Microsoft skal ta opp konkurransen med Apples iPod og iTunes, og kjører igang en markedsføringskampanje. Et av våpnene er en branding lik "Intel inside", hvor Microsoft satser på logoen "Play for sure". Microsoft planlegger en ny branding-kampanje lik den som Intel kjørte med "Intel Inside", for sitt Windows Media audio og video-teknologi, i et håp på å sette søkelyset på utbredelsen av sin multimediateknologi.
Det er kilder som er bekjente med planene som opplyser dette.
Kampanjen "Play for sure" vil inkludere en logo på enheter som støtter Microsofts Windows Media, og vil markedsføres via nedlastingstjenester som distribuerer filer i det formatet, hevder kildene. Selv om kampanjen ikke vil bruke navnet Windows Media spesifikt, er kampanjen for å forsikre kunder om at alle tjenester og enheter som bærer logoen vil være kompatible med hverandre.
For å bli kvalifisert til å bruke logoen "Play for sure", må selskaper ha sertifisert at produktet er kompatibelt med produkter som bruker logoen. Det hevdes videre at kampanjen har som mål å kaste lys over bredden av støtten til Windows Media, i kontrast til selskaper inkludert Apple og Sony, som knytter deres bærbare enheter til spesifikke tjenester for nedlasting av musikk. "De ønsker å vise at universet til Apple er lite, og at Microsofts er stort," sa en leder for digital media, som er bekjent med planene, og ønsket å være anonym.
En representant for Microsoft nektet å kommentere saken. Imidlertidig viste et søk gjennom Networks Solutions database at Microsoft registrerte domenet playforsure.com i juni. Derved tyder alt på at Microsoft er i et tidlig stadium på forbrukermarkedsføring, i et forsøk på å ta en jafs av markedet som Apple kontrollerer med sin iPod og iTunes.
I tillegg skal Microsoft ha startet oppbyggingen av sin egen MSN-branded musikkbutikk for digital musikk for å konkurrere med Apples iTunes. Denne antaes å lanseres på samme tid som lanseringen av Windows Media 10 i neste uke.
Microsoft har annonsert nye Windows-baserte, bærbare enheter kalt Media Center, som skal slippes denne høsten, og som skal spille musikk og video, i tillegg til å kunne lagre bilder og data. Både Creative Labs og iRiver samt andre vil mest antageligvis slippe versjoner av sine enheter som støtter Media Center i god tid før jul.
Kilde :itpro/technett.no