter heller ikke hva Apple driver med, SELV om det kan forsvares ut i fra avtaler som ble gjort med utviklerne. Faktum er at media skriver om det og at folk leser om det og assosierer Apple til noe ondt og negativt. Tror faktisk det snart er på tide at generalforsamlingen kaller inn til møte og gir ledelsen litt juling på blanke messingen.

Jeg skjønner veldig godt at Apple vil at telefonen skal være så enkel å bruke som overhodet mulig samtidig som den er smart, men det finnes andre løsninger som fungerer like bra når man ønsker å unngå å "forvirre brukerne": Firefox for iPhone? Tving utviklerne til å skrive inn en funksjon som forteller brukeren at applikasjonen erstatter Safari, og spør deretter brukeren om han ønsker at Firefox skal være standard nettleser på telefonen osv.

I tillegg MÅ Apple bygge inn tags og filtere i App Store så fort som det kan la seg gjøre. De må gjerne detaljstyre tags også, dvs. legge dem til selv så lenge det kommer brukerne til gode.

Slik ser jeg for meg en fremtidig versjon av App Store:

* Dersom du leser om en applikasjon i App Store, vil App Store vise deg en knapp som heter "Explore similar applications", slik at du enkelt kan finne det alternativet som passer deg best.

* App Store bør la deg filtrere applikasjoner ut i fra dine behov. Disse filtreringsalternativene bør være mer avansert i iTunes og la seg synkronisere til telefonen. Du bør også kunne filtrere applikasjoner ut i fra kriterier som "limited utility" og nasjonalitet, slik at du kan luke vekk ugresset dersom du ønsker det.

* Applikasjoner kan fint konkurrere med Apples egne. Apple bør ved særskilt vurdering tillate applikasjoner som må kjøre i bakgrunnen, dersom disse applikasjonene framviser nødvendig kvalitet og ikke spiser en ressursmengde som kan hindre andre applikasjoner i å kjøre tilfredsstillende. Et eksempel er SwirlyMMS. Apple bør på forhånd opprette dialog med utviklerne, slik at disse ikke jobber forgjeves. En utvikler bør selv vite om han er flink nok til å møte Apples krav.

* Apple bør selv begynne å vurdere applikasjoner ut i fra bestemte kriterier utviklerne kan tilpasse seg, og disse kriteriene bør være filtrerbare. Et eksempel kan være en slags Apple Emmy, der applikasjonene kan oppnå tre forskjellige stempel. Som et eksempel: Apple Approved, Apple Recommended og Apple Excellence. Stemplene bør kunne oppnås gjennom vurdering fra Apple og gjennom vurdering fra brukere, der en god vurdering fra både Apple og brukerne gir et "Killer Application" stempel. Alt dette bør brukerne kunne filtrere. Apple har ikke noe annet valg når antallet applikasjoner stiger etterhvert.

* Osv. ...

Lokehue

@palelnan: kilder, Gizmodo:

Apple Kicks Podcaster iPhone App Developer in the Nuts, Again
http://tinyurl.com/4yeyz3

Apple Rejects MailWrangler App for http://tinyurl.com/4gjsnn

App Store Blacklisting Now Comes With Gag Order
http://tinyurl.com/5x599d

lthorsen

Jeg går for Android! Har ventet mer enn lenge på en syncML klient som Apple ikke tillater i APP Store. iPhonen er til salgs!

stefan skogsaas

Det er jo uten tvil apple som har ansvaret for at de selger musikk som bare funker på ipod. Det er vel ingen som tvinger dem til å selge musikken? Hvis jeg kjøper en musikk-cd skal den funke på alle cd spillere jeg vil spille den av i, derfor burde en digital musikkfil også kunne selges slik at jeg kan spille den av på hva jeg vil.

vemund

Du KAN kjøpe DRM-fri musikk på iTunes i DAG, som du kan spille av HVOR som helst. Det kalles iTunes Plus.
Kjøpte faktisk senest I KVELD ett slikt album. 80 spenn for 11 låter i 256kbps AAC kvalitet. AAC er en åpen standard med spillere på alle platformer, f.eks. WinAmp under Windows.
Det er plateselskapene, ikke Apple som vil ha DRM på musikken...

Så kanskje du skal sette deg litt i fakta før du babler avgårde.

Forøvrig er jeg ikke glad for Apples strenge regime på AppStore, skulle gjerne sett f.eks. SwirlyMMS på AppStore.

Haplo

*Så kanskje du skal sette deg litt i fakta før du babler avgårde.

iTunes Plus omhandler bare album utgitt av EMI. Det er et plateselskap

Macniac

@ithorsen: Vel, det er jo ikke slik at Apple ikke tillater SyncML klienter i App Store:
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=284950142&mt=8

Kommersielle SyncML produkt er også underveis, og jeg antar at de ikke annonserer det uten å være rimelig sikre i sin sak:
http://nexthaus.com/products_b_iphone.html

Så om det er en spesiell klient du venter på kan de nok ligge andre ting under, det har jo hendt før i verden at utviklere ikke klarer sin egen deadline...

svar

Android er jo enda mere uferdig enn OSXMobile og den første telefonen har en del mangler.
I følge hva jeg har kommet over er vist android ikke så mye linux basert som man skulle tro heller, veldig mye java baserte programmer der.

kajac2

Det spiller vel ingen rolle hvilken plattform Android er basert på. Det viktigste er at det virker, og at det er bedre og mer åpent enn iPhone.

svar

kajac2: Jo det gjør det, fordi det var mye snakk om at android skulle bli den store linux mobile platformen, men for meg ser det mere ut som den store java platformen.

Om det blir noe bedre vil vell tiden vise, ut av boksen kan ikke android pr i dag spille av video (krever tileggsprogram), kan ikke ha mere enn 1 mailkonto (som må være gmail), ActiveSync kan man glemme (noe som er vikig for bedrifter) osv.

Alle klager på at man er så bindt opp til apple med iphone, jeg vet nå ikke om det er så mye bedre ¨være bindt opp mot google.

palelnan

@Lokehue, gag order er det litt forvirring rundt, og ellers finner jeg altså bare 2 apps som er avvist.

Det er litt for lite til å vise en trend. Jeg venter til jeg ser et tonn av bevis, f.eks. 50 gode og nyttige applikasjoner systematisk avvist på feil grunnlag.

Jeg er enig i at Apple muligens kunne vært flinkere med å på forhånd klargjøre hva som aksepteres og ikke, og kanskje mer presist formulerte i avslagene, men jeg får meg liksom ikke til å se på dette som noen skandale.

Lokehue

@palelnan: Apple må sensurere 50 programmer før du reagerer? Da har du mer tålmodighet enn meg.

NetShare hadde vært nyttig å ha, den gjør at telefonen fungerer som modem/ruter til laptopen din.

MailWrangler og PodCaster har begge features som ikke andre programmer har.

At MurderDrome ble bannlyst tar jeg ikke så tungt, men det burde jo være opp til meg om jeg vil ha det, og ikke opp til Apple.

Jeg synes det holder at ETT nyttig program blir bannlyst, hvis det er det programmet jeg ønsker og har behov for. Slikt overformynderi gjør meg bare forbanna, og nå flykter mange utviklere fra plattformen pga av Apples arroganse.

Jeg digger Apples produkter, men policyen deres suger.

Mer å lese på:

Some Insight Into Apple's App Store Rejections - No Rumble For Force Feedback
http://gizmodo.com/5035548/some-insight-into-apples-app-store-rejections-+-no-rumble-for-force-feedback

Apple Bans Tethering iPhone App NetShare from the App Store
I have some disappointing news for all those waiting for NetShare to be available in the App Store again, Nullriver has just posted on their blog that their iPhone App - NetShare that briefly brought 3G/EDGE Tethering for iPhone only to be pulled down from the App Store after being available for 20 minutes and then available again briefly only to be pulled down again has been banned by Apple.
http://www.iphonehacks.com/2008/09/netshare-banned.html

Violent Comic iPhone App Murderdrome Banned From App Store, Authors Want a Rating System
When the guys at Infurious Comics created Murderdrome (Death Race without the cars, looks like) and submitted it to the App Store as a free download, Apple told them that it did not "satisfy their 'community standards.'"
http://gizmodo.com/5042384/violent-comic-iphone-app-murderdrome-banned-from-app-store-authors-want-a-rating-system

Creator of banned iPhone app goes his own route
As Apple continues to reject applications for its iPhone App Store without any apparent consistency, the developer of a mobile podcasting application has taken matters into his own hands by turning to a little known workaround.
Sokirynsky's application -- an iPhone version of Podcaster.fm -- streams podcasts over Wi-Fi and EDGE wireless networks, allowing users to download the podcasts for offline access.
http://www.betanews.com/article/Creator_of_banned_iPhone_app_goes_his_own_route/1221494517

Another useful tool banned from the iPhone App Store
http://www.cnet.com.au/mobilephones/phones/0,239025953,339292159,00.htm

Apple blocks competitive products from iPhone App Store--surprised?
http://news.cnet.com/8301-13846_3-10041187-62.html

Another iPhone app, MailWrangler, banned from App Store for "duplicating functionality"
http://www.reddit.com/r/programming/comments/72k0l/another_iphone_app_mailwrangler_banned_from_app/

1 180 000 flere linker til "banned iphone apps":

http://www.google.no/search?hl=no&q=banned+iphone+apps

Jo, jeg synes det virker som om det er nok folk som reagerer på dette til at Apple burde tenke seg litt om, og i hvertfall gi ut litt informasjon.

palelnan

Takk for utfyllende svar. Men likevel holder jeg dørene åpne for at det fins gode grunner for å nekte disse programmene tilgang.

Apples policy er vel ganske sammensatt, men en av de tingene som gjør at de skiller seg fra andre selskaper, er alt de våger å fjerne ting, i motsetning til andre selskaper, som ofte ukritisk legger til alt som er nytt. Noe som også skaper frustrasjon for brukere.

Ved å være restriktive på både hardware og software, har Apple oppnådd mye, blant annet bortimot virusfrie arbeidsmiljøer.

MEN, med alt som er blitt sagt her, så er det sannsynliggjort at det er tilfeller der Apple har gjort feil. Med tanke på det store volumet applikasjoner, er det vel rart om det skulle ha foregått absolutt knirkefritt.

I positive ordelag må også de eventyrlige mulighetene de har gitt mange utviklere nevnes.

Men kan Apple bli bedre? Absolutt.

uthne

Det er 6 programmer som er avvist av App Store. Neppe noe som fil få programmerere til å glemme at Apple har et kjempefond til utviklere og flykte fra iPhones 10 millioner brukere og over til f.eks Android?.