Apple dominerer filmnedlastning

Det er ikke mange måneder siden Apple endret navn på iTunes Music Store til iTunes Store og samtidig la til muligheten for å laste ned filmer i den amerikanske utgaven av iTunes Store. Nå viser de siste tallene fra NPD Group at Apple har total dominans på markedet for salg av film og TV-serier, ikke ulikt hva de har oppnådd på salg av musikk.

I følge rapportene fra NPD har Apple et godt grep om markedet og skal ha en markedsandel på hele 90%. Den eneste virkelige konkurransen kommer fra ulovlig fildeling via BitTorrent, Limewire og andre P2P protokoller. Totalt sett har de ulovlige kanalene vesentlig større del av "markedet" enn hva Apple har, men hvis man kun ser på lovlig salg og nedlastning har Apple full kontroll.

Tidligere i år lanserte Amazon en ny tjeneste som skulle konkurrere med Apples iTunes Store. Tjenesten fikk navnet Unbox, og ble regelrett slaktet av journalister og kritikere. Løsningen var selvsagt basert på Microsofts Windows Media Platform og denne tjenesten har floppet totalt. Windows Media platformen har for Amazon vist seg å være så ustabil at de ikke en gang kan garantere at filmene kjøpt hos dem vil spille på "Plays for Sure" spillere. Totalt har Amazons tjeneste ikke oppnådd noe spesielt av markedsandeler og sloss om de resterende markedsandelene etter tjenestene Vongo (5% markedsandel) og MovieLink (3 % markedsandel) har tatt sin del av kaka.

Mange analytikere hevder at Apples suksess skyldes brukervennlighet, oversiktlig prisstruktur, mer forbrukervennlig DRM og ikke minst iPoden. Ingen av de andre tjenestene kan levere film og TV-serier til Apples iPod.