Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav nicolayw » tir 16.06.2009 14:01

Hei,

Jeg lurer på om det er mulig for meg å oppdatere min jailbreaka iPhone (jeg brukte iPlus-guiden her) fra versjon 1.1.4 til den nyeste versjonen, og dette uten å miste tekstmeldinger og notater jeg har på iPhonen min nå?

Jeg bruker Mac med Leopard og har den nyeste versjonen av iTunes. Hvis noen foreslår at jeg bruker Syphone for å sikkerhetskopiere tekstmeldingene kan jeg på forhånd si at av en eller merkelig grunn krasjer programmet når jeg skal prøve å åpne det, så jeg får derfor ikke brukt det.

Takk på forhånd!
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav ereynell » tir 16.06.2009 16:26

prøvd phonewiew ???

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav nicolayw » tir 16.06.2009 17:08

Lasta det nå. Virker bra, bortsett fra at SMS-greia ikke er som i videoen. Jeg får vist alle i en lang liste, slik du blir vist søkeresultatene til noe i Finder, og jeg kan bare lagre det i en .txt fil med alle tekstmeldingene i den. Hva vil skje hvis jeg prøver å legge over denne til iPhonen etter jeg har nullstilt og oppdatert den?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav Folkens » man 24.08.2009 23:34

Jeg har ikke mac, men vanlig pc. Hvilke/n andre programmer kan jeg bruke for å lagre tekstmeldinger og notater fra iPhone til pcen ?
medlem i 175 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav taulen » tir 25.08.2009 3:43

ow to save Messages Database:

* SSH to your phone and go to /private/var/mobile/Library/SMS
* Save sms.db on your computer

Now you got everything saved. So from now on you can use this backup method, and every time you restore , you will set your iPhone as a “New Phone” . So, you got all that cover, but how do you restore the files on your “New Phone” ?

* jailbreak your iPhone and install OpenSSH from Cydia.
* once you got your iPhone jailbroken and OpenSSH installed, SSH into your iPhone , go to the same paths, and overwrite the existing files on your phone with the ones you saved on your computer before restoring your iPhone.


medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav Folkens » tir 25.08.2009 11:56

SSH ? Beklager, jeg er ikke såå flink med data-termer osv.
medlem i 175 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav ereynell » tir 25.08.2009 12:14

kan jo bruke sftp program til å overføre mld fra tlf til pc, på mac bruker jeg transmit eller cyberduck... hvilke som er bra for pc vet jeg ikke.... men uansett lykke til, eller kjøp deg en mac.... hehe

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav M-Circus » tir 25.05.2010 10:23

Hei!

Et lite oppfølgingsspørsmål til dette:

Jeg oppdaterte i går min 1. gen iPhone fra 3.0 til 3.1.3 med customsn0w. Hadde på forhånd kopiert ut sms.db-filen ved hjelp av iPhone Explorer:

http://www.macroplant.com/iphoneexplorer/

Etter å ha oppdatert telefonen og satt den opp som ny iPhone, kopierte jeg sms.db-filen tilbake i samme mappe jeg plukket den ut av, slik at den gamle filen erstattet den tomme filen som lå der etter oppdateringen. Når jeg så sjekket på telefonen så alt ok ut, i den forstand at alle de gamle sms'ene mine var der.

Men, jeg oppdaget i dag et ikke ubetydelig problem: fikk en tekstmelding i morges, som ble forhåndsvist greit på skjermen som vanlig. Da jeg gikk inn i meldinger for å lese hele meldingen, lå den imidlertid ikke i listen. Der lå kun de som var i filen jeg overførte. Har etterpå prøvd å sende flere meldinger til meg selv via en annen telefon, og nå ser det ikke ut til at de kommer frem i det hele tatt - ikke engang forhåndsvisning på disse.

Noen som har noen idé om hva som er galt og hva jeg eventuelt kan gjøre? Takker og bukker for all hjelp.

M
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav fremmed » tir 25.05.2010 10:29

Har du husket å rendre rettigheter til både mappen og db fila?
mappen kan ha rettigheter 775 og fila skal ha 777 så vil det fungere :-)

Kan hende du må endre rettigheter til hele sti fra root til db fila dersom dete er mms meldinger i sms folderen!

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav M-Circus » tir 25.05.2010 10:33

Takk for svar.

Nei, jeg har ikke endret rettighetene til verken fil eller mappe. Ærlig talt litt usikker på hvordan jeg gjør det, så hadde satt stor pris på en kjapp innføring i den grad det er mulig å gi... ;) Men ja, jeg antar at det også er også mms-meldinger i sms-mappen, med mindre disse lagres andre steder.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav fremmed » tir 25.05.2010 10:48

Hei, nå aner jeg ikke hvilken applikasjon du bruker for å flytte over filene fra/til iphone men jeg bruker ssh programmet winscp.

Navigere til mappen/filen og høyre klikke, velge egenskaper og der endrer du rettighetene fra 0600/0644 til 0755/0777 og klikke på ok.
restart din iphone og da vil det begynne å fungere.
Har du mms så ligger det 2 db filer og 2 mapper som inneholder flere mapper og noen bilder, gjør det samme på de så vil det nok gå bra :-9

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav M-Circus » tir 25.05.2010 10:57

Takker. Jeg brukte iPhone Explorer for Mac, som jeg linket til over. Ikke hjemme nå, så får ikke testet om det funker på samme måte, men får prøve i kveld. Så vidt jeg husker var det kun disse filene/mappene som lå i sms-mappen:

sms.db-filen
mappe for drafts
en "legacy" sms.db fil (eller hva den nå het), som jeg antok var en gammel versjon av sms-databasen.

Regner derfor at mms'ene ikke lå der, men det er i grunnen ikke så farlig. Har lagret de bildene jeg hadde behov for å ha på annet vis.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav fremmed » tir 25.05.2010 11:04

Har du mottatt mms tidligere så ville det ligge 2 filer

sms.db
sms-legavy.db

og 2 mapper

draft
Parts

sms.db inneholder kun tekest mens parts inneholder bilder du har mottatt i mms og legacy.db sammenkjører begge filene for å vise tekst og bilde i samme mms melding og ikke som 2 meldinger.

men dersom du ikke har de mappene så skader det ikke, bare du husker å endre rettigheter til de filene og mappene root, mobile, library og sms!

iphone explorer er ikke så avansert så du må installere openssh fra cydia på din iphone og installere winscp på din pc og koble over ssh :-)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav M-Circus » tir 25.05.2010 11:15

Ok, takk igjen. Jeg kopierte ut alt som lå i sms-mappa, så kan vel kanskje kopiere inn de som inneholder mms'ene også da.

winscp høre veldig ut som det er Windowsbasert. Vil Cyberduck gjøre samme nytten for oss uten tilgang til PC?
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan oppdatere iPhone uten å miste tekstmeldinger?

Innleggav fremmed » tir 25.05.2010 11:25

Jeg har ikke testet cyberdock da jeg ikke jobber i mac men ville tro det går bra med et hvilket som helst ftp program :-)

ellers kan du bare installere mobileterminal op din iphone og kjøpre kommando direkte op tlf :-)

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere