iPod fyller fem!

Apple iPod fyller i dag 5 år! Det er fem år siden Steve Jobs viste fram den originale iPod til pressen. Prisen var 399$, lagringskapasiteten var 5GB og den hadde både manuelt klikk-hjul og var rimelig tykk. De fleste analytikere spådde den nord og ned, men som vi alle vet ble historien litt annerledes. Apples iPod ble raskt et trend- og designikon som designbevisste artister og trendsettere presset til sitt bryst. Funksjonene, brukervennligheten og integreringen med Apples iTunes ble hyllet av forbrukerene. Resultatet fem år senere er en markedsandel på hele 75% i hjemlandet USA og en total dominans i et sterkt voksende marked.

Mektige selskaper som Sony og Phillips har alle prøvd å lansere konkurrenter til Apples iPod, men markedsandelen har forblitt mer eller mindre uendret. Konkurrentene blir stadig fler, men samtidig tyder ingenting på at Apples dominans i dette markedet er fallende. Så langt i 2006 har Apple alene solgt 39 millioner iPods, og dette er før vi i det hele tatt har kommet inn i den mest lønnsomme perioden i året - julehandelen.

iPod

De siste fem år har ikke bare vært gode nyheter for Apple og iTunes. Apple har kjempet mange rettsaker og konflikter om alt fra DRM i iTunes og batterilevetid til riper i nanoen og konflikter med forbrukerorganisasjoner i både Skandinavia og Europa. Senest i sagaen om konflikter rundt iPoden er Apples forlik med Creative om et patent omkring brukergrensesnittet til iPoden. Apple valgte å punge ut 100 millioner dollar til Creative, og samtidig startet Creative å produsere ekstrautstyr til iPoden. Totalt finnes det visst nå over 3000 tilleggsprodukter som du kan kjøpe til din iPod.

Til tross for dårlig presse har enda ingen produsenter greid å røre ved Apples popularitet. Populariteten har nå spredd seg videre til Apples hovedprodukt, Macintosh datamaskiner. Apple har ved flere annledninger kunne rapportere om 30% økning i salget av Mac-maskiner og i Norge er økningen mest sannsynlig mye høyere. Apples iPod har blitt brukt som en "brekkstang" for å fremme Apples hovedprodukter, Macintosh. Populariteten til iPoden har hjulpet Apple til å bli et av verdens mest omtalte, kjente og populære merkvarer, kun slått av Google og CocaCola i de seneste undersøkelsene.

Vi ønsker iPoden lykke til i fremtiden og gleder oss til fem nye år med gode iPod-produkter fra Apple og alle de hundre selskapene som lever å produsere ekstrautstyr til vår alles favoritt MP3-spiller!