Air2 med eller uten Celluar?

Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav Mactakk » lør 01.11.2014 14:24

Skal kjøpe nye Air 2 men er det verdt å betale 1000 ekstra for Celluar. GPS ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å få mye brukt for, mulig av og til wifi. Noen som har wifi på ipad i dag og synes dette er absolutt en must? eller noen som mener det motsatte? Takker for innspill :)
medlem i 151 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav weben » lør 01.11.2014 18:39

Ja vil si Wifi er et absolutt must på en iPad, den er ganske ubrukelig uten, men alle modellene leveres med wifi så det er heldigvis ikke noe problem. Når det kommer til om man trenger mobilnett og dermed cellular utgaven må man jo avgjøre det selv, men hvis du skal ha den med deg mitt rundt vil du fort oppdage at det er en fordel å ha tilgang til nett (mobilnett) overalt. Skal den i hovedsak brukes hjemme i sofaen er ikke behovet for cellular modell så stort, så lenge du har wifi hjemme da... Valgte selv å kjøpe iPad air (1) med cellular når jeg kjøpte i fjor. Skulle i utgangspunktet ha 32GB wifi, endte opp med 64GB wifi+cellular når jeg bestilte og har aldri angret hverken på cellular eller 64GB!
medlem i 137 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav Chiang Mai 1963 » lør 01.11.2014 22:54

Jeg har med wi-fi. Når jeg ikke er i nærheten av et trådløst nettverk (noe som skjer sjelden), så kobler jeg den på nett via iPhone. Syns ikke det var verdt pengene med cellular, men det er meg...

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav K M » søn 02.11.2014 11:23

Jeg har nå bestilt siste generasjon ipad som er min 3. Med cellular som den forrige. Den første hadde kun wifi. Jeg tenkte som mange her at jeg kunne koble meg på nett via tlf. Jeg fant fort ut at det var et savn uten. Kommer ikke til å kjøpe kun wifi igjen.
Et par grunner hvorfor:

-Når man er koblet på nett via telefonen tapper man to batteri i stedet for et. Upraktisk når man er på reise.
-Nettet fra ipad kan deles til feks en bærbar pc eller til ungene på hytta uten at man tapper mobilbatteriet.
-Kun WIFI modellen har ikke gps (Jeg bruker ipaden som kartplotter i båten. Ikke alle har behov for gps)
-Bedre annenhåndsverdi med cellular. (Kan diskuteres)

Når dette er sagt er det kanskje lurt å prioritere minne fremfor cellular om en av delene må velges.
medlem i 222 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav mactiss » ons 05.11.2014 14:43

Hvordan løses dette i praksis? Regner med det da er snakk om et eget sim-kort? Må du ha eget abbonemang eller kan en kjøpe kontantkort…?
medlem i 128 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav mactiss » tor 13.11.2014 16:14

mactiss skrev:Hvordan løses dette i praksis? Regner med det da er snakk om et eget sim-kort? Må du ha eget abbonemang eller kan en kjøpe kontantkort…?


Hvordan løser dere dette, hva slags abbonement ? Eget simkort/tvillingkort....?
medlem i 128 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav tabbis » tor 13.11.2014 18:30

Jeg har tvilling datasim.
medlem i 159 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav mactiss » tor 13.11.2014 21:15

Hei,

Du har et vanlig tlf-abbonement til tlf med tvillingkortet ditt som sitter i ipad er kun for data?

Hvilken operatør bruker du?
medlem i 128 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav tabbis » fre 14.11.2014 13:11

Stemmer.
Jeg bruker Chess, og har 6 Giga inkludert. Datasim koster 30,- pr mnd.
medlem i 159 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav espen007 » fre 14.11.2014 17:08

Legg merke til at et sim kort koblet til en ipad bruker mye data av abonnemnetet ditt. Med et tvillingkort spises datakvoten din fort opp, uten at du egentlig har brukt det mye. Løsningen er vel å slå mobildata av og på avhengig av om du bruker internet aktivt eller ikke.
medlem i 184 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav PaulusA » lør 15.11.2014 23:13

Jeg har air 2, og savner foreløpig ikke gsm kort i den

Hvis jeg reiser er jeg ute av landet likevel, og er ellers på wifi

Hvis du bruker den mye utenfor wifi, i Norge, vil jeg anbefale gsm, ikke ellers
medlem i 133 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav mactiss » man 17.11.2014 14:11

For selve surfingen har jeg nok ikke veeeldig stort behov for eget kort. Men tenkte å bruke den som gps i bilen, ettersom jeg allerede har tomtom appen. Å oppgradere kartet på gps i bil kostet vistnok ca 1500,- så da kan jeg heller nyte den store ipad skjermen å "spare" litt penger :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav Dykkeren » man 17.11.2014 14:27

espen007 skrev:Legg merke til at et sim kort koblet til en ipad bruker mye data av abonnemnetet ditt. Med et tvillingkort spises datakvoten din fort opp, uten at du egentlig har brukt det mye. Løsningen er vel å slå mobildata av og på avhengig av om du bruker internet aktivt eller ikke.


Dette er vel å ta litt hardt i. Har hatt med sim-kort og kan ikke se at det medfører noe spesielt "spising". Da må det være et program som ligger å bruker dette. Hadde perioder hvor jeg kun brukte den på wi-fi med simkort i (ikke slått av mobildata) og forbruket var minimalt. Min brukte ivhertfall ikke mobildata når jeg var på wi-fi !
medlem i 205 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav mactiss » man 17.11.2014 15:45

Hei,

Jeg antar at ipaden bruker like mye/lite data som iphone gjør ved å laste ned samme side, for eksempel www.vg.no?

Jeg har noe ustabilt nett hjemme, så slik sett hadde det vært greit å hele tiden være bevisst på at den ikke spiser av datakvoten min, mens jeg er hjemme å på wifi.

Er det slik å forstå at om en skrur av «mobildata» under innstilliinger, så er en hundre prosent sikker på at den ikke bruker av datapakken min? Slik at om wifi da faller ut vil jeg merke det ved jeg ikke har tilgang til nettet, verken via wifi eller «mobilnettet».?

Om jeg er ute, uten wifi, kan jeg bare skru på mobildata og bruke av datapakken min?
medlem i 128 måneder
 

Re: Air2 med eller uten Celluar?

Innleggav Dykkeren » man 17.11.2014 16:26

Korrekt. Med mobildata slått av, så har du kun internet via wifi.
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til iPad



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron