Apple Pay

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Apple Pay

Innleggav bkar89 » lør 18.10.2014 12:55

Ingen poster om Apple Pay her!? :-)

Den funksjonen jeg fant mest interessant under WWDC var utvilsomt Apple Pay, iPhone 6 (og 6+ som jeg utålmodig venter på fra netcom...) var også spennende, selvfølgelig.

Det er foreløpig ikke gitt noe informasjon om hverken Norge, Europa eller noe annet land enn USA, som starter opp tjenesten på Mandag, om jeg ikke misforsto. Tjenesten virker utrolig godt gjennomført. Har ventet på nfc betaling lenge og på arrogant applevis regnet med at dette aldri ville ta av uten Apple :-P

DnB har jo som kjent Valyou i samarbeid med Telenor, jobbet med nfc løsning som de i første omgang lanserer for android telefoner med viss sertifisert nfc chip. De håpet nok å få tilgang til iPhone i fremtiden, de ser ut som de kan bare glemme da det ikke vil bli gitt tilgang til tredjeparts APIer for NFC, bare tredjeparts APIer til ApplePay. De er neppe blide på Apple om dagen. Skal uansett like å se de droppe en så stor og pengesterk kundegruppe, pga deres eget system.

Jeg har et amerikansk American Express kort liggende, som såvidt jeg har skjønt blir mulig å bruke med ApplePay, om det funker i Norge fra dag 1 er jeg usikker på. Skal ihvertfall prøve! (Gitt at jeg finner et sted som godtar American Express i Norge...)

Når ApplePay eventuelt blir lansert utenfor USA, kommer jeg nok ikke til å legge igjen bankkortet med det første, men samtidig bruke mobilen der det er mulig!

Hva med dere andre?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav turimblar » lør 18.10.2014 15:42

Jeg har ventet lenge på at Apple skulle lansere sin løsning, og etter at t.om. Bill Gates roste Apple for endelig å lage noe som kan sette fart i mobilbetalings-markedet, så ser jeg frem til å få dette i Europa etterhvert — snarest mulig!

Jeg leste for et par uker siden at Apple var i snakk med Visa i Europa, så håper det kommer på plass noe i løpet av første halvdel av 2015.
På en annen side, så håper jeg Apple ikke fullstendig låser betalingssystemet, så betalingsterminaler er multiplatform for alle NFC-betalinger; for iOS, Android og Windows ++.
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav bkar89 » lør 18.10.2014 16:43

På en annen side, så håper jeg Apple ikke fullstendig låser betalingssystemet, så betalingsterminaler er multiplatform for alle NFC-betalinger; for iOS, Android og Windows

Slik jeg har skjønt det så er det ingenting som hindrer flere aktører å ha forskjellige løsninger, så lenge alle følger NFC standarder. ApplePay tar jo i bruk 220 000 eksisterende NFC terminaler i USA, disse er utenom ApplePay partnere som ble vist i demoen (McD, Disney etc.)

Så det virker ikke som ApplePay krever noe ekstra ut av betalingsautomaten foruten støtte for NFC, Visa, Master Card og AmEx

Noe annet ville jo egentlig være å skyte seg selv i foten, om de faktisk går inn for å erstatte lommeboken på langsikt

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav turimblar » lør 18.10.2014 22:15

Flott – det høres betryggende ut, bkar89!
Da dukker det kanskje raskere opp enn jeg har forhåpninger til?! :-/ :bitchin:
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav Mari3us » søn 19.10.2014 14:08

I og med at Apple bar låst apple Pay til de som er med på Apple-leken tror jeg faktisk at DnB dropper Apple Pay for sin egen tjeneste som de har brukt så mye penger på å utvikle. Prøvde å spørre DnB om dette i en kommentar på face. De svarte bare "vi håper også valyou vil fungere på iPhone" og ignorerte fullstendig spørsmålet mitt om de vil innføre Apple Pay. Jeg nevnte ikke valyou.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav bkar89 » søn 19.10.2014 18:34

Prøvde å spørre DnB om dette i en kommentar på face. De svarte bare "vi håper også valyou vil fungere på iPhone" og ignorerte fullstendig spørsmålet mitt om de vil innføre Apple Pay. Jeg nevnte ikke valyou.


Jeg gjorde det samme over twitter, 6. Okt. Såppass lang tid har gått etter WWDC at det burde ha gått opp for Valyou teamet at de kan se langt etter iPhone støtte.

SPM: "Vil vi se Apple Pay støtte ved siden av Valyou i fremtiden?"

Svar: "Det er for tidlig å si, men det blir spennende å se :)"

Om DnB velger å ikke støtte ApplePay, gjør de det kun på trass. Kostnader for å implementere støtte kan jeg ikke se for meg at særlig store. Da Apple har gjort all jobben på forhånd. Og VISA/Master er med på laget.

Sånn jeg har forstått det. Fungerer ApplePay stort sett som et bankkort ville gjort. Du skanner inn bankkortet ditt med passbook, utsteders oppgave her er å verifisere bankkortet. Etter det så er vel resten av jobben gjort av Apple, Visa etc.

Etter dette vil transaksjonene skje på samme måte som med et ordinært visa kort.

Valyou er et idiotisk system, som bruker simkortet til å verifisere, selv om det krever Visa sertifisert NFC brikke i Android mobilen. Du må med andre ord ha Telenor for å kunne bruke systemet.

Valyou vil kun fungere for de som har noen av disse mobilene, samt nytt simkort fra telenor

Samsung Galaxy S3 3G
Samsung Galaxy S4 4G+
Samsung Galaxy S5
Samsung Galaxy S4 Active
Samsung Galaxy Note 3
Samsung Galaxy S4 Mini
Samsung Galaxy S3 4G
Samsung Galaxy S4 4G
Sony Xperia Z1 Compact
Sony Xperia Z1
Sony Xperia Z2
Sony Xperia Z3
Sony Xperia Z3 Compact
HTC One
HTC One (M8)
LG G3

Det virker ekstremt klønete for meg. Du må også åpne Valyou appen og taste pin(beløp over 200kr) hver gang du skal betale. At DnB og Telenor ønsker en slik løsning er forståelig, men det er neppe til kundens beste. Tim Cook brukte akkurat dette som et eksempel på hvordan det ikke burde gjøres. Så jeg er spent på å se hvordan Valyou utvikler seg i fremtiden, jeg er ikke overraskende negativ til hele Valyou og får små hint av Bokskya løsningen til norske forlag

DnB står fritt til å ikke støtte ApplePay, men jeg kommer i hvertfall til å flytte lønnskontoen min om det ikke skjer

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav turimblar » søn 19.10.2014 21:38

Vi får se om det er tilpasset eller ikke, og om DNB og Valyou gjør grep for å bli med på fremtiden.
Spørs om DNB vil ta seg råd til evt. oppgraderinger da... de hadde jo bare 17 milliarder kroner i overskudd i fjor.
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav butare » søn 19.10.2014 22:00

Så på demoen av Apple pay. Der sa de at etter du har lagt inn kortet, går du til banken for å få verifisert at det er ditt kort som er lagt inn. Skal bli interessant å se hvordan de løser dette her hjemme. Har ikke vær innom en bank i Norge siden 2001-02. Skandiabanken har vel heller ingen filialer du kan besøke.....
medlem i 198 måneder
 


Re: Apple Pay

Innleggav iphone332 » ons 22.10.2014 8:38

Fikk lagt til mitt Wells Fargo VISA kort i Passbook uten problemer. Måtte ringe banken i USA slik at kortet kunne verifiseres. Det var gjort på 2 minutter. Etter 10-15 minutter ble det pushet en melding i Passbook appen som sa at kortet nå var verifisert og klart til bruk.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav IrinaT » tor 23.10.2014 17:49

Hi! Har noen lykket med å betale med apple pay in Norge?
medlem i 113 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav Koella69 » tor 23.10.2014 17:52

Ser ikke no alternativ for å legge til kredittkort i passbook jeg. Kanskje man må ha valgt amerikansk som hovedspråk eller i appstore?
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav Frenk » tor 23.10.2014 18:05

Du må sette regionen på telefonen din til USA for å kunne legge til kort. Kortene du kan legge til må også være støttet, noe som kun noen få amerikanske banker gjør. Det vil dog virke andre steder i verden hvis du har et støttet amerikansk bankkort.
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav Mari3us » tor 23.10.2014 19:33

http://9to5mac.com/2014/10/23/list-of-b ... eksmonths/

Vi kan vel slå fast at om DnB ikke går inn for å støtte Apple Pay skyter de seg selv i foten. Valyou er bra, men de har ikke en av de største av brukermassene med på laget, iOS brukere.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple Pay

Innleggav SeffHildre » tor 23.10.2014 19:51

Noen som vet hvor jeg kan skaffe meg et amerikansk kredittkort? Helst prepaid :)
medlem i 151 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron