Family sharing?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Family sharing?

Innleggav ameja » ons 17.09.2014 23:03

Vi har hatt manuell "family sharing" her i huset, hvor madammen og jeg har felles iTunes ID (min opprinnelige Apple ID), med kredittkortet og alle apps- og musikkkjøp knyttet opp mot denne. Så har vi hatt hver vår iCloud ID i tillegg, for å holde mail, kalendre, etc, separat og personlig.

Men hvordan svitsjer vi nå best til den nye og ekte Family Sharing? Jeg må jo ta utgangspunkt i min opprinnelige Apple ID (den som har vært brukt til felles iTunes ID) som moder-kontoen for Family Sharingen, for der ligger alle app'ene osv.

Problemet blir bl.a. da hva jeg gjør med min iCloud ID og alt som er knyttet mot den (passord, bilder, Messages-brukeren, osv)?

Noen som har tips? :-)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Family sharing?

Innleggav vikingbear » tor 18.09.2014 9:53

Tror du bekymrer deg unødvendig. Har jo bare så vidt fått satt dette opp. Men jeg har helt identisk oppsett som deg med en felles AppleID som brukes på iTunesStore og AppStore, og hver vår AppleID som brukes i iCloud.

Når jeg satte opp familiedeling er jeg registrert som "administrator" med min iCloud AppleID, mens den AppleID som jeg har brukt på iTunesStore og AppStore er knyttet til "familiegruppekjøp".

Dette gikk helt automatisk, så jeg tror iOS8 skjønner oppsettet ditt og beholder ulike AppleID i iCloud og iTunestore.
medlem i 175 måneder
 

Re: Family sharing?

Innleggav ameja » tor 18.09.2014 20:00

Hmm.. tror jeg skjønner :)

Det du sier er at selv om du aktiverer Family Sharing via iCloud Apple ID'en, så er det likevel iTunes Apple ID'en (den med kredittkortet tilknyttet, og som "eier" tidligere kjøpt apps og musikk) som blir kilden til de gamle og framtidige apps og musikk som skal deles?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Family sharing?

Innleggav vikingbear » fre 19.09.2014 10:45

Ja. det ble i alle fall slik hos meg, og jeg bare klikket meg videre i det som telefonen foreslo.
medlem i 175 måneder
 

Re: Family sharing?

Innleggav ameja » fre 19.09.2014 11:54

Supert, takk vikingbear, da prøver jeg ut det når jeg kommer hjem fra reise :)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Family sharing?

Innleggav kurka » lør 20.09.2014 15:51

Dumt man ikke kan skru på "Ask to buy" for andre enn barn. Jeg har bevisst ikke satt rett alder på sønnen min, bla.a. fordi aldersgrensene i App Store ikke er helt til å stole på (for eksempel har foto-appen VSCO Cam 12 års grense, noe som er litt merkelig for en foto-app) og vil heller styre det selv. Men nå satte jeg på Family Sharing og da ser det ut som han kan kjøpe med min konto uten at jeg godkjenner. Jeg kan ikke se noen god grunn til at "Ask to Buy" ikke burde kunne skrues på for alle familiemedlemmer - uansett alder?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]