PC Magazine: – Apple best

Hvert år har PC Magazine en massiv brukerundersøkelse hvor leserne får anledning til å vurdere hvor fornøyd de er med forskjellige datamaskinprodusenter.

Ikke overraskende kommer Apple meget godt ut i alle kategorier. På stasjonære maskiner er Apple på topp, sammen med Sony (og Sony selges ikke i Norge). I kategorien for Bærbare troner Apple på toppen med en score på hele 9,1 av 10. Andreplassen får Lenovo (tidligere IBM) med 8,4. Apple har utrolig lave 8% reparasjonsrate.

iPod også best
Når det gjelder iPod, kommer også den ut på topp, sammen med Conows iAudio-spiller.

På spørsmål om oppstartsproblemer kom Apple på 3de plass, kun slått av amerikanske eMachines og Gateway.

Bra og dårlig support
Apple kommer best ut i spørsmål om support i forbindelse med datamaskiner, men når det gjelder support på iPod, scorer Apple langt dårligere, med kun 6,5 prosent, en misnøye vi også kan kjenne igjen i fra norske medieoppslag den siste tiden. Riktignok er reparasjonsprosenten også her lave 8%, men det er blant disse vi finner misnøyen. Med så mange millioner solgte iPods, vil selv en veldig lav prosent bli en del folk.

Det er verdt å merke seg at ingen MP3-spillere i undersøkelsen scorer godt på support, noe som kan tyde på et marked med lave marginer og liten vilje til å innrømme kunden gode garantiordninger. Men siden Apple scorer godt på support på Mac, er det grunnlag for å håpe på bedre tider for iPod-support.

Les mer
Hele undersøkelsen finner du på PCmag.com/sr

oyvindbs

Tenkte jeg skulle komme med et innspill til artikkelens relevans i forhold til norske kunder hos Apple.

En del av problemene iPodbrukere har opplevd i Norge i forhold til support er at Apple bare forholder seg til sin egen garanti på ett år og ikke til den norske forbrukerkjøpsloven som gir en slags 2 årsgaranti, eller i visse tilfeller 5 på. Bra at Apple kommer godt ut, men siden deres garanti på 1 år er bedre(?) enn eller i hvert fall like god som hva andre tilbyr i USA blir det vel vanskelig å sammenligne utfallet av testen med supporten i Norge?

bassox

oyvindbs:

Her må du skille mellom garanti og reklamasjon.

Garanti er noe produsent tilstår kunde og kan dekke mer enn hva kjøpsloven tilsier da det er helt og fullt opp til produsent å velge hva som dekkes av garanti og lengde på denne.

Kjøpsloven gir reklamasjonsrett for feil på produkt som produksjonsfeil eller andre vesentlige mangler ved produktet. Denne er for tiden 5 år iflg forbrukerrådet.