Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav stuntman » ons 22.10.2014 21:46

Er det lovlig og importere iphone skjermer duplikat/originale iphone skjermer frå utlandet??

Har ein sak der toll vesenet hos dhl tok ut mine pakker med noken iphone skjermer for scanning av innhold,der eg igjen fekk brev fra tollvesenet att det var mistanke om duplikat apple produkter(iphone 5s skjerm)og dei tok beslag av pakkene i 10 dg inntil apple kunne verifisera om dei var ekte eller falske,var dei ekte fekk eg dei igjen og falske vart dei evnt beslaglagt eller sendt tilbake til avsender.
Fekk deretter tlf fra tollvesen att etter samtale med apple sine folk blir pakkene utlevert denne gang siden det var vanskeligt og vite om dei er ekte eller ikkje.
10 minutt seinere ringer advokat frå apple sin side og seier att den eine pakken blir holdt igjen og destruert siden dei meiner det er duplikat skjermer sjøl om tollvesen tidligere har sagt att den er sendt videre,eg seier eg vil ha bevis fra apple på korleis dei er duplikat(falske) men då seier advokat att det er min sak og bevise att dei er ekte og att apple sine folk har sett bilder tatt av tollvesenet av skjermene og sagt att dei er falske allikevel,dei møte jo seg sjølve kraftigt i DØRE ved først og sei ekte er greitt men falske ikkje greitt til att apple lage ikkje skjermer for salg men kun heile tlf.
Så her sitte eg med ein mail frå advokat hyrt av apple om og godta destruering og saken er ute av verden (frist på 2dager til og godta)ellers havner det i retten for min regning.

Er jo ikkje ein vanskelig avgjørelse og ta ang apple,Kong Salomon vs Jørgen Hattemaker.

Kva ville de gjort folkens i dette tilfelle??
medlem i 173 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav meridian1979 » ons 22.10.2014 23:19

I alle dager! Jeg har kjøpt flere dusin med skjermer og aldri tenkt tanken at Apple skulle nektet meg det. Da må de jo destruere alle pakker som inneholder iPhonedeler uten original emballasje som ankommer landet. Som du nevner selv ang kong Salomon og Jørgen hattemaker; det er vel ikke stort man kan gjøre annet enn å godta beslaget dem har gjort...
medlem i 175 måneder
 

Ulovlig å kjøpe Apple reservedeler over nett?

Innleggav Ulrik1 » fre 24.10.2014 21:27

Hei! Har kjøpt en god del skjermer til iPhone og iPad fra Kina. Disse ble stoppet i tollen og fikk brev om at Tollregion Vest-Norge har tilbakeholdt varer da det foreligger begrunnet mistanke om at innførsel vil utgjøre et inngrep i en immatriell rettighet Tolloven § 15-1 (1).
Rettighetshaver er varslet og vil trolig få ødelagt alle delene i pakken. Han sa også at det var ingen i Norge som hadde lov å importere reservedeler annet enn Apple selv. Ikke engang eplehuset hadde rett til det sa han. Vil dette si at så å si alle reparasjonsverksted her i Norge er ulovlige? Er jo haugevis med firma som tar på seg denne typen oppdrag.

Takk for tilbakemelding! :-)
medlem i 113 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav Driveren » fre 24.10.2014 22:57

Eneste måten du kan hindre dette på er ved hjelp av advokat. Evt kan forbruker rådet hjelpe deg.
Er det store verdier så kontakt advokat, Dekning for du via innbo forsikringen.
OBS! Konntakt forsikrings sellskapet før du snakker med advokat.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav stigzy » lør 25.10.2014 1:09

Jeg driver et ENK hvor jeg fikser iPhoner, og bestiller derfor en del skjermer. Angående DHL, så skjedde det samme meg også. Pakken min med rundt 50 skjermer ble holdt igjen i over 1 måned. Men jeg endte med å få pakken min uten videre. Og har nå bestilt igjen med DHL, og er spent på å se hva som skjer. Tror nok ikke Apple kan kreve at DHL skal sjekke HVER pakke. Da stopper alt opp, noe som ikke er ønskelig av DHL kan jeg tenke meg.

Driver eplehuset i det hele tatt med skjerm reparasjon? Hvordan forventer Apple at folk skal fikse iPhonene sine? Kjøpe nye hver gang?

Merkelig....

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav stuntman » lør 25.10.2014 10:33

Advokaten sa til meg att apple produserer ikkje skjermer til bruk for bytte av skjerm men lager kun heile telefoner,toll vesen Bergen sa att heretter vil alle pakker med apple skjermer dei finner i stikkprøver bli destruert
Apple seier det ikkje er lov med kopi skjermer etc, kva med alle apple tilbehør som blir solgt i feks Elkjøp, Expert etc. og ikkje er produsert av apple, skulle vel og vert ulovlig det og då,tenk alle bildeler som blir solgt i norgesland då, meca feks har jo alt av kopi deler til biler.
Må og få sagt att pakken som advokaten sa dei satt på ville eg ikkje få men fekk den 2 dager seinere, kanskje det er skremmeskudd dei driv med siden det er diffuse lover/ regler ang import av slikt.
medlem i 173 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav gvalstad » lør 25.10.2014 12:26

Her er det snakk om piratkopier og ikke lisensierte produkter som det f.eks Belkin lager. Det samme gjelder også bildeler.
medlem i 190 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav Ulrik1 » lør 25.10.2014 17:54

Skjedde med pakke nr 2 i går... En orginal iPhone 6 skjerm til 2000 NOK
medlem i 113 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav gvalstad » lør 25.10.2014 19:12

Dokumentert originale skjermer er det ingen grunn til å la tollen tulle med.
medlem i 190 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav Dykkeren » lør 25.10.2014 19:41

Ulrik1 skrev:Skjedde med pakke nr 2 i går... En orginal iPhone 6 skjerm til 2000 NOK

Hvis den ikker er kjøpt fra Apple, så kan du neppe dokumentere at det er en original iPhone skjerm !

Kan se ut som Apple har skjerpet inn ovenfor tollvesenet at de (tollvesenet) må følge de samme regler som gjelder andre "piratkopier".

http://toll.no/no/bedrift/varer-inn-til-norge/piratkopier/piratkopierte-varer/
medlem i 205 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav stigzy » lør 25.10.2014 23:17

Hvis det skulle bli slik at jeg gambler hver gang jeg storinvesterer i nye skjermer til bedriften min, så er det bare til å legge ned hele ENK. Jeg bestille stor ordre hver gang for å slippe unna fraktkostnader.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav tekman30 » tir 09.12.2014 15:39

Epledeler seiret over Apple i retten om import av deler i tilsvarende sak i Bergen tingrett 15.9.2014, de måtte også betale saksomkostningene. Dere som har deler sittende fast kan jo referere til saken i dialog med tollvesenet og se om det hjelper.

Retten viser til at Apple må få en rettslig kjennelse på hvor grensen går mellom lovlig bruk og import av uoriginale deler på den ene siden, og ulovlig bruk av varemerker og etterligninger på den andre siden.

Så vidt meg bekjent har dette ikke vært oppe i rettssystemet på nytt.
medlem i 111 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav effa » søn 28.12.2014 20:46

Har sjølv opplevd dette. Eit tjuetals skjermar vart tilbakehalde og til slutt destruert. Sende melding om at det var originale skjermar som hadde vore knust, reparert med uoriginalt glas og sendt meg, men fekk til svar at det ikkje hadde noko betydning.

Finst det ein link til denne saken @tekman30?
medlem i 111 måneder
 

Re: Ulovlig/lovlig import av iphone skjermer

Innleggav tekman30 » fre 02.01.2015 11:51

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/article3203503.ece

men saken er forbeholdt abbonenter.
medlem i 111 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron