1 gangs eier av iphone trenger hjelp

Diskuter alt omkring Apples iPhone

1 gangs eier av iphone trenger hjelp

Innleggav aroer » søn 14.02.2016 10:34

Hei :-)
Frem til i går har jeg aldri i hele mitt liv eid en iPhone, kun hatt samsung/android. :OMFG: 0_o
Og nå føler jeg meg stein stokk dum!!
I stede for å spørre venner om dette, og mest sannsynlig bli mobbet resten av livet spør jeg heller her :-)
Jeg har lest litt om og tror jeg har "satt på" noe som heter iMessage og face time.. og helt sikkert rota meg inn på masse annet rart i samme slengen.. :-!
Har til og med fått laget meg en sånn Apple id.. :bitchin:
Hvordan funker det som heter iMessage og face time?

Også lurer jeg på... hva betyr det at noen av de meldingene jeg sender blir blå? Det er ikke til alle..
Og en annen ting.. ei venninne ringte meg og der telefonnummeret skulle kommet opp under navnet hennes sto det bare "annet".. Hva betyr det da?
Redd det er noe jeg har fukla på ;)

Håper noen har mulighet til å hjelpe en stakkars sjel som ikke skjønner en jævla dritt av det greiene her.. :rolls eyes: =-O
medlem i 97 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav Macini » søn 14.02.2016 11:05

iMessage er meldinger som sendes mellom iOS-/OS X-enheter istedet for SMS. Du sender SMS/MMS til alle andre som IKKE har iMessage.
Facetime er Apples svar på Skype men igjen, det fungere kun mellom iOS-/OS X-enheter.
Telefonnummeret som dukket opp under annet, det er hva du har lagt inn nummeret under, du kan velge mellom flere forskjellige kategorier, iPhone, mobil, jobb, fax, hoved, andre osv.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav aroer » søn 14.02.2016 11:26

Takker for svar :-)

Forklarte med kanskje litt dårlig når det gjaldt det med telefonnummeret..
Men det står
Jeanette
annet

Istedet for
Jeanette
94******

Det gjør det på de andre kontaktene mine..

Og en annen ting..
Søskenbarnet mitt har en teit form for humor og han elsker at jeg blir skam lurt, slik at han kan le av hvor dum jeg er.. men i hvertfall.. han sier at de blå meldingene betyr at de er kryptert??
medlem i 97 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav Macini » søn 14.02.2016 12:00

Prøv å legge inn kontakten på nytt og se om det hjelper.
De blå meldingene er iMessage-meldinger og de grønne er vanlige SMS/MMS.
Du kan se her!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav nils.j » søn 14.02.2016 18:01

For å underbygge det Macini skriver til deg -
De blå meldingene betyr at du sender til en som er på det samme systemet som deg, altså på Internet eller IOS til Apple. Disse meldingene er gratis, siden de går over internet. når de er grønne, har du sendt på det vanlige SMS-systemet, og som kan koste deg penger (De fleste telefonsystemene i Norge tar j ikke betalt for enkelt sendinger...)

Det kan hende det tar tid før en blå melding får en bekreftelse om at den er levert (med liten skrift under det blå feltet), og da kan du holde fingeren en liten stund på meldingen din, og du vil få forslag om å sende den som SMS. Da blir den grønn, og du vet da at den er sendt. :-)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav Ove » man 15.02.2016 3:09

Bra svar så langt. Vil bare nevne at artikkelen på engelsk som Macini viser til også finnes på norsk:

https://support.apple.com/no-no/HT201287

Til tross for at jeg brukte en iPhone 3G (med iOS 4.2.1) fra 2008 til 2015 så skjønte ikke jeg heller hvorfor noe var blått og noe grønt da jeg fikk meg en iPhone 6S før jul, men disse support-artiklene er ganske gode, de.
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav aroer » man 15.02.2016 22:16

Takker for svar... kan godt hende det vil dukke opp andre teite spørsmål etterhvert her også... :rolls eyes:
medlem i 97 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav HenrikWL » tir 16.02.2016 8:41

For øvrig - iMessage-meldinger er faktisk krypterte, så det er kun du og den du skriver med som kan lese dem. Sånn sett er det riktig at blå meldingsboks betyr at meldingen er kryptert.

SMS er på sin side ikke kryptert, og kan leses av hvem som helst som har tilgang til noen av leddene i kjeden mellom deg og den du skriver med. I praksis er dog dette kun teknikere hos mobiloperatøren.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Hjelp, 1 gangs eier av iphone

Innleggav aroer » fre 19.02.2016 1:12

Wow.. har han ikke kødda med meg da..

Takker for svar folkens :-)
medlem i 97 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]