iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav weben » tir 26.01.2016 16:58

Sitter her med en iPhone 5. Hatt den fra lansering og den har fungert greit, men i det siste og særlig etter oppdatering til iOS 9, men også med de siste versjonene av iOS 8 har den vært, mildt sagt, helt jævlig å bruke.

Den henger seg i tide og utide. Dvs den låses helt, ingen ting fungerer og for å få den brukbar igjen er det to metoder den ene er å la den få tid til å komme til hektene igjen, dette kan ta alt fra 3 minutter til oppmot 10 minutter. Den andre er hardreset, men dette tar jo også litt tid siden den bruker et par minutter på å skru seg på igjen. Opplever ofte problemet med at den henger seg når den må gjøre mer en en ting om gangen, dvs OFTE ved avspilling av musikk, om det er fra Spotify (offline) eller fra Musikk-appen har liten betydning, den henger seg uansett. Når musikk spilles er gjerne alt låst men musikkavspilling fortsetter til sagen som spilles er ferdig, da stoppes det også. Hender noen ganger at den "våkner" etter at sagen er spilt ferdig. Å prøve å spille av musikk og skrive en SMS samtidig er en utfordrede øvelse som lykkes omtrent 50% av gangene. Dette er noe mobilen absolutt burde få til da det aldri var et problem før og ikke krever allverdens av ressurser. Men mobilen kan like gjerne henge seg når bare en app brukes, det være seg meldinger, facebook, safari, Spotify, YR eller en annen app. Dette er mildt sagt frustrerende.

I tillegg til at den absolutt ikke er til å stole på når den brukes er heller ikke batteriet til å stole på lenger, men det er forsåvidt en annen sak siden slike batterier slites, men den må lades minst to ganger hver dag, selv ved lite bruk. I dag har feks mobilen vært brukt til musikkavspilling til fra skole (dvs til sammen ca 25 min) + noe enkel surfing. Ellers har den vært lommefyll, dog tatt i mot varsler. Den var da tilnærmet tom (11%) da jeg kom hjem. Det mest irriterende er dog problemene jeg opplever ved helt vanlig bruk, mobilen er tross alt ikke sååå gammel og jeg har strengt tatt ikke råd til noen ny mobil nå (i hvert fall ikke en iPhone!). Er dette noe også andre opplever med sine iPhone 5, eller er det bare min som er helt på bærtur. Kan jo legge til at jeg har behandlet den pent, men at skjermen nå buler ut midt på (se tidligere tråd: viewtopic.php?t=299544 ). Hvis det er standard at en (overpriset) toppmodell blir så dårlig etter kun 3 år (og noen måneder) er det svært skuffende.
medlem i 137 måneder
 

Re: iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav vikingbear » tir 26.01.2016 17:28

Hvis skjermen buler ut, ville jeg tatt den med til Eplehuset eller lignende, og reklamert. Du har fem års reklamasjonstid.

Har du sjekket om din iPhone5 kommer innenfor Apples program for å bytte batteri?

Etter at dette er avklart, ville jeg ha slettet telefonen og satt den opp som ny. Litt arbeid å legge inn diverse passord osv etterpå, men verdt strevet. Sørg for alt i verden å ha backup av alt du er redd for å miste før du går i gang
medlem i 175 måneder
 

Re: iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav weben » tir 26.01.2016 17:40

Telefonen er kjøpt vi Apple så må vel ta en eventuell reklamasjon med de, men kan jo ta en tur til eplehuset og høre hva de tenker. Tror ikke den faller innenfor Apple sitt bytteprogram da den har vært på service (swap) og byttet låsknapp så batteriet er vel allerede byttet, men ja bør være reklamasjon da den ellers ikke har noen ytre skader (annet enn hakk og riper langs aluminiumskanten).
medlem i 137 måneder
 

Re: iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav vikingbear » ons 27.01.2016 15:10

Ta med kvittering til Eplehuset, så hjelper de deg.

Du kan sjekke her: https://www.apple.com/no/support/iphone5-battery/
hvorvidt telefonen din har kommer inn under programmet for bytte av batteri
medlem i 175 måneder
 

Re: iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav weben » fre 05.02.2016 21:37

Den faller ikke inn under Apples program for batteribytte, men skal ta den med til Eplehuset og høre hva de sier om skjermen.
medlem i 137 måneder
 

Re: iPhone 5 - drept av Apple allerede?

Innleggav Dorkfish » lør 06.02.2016 17:30

Ta det heller med Apple. Min erfaring er at Eplehuset skylder på deg og lar deg få regning for å sjekket telefonen.

Har mye bedre erfaringer med Apple Support da.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron