Kjøpe iPhone 6 i New York/USA?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Kjøpe iPhone 6 i New York/USA?

Innleggav Saltchipsen » fre 29.08.2014 12:56

Hei, jeg skal til NY i slutten av september, og ønsket er å kjøpe iphone 6 (hvis de ikke er utsolgt)
Hvordan er det med nylanserte iphoner? Vil de være låst opp mot abonnement? Og hva må jeg se etter mtp at den skal virke i Norge?
medlem i 116 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav Macca » fre 29.08.2014 17:35

Du er nok litt tidlig ute med spørsmålet ditt. Usikkert hvordan det blir når iPhone 6 faktisk blir lansert, men jeg kan si følgende om dagens situasjon:

Ja, du får kjøpt ulåst iPhone i USA i dag. Hva du må passe på for at den nye skal virke i Norge er ikke så lett å si før den blir lansert. Med iPhone 5S/C som er i salg i USA i dag må du for eksempel passe på at du får GSM-versjonen (lurer på om dette også er den eneste du får kjøpt ulåst, men det kan hende jeg tar feil).

Ulempen med å kjøpe iPhone 5S/C i USA er at den har meget begrenset LTE-kompatibilitet i forhold til de LTE-frekvensene vi bruker i Norge (4G), mens den "norske"/europeiske versjonen støtter de frekvensene vi bruker her til lands. Man risikerer dermed at man ikke har 4G-dekning der andre brukere med samme operatør har 4G. Om det blir tilsvarende for iPhone 6 er så vidt meg bekjent fortsatt uvisst, og blir nok ikke offentliggjort/bekreftet fra Apples side før lansering 9. september.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav Saltchipsen » fre 29.08.2014 19:43

Ok, takk for svar :-)
medlem i 116 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav sjossang » man 08.09.2014 19:12

Jeg har en Iphone5 fra USA, og jeg fikk klar beskjed om å kjøpe Verizone-utgaven, da denne skal kunne gå på samtlige bånd i hele verden. Har ikke hatt noen problemer med LTE/4G her hjemme - eller andre land den har vært i.

http://gigaom.com/2012/09/24/why-the-ve ... st-friend/

Jeg fikk dessverre også erfare den negative siden ved å kjøpe en telefon i USA. Batteriet mitt hadde den kjente feilen, og etter at jeg pratet med support, fikk jeg beskjed om at jeg godt kunne få nytt batteri, men telefonen måtte leveres inn i en butikk i USA. Dr.iPod ble redningen for meg, men måtte da betale.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav Saltchipsen » man 08.09.2014 20:34

Spurte du på butikken, hvilken som kunne brukes i Norge?
Jeg er klar over rettighetene som begrenser seg ved feil/mangler, og at man må levere inn butikk i USA.
Har heldigvis iphone-klinikk like i nærheten
medlem i 116 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav sjossang » man 08.09.2014 20:40

Jada, sa fra i butikken, og da var selger veldig klar :)

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Kjøpe iphone 6 i New York?

Innleggav Macca » man 08.09.2014 22:16

I Norge har vi frem til i år kun hatt LTE/4G på båndene 3 og 7 (henholdsvis 1800 MHz og 2600 MHz), men nå har utbyggingen av bånd 20 startet (800 MHz) hos både NetCom og Telenor. Tele 2 har så vidt jeg vet bare bånd 3 i sitt nett (?). NetCom sa blant annet for et års tid siden at bånd 7 er det som var mest utbygget i sentrale strøk (dvs. de største byene), og bånd 3 i mindre sentrale strøk.

Av de nevnte tre båndene som er aktuelle i Norge støtter...
- ...iPhone 5 model A1429 (CDMA/GSM) kjøpt i USA eller Norge kun bånd 3.
- ...iPhone 5 model A1428 (GSM) kjøpt i USA ingen av båndene.
- ...iPhone 5S model A1533 (GSM) som selges i USA kun bånd 3 og 20.
- ...iPhone 5C model A1532 (GSM) som selges i USA kun bånd 3 og 20.
- ...iPhone 5S model A1457 som selges i Europa samtlige bånd (3, 7 og 20).
- ...iPhone 5C model A1507 som selges i Europa samtlige bånd (3, 7 og 20).
[kilde]

Ergo vil du risikere å ha 4G dekning færre steder dersom du kjøper iPhone 5/5S/5C i USA enn dersom du kjøper den europeiske versjonen av iPhone 5S/C. Å si at Verizon-versjonen støtter samtlige bånd i verden blir dermed litt misvisende.

Hva som blir gjeldende for iPhone 6 får vi vel vente med til i morgen med å konkludere med.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav gunnar10009 » tir 09.09.2014 0:59

Spar deg,
husk at du har 5 års reklamasjonsrett i Norge, jmf Kjøpsloven.

Forbrukerrådet.
http://www.forbrukerradet.no/dine-retti ... eklamasjon
medlem i 186 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav bareespen » ons 10.09.2014 3:49

Ser ut som telefoner som selges i USA leveres med støtte for 20 bånd, inkludert alle de som brukes til LTE/4G i Norge: http://www.apple.com/iphone/LTE/ og http://www.slashgear.com/iphone-6-lte-hits-20-bands-wi-fi-speeds-up-09345404/ :-)

Kanskje greit å undersøke før du kjøper en telefon der borte for å være sikker. Netcom eller Telenor har sikkert mer oversikt om noen dager eller uker.
medlem i 196 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav Saltchipsen » ons 10.09.2014 11:28

Hmm, noen som kan hjelpe meg å se hva jeg se etter? Det var liksom noe som manglet på info om MHz i svaret jeg tidligere fikk..

http://store.apple.com/no/buy-iphone/iphone6
medlem i 116 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav ameneon » ons 10.09.2014 14:41

Dette lurer jeg og på. Er i New York neste uke. Hvis noen finner ut noe om LTE-båndene i iPhone 6 vil jeg gjerne vite det.

Noen som kan si ut fra erfaring om hvor vanskelig det er å få tak i en ny ulåst iPhone rundt launch i USA? 8 timer køståing med termos?

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav Macca » ons 10.09.2014 15:01

I Norge er det som nevnt båndene 3 (1800 MHz), 7 (2600 MHz) og 20 (800 DD) som er aktuelle.

Som det fremgår av kildehenvisningen i min forrige post støtter iPhone 6 og iPhone 6 Plus alle disse tre båndene, uavhengig om den er kjøpt i USA eller europa.
http://www.apple.com/iphone/LTE/

Den europeiske versjonen ser ut til å støtte noen flere bånd enn den amerikanske versjonen (38 (TD 2600), 39 (TD 1900), 40 (TD 2300) og 41 (TD 2500)), men p.t. skal ikke dette ha noen betydning for oss nordmenn. Her er en oversikt over hvilke bånd som brukes av de ulike operatørene i ulike land.

Det bør med andre ord ikke være noe problem med tanke på 4G-dekning å kjøpe en GSM-utgave av iPhone 6/6 Plus i USA for oss norske brukere.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav ameneon » ons 10.09.2014 16:12

Takker! :)

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Re: Kjøpe iPhone 6 i New York?

Innleggav Linge » ons 10.09.2014 23:20

Ser på Apple store de skal kunne selges contract free (T mobile), da får man telefon som er uten kontrakt, men er den låst på noe vis til T mobile? For 5S selges den sim free, antar det er forskjell på dette, noen som vet noe mere om det?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

iPhone 6

Innleggav mariohoe » tor 11.09.2014 17:21

Hei, om jeg kjøper en kontrakt løs iPhone 6 i USA når den kommer der? Vil den fungere i Norge? Med T-Mobile sitt kontant abonoment? Kan jeg bruke norsk simkort når jeg komme til Norge?:)
medlem i 194 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron