Apples argeste konkurrent, Creative, har nettopp meldt fra til børsen i Singapore om at deres fjerde kvartal vil bli vesentlig dårligere enn først forventet. Creative skylder på lavere marginer og dårligere etterspørsel etter selskapets MP3-spillere. Selskapet har måtte justere ned deres forventede omsettning med hele 60 millioner, fra 360 millioner til 300 millioner dollar.
Creatives produkter har lenge vært under hardt press fra Apple og Apples forskjellige iPod-modeller. I følge asiatiske medier skal spesielt Creatives flash-baserte spillere ha fått seg en skikkelig "nedtur" etter Apples lansering av iPod shuffle. I USA tok iPod shuffle 2 måneder etter dens lansering 60% av det totale flashmarkedet, et marked hvor Creative var svært sterke.
Creative har informert om at grunnlaget for det sviktende salget er dårligere etterspørsel etter selskapets produkter og lavere marginer per MP3-spiller. Disse marginene ble vesentlig lavere etter Apple reduserte deres priser på iPod mini modellene tidligere i år. Creative har vært tvunget til å redusere prisene for å kunne konkurrere med Apples populære iPod mini.
Mange begynner nå å stille spørsmål om Creative nå er på vei ut av MP3-spiller bransjen og at Creative vil bli det første store "offeret" for iPodens popularitet. Creative har flere ganger blitt kritisert for å produsere produkter som ligger alt for tett opptil Apples iPod-produkter og derfor hatt problemer med å differensiere seg nok fra Apple.