TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Jeg reagerer på måten

Innleggav prudent » tor 08.04.2010 22:21

Jeg reagerer på måten testen er gjort, og at testerens unøytrale og kroniske lidelse til å favorisere Spotify fremfor WiMP er besnærende. Når du, som en utvalgt får lov til å teste wimp før alle andre, bør du kunne vise skjønn og kunne teste appen fra et mer nøytralt perspektiv.

Kan egentlig ikke skjønne hvorfor de lot deg av alle mulige teste.

La meg ta noen eksempler på hva jeg mener du kunne omtalt annerledes:


Album vs Singel fokus:
"WiMP gir deg ikke den samme friheten til å enkelt plukke ut enkeltsanger å høre på slik flere er vant med i Spotify og iTunes/iPod."

Selv om du liker singler og er opptatt av hits, er det mange som er genuint musikkinteresserte (meg selv) som er opptatt av å oppdage artister og deres album. Ikke hittene. Da hadde jeg heller hørt på greatest hits ditt og datt.
Flere artister lager konsept-album som krever at man hører hele albumet og ikke kun radio hittene.

Selv om noen favoriserer album, og andre favoriserer singler, betyr det ikke at den ene har feil eller rett. Og som tester bør du forstå det.

Søk:
Spotify krever at du må først velge hva du skal søke i, ett ekstra klikk, er ikke kronglete? Neiveil. Som spotify og wimp bruker, er dette noe som jeg frustreres over.
Anyday, ville jeg heller søkt på noe og scrollet.

Og igjen, som tester bør du kunne utvise fordeler og ulemper med begges måte å strukturere søke-resultatet på.

Killer features:
Du sier at wimp ikke har killer features, men hva har da spotify? Kun muligheten til å synke spillelister. Hvordan synker du album i spotify? Åh, du må legge det i en spilleliste og så synke. Jamen, det var da utrolig enkelt og brukervennlig. Men joda, du liker jo kun singler.

I wimp slik du beskriver får man disse killer featurene i tillegg:

- favoritter, sett kryss ved den artisten eller albumet du liker for å høre albumet/artisten senere
- oversikt over nyeste album og singler
- anbefalte album og singler

Ofte skulle jeg ønske at web 2.0 "revolusjonen" kunne dra dit peppern gror. Alle disse inkompetente testene og hverdagslige synsekopper kan man spare seg for.

Måtte få irritasjonen over å ha lest denne testen. Og jeg som egentlig gleder meg til å teste om wimp iphone versjonen er like bra som mac versjonen. For spotify versjonen på iphone er ikke noe å skryte av.
Sist endret av prudent den tor 08.04.2010 22:25, endret 1 gang
medlem i 232 måneder
 

Godt å se at jeg ikke er

Innleggav Mishkin » tor 08.04.2010 22:32

Godt å se at jeg ikke er alene om å irritere meg over stilen til artikkelforfatteren her.

Dette selektive og partiske fokuset som skinner mellom linjene er meget irriterende å lese.

Når Kolby forsvarer seg med at hans meninger er det som gjør det verdt å lese utover å lese en liste med features, så må jeg si meg helt uenig i det.

God journalistikk er evnen til å kunne se andres perspektiver, lufte for og imot, være saklig, ta med ting selv om de ikke passer med ens egen "agenda" eller personlige mening.

Virker som noen har kjøpt en del aksjer i visse produkter, og da mener jeg aksjer relatert til selvfølelsen sin, og forsvarer disse ukritisk.

Nå prøvde jeg å opprette en debatt omkring ønske om en mer saklig, nyansert, mindre selektiv skrivestil på mac1-nettverket. Denne debatten ble slettet før noen en gang rakk å lese den eller svare, med begrunnelse om at slike ting kunne jeg ta opp med skribentene direkte.

Dette er litt skremmende, og jeg ser for meg at mac1-nettverket kan råtne og bli mye mindre enn det kunne ha blitt, om slike holdninger råder.

Nå synes jeg det lett kan bli litt personlig rettet aggresjon her, noe jeg for all del ikke ønsker, men det generelle problemet med disse selektive , unyanserte og tildels useriøse artiklene må opp til diskusjon på forumnivå etter min mening.

Mac1 må ta et valg om hva slags nettsted det ønsker å være. Å slette kritiske innlegg er ikke veien å gå.

Det jeg ønsker meg er -saklighet
-et sunt engasjement og en sunn entusiasme for apples produkter og apple som firma
-evne til å se andres perspektiv
-ikke KUN artikkelforfatterens personlige følelser og meninger om produkter, men en saklig vurdering hvor disse samme følelsene og meningene og erfaringene er en DEL av bildet, men ikke farger hele artikkelen og fører til denne selektive og useriøse suppa som til tider minner mer om en tenåringsblogg enn en seriøs side.
Sist endret av Mishkin den tor 08.04.2010 22:45, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

@prudent Jeg ser hva du sier

Innleggav kolby » tor 08.04.2010 22:43

@prudent

Jeg ser hva du sier angående enkeltsanger og album, men å ikke ha muligheten til å kunne styre musikken du skal høre på mer etter enkeltsanger enn det WiMP tillater er faktisk en ganske negativ ting.

At det finnes mennesker som liker å høre på hele album har jeg full forståelse for, og jeg er en av disse selv om du kanskje velger å ikke tro det. Det meste av bra musikk burde høres på i sitt fulle gjennom album. Du sier jeg liker singler og er opptatt av hits, en konklusjon du trekker fordi det passer med din oppfatning.

Men å ha muligheten til å faktisk kunne plukke ut enkeltsanger og spille disse slik man selv ønsker, er da et valg man selv kan ta, og er langt ifra å ødelegge opplevelsen for alle de som ikke ønsker det i like stor grad.

Angående søket så mener jeg at det er upraktisk å vise et snevert resultat av et søk, og kreve at jeg må scrolle meg tre-fire ganger ned for å kunne velge at jeg faktisk søker etter en sang. Dersom artisten, albumet eller sangen ikke vises i det begrensete søket, må man uansett gjøre et trykk til for å se det fulle resultatet. Anyday, ville jeg trykket en gang på starten for å slippe å scrolle for så å trykke uansett.

Jeg har ikke noe krav å trekke fram fordeler og ulemper med begges måte å strukturere det på, ettersom jeg ikke skriver en artikkel om WiMP vs. Spotify. Grunnen til at jeg trekker inn Spotify er fordi det er titusenvis av Spotify-brukere i Norge som har det som preferanse å sammenligne med når WiMP kommer med en slik applikasjon.

Angående killer-funksjoner så gjelder det samme igjen, jeg har ingen grunn til å si hva som ikke fungerer med Spotify.

Og de funksjonene du trekker fram, så fungerer ikke favoritter uansett. Men det gjør kanskje ikke noe, for jeg liker kun singler.

Edit:
Etter litt sjekking har jeg kommet fram til at du jobber som «Business Manager» for spill og musikk hos Telenor. Da har jeg grunn til å tro at du er direkte involvert i WiMP, gjennom Telenor Djuice som har interesser i WiMP sammen med Aspiro og Platekompaniet. Du får si ifra hvis dette er feil, så skal jeg beklage dypt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Jeg føler jeg har vært

Innleggav Mishkin » tor 08.04.2010 23:18

Jeg føler jeg har vært litt negativ i det siste i mine innlegg. Dessverre hadde jeg behov for å ventilere ut en del frustrasjon, og det mener jeg fortsatt er med rette.

For å ikke virke som en bitter grinete fyr, vil jeg trekke fram testen av iPad som en meget positiv overraskelse fra mac1-nettverket. Den var saklig, engasjert, og velskrevet. Og lang! Veldig lang! Men aldri kjedelig, for oss som liker macprodukter.

Jeg tror jeg har vært litt for negativ med tanke på mac1-nettverkets fremtid, når jeg ser slike artikler smiler jeg fra øre til øre!

Og jeg fikk lyst på iPad! Ikke fordi prøvde å overbevise meg om at dette er guds gave fra Apple til menneskeheten, men fordi de var saklige, tok fram fordeler og ulemper, beskrev sine egne synspunkter og egenerfaringer, følelser og meninger på en saklig måte.

Vil jeg kun lese en persons personlige agenda og følelser om ting, så leser jeg heller en teit blogg.

:)

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Husk at hvis dere ønsker å

Innleggav thomasb » tor 08.04.2010 23:31

Husk at hvis dere ønsker å bidra til felleskapet med kvalitetsartikler, så er det bare å skrive og sende inn artikler via lenken Skriv artikkel som dere ser øverst på siden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Kolby: Du tar feil i å tro

Innleggav prudent » fre 09.04.2010 9:50

Kolby:
Du tar feil i å tro at jeg jobber i Telenor djuice, og hvordan kan du påstå noe slikt i et slikt fora?
medlem i 232 måneder
 

@prudent Du påstår ganske

Innleggav kolby » fre 09.04.2010 12:25

@prudent

Du påstår ganske mye selv, og det er kanskje den eneste veien å gå.

Jeg har egentlig ikke lyst til å gå denne veien, men hvis det skulle stemme at du faktisk jobber for Telenor og/eller Aspiro/WiMP, må jeg si det er ganske spesielt at du skulle finne på å skrive flere anonyme innlegg i forskjellige fora der du favoriserer WiMP og Telenor.

Du har brukt det samme brukernavnet ditt på flere nettsider, og det er lett å se likhetene og skjønne at det er samme person. Du linker blant annet flere steder til http://folk.ntnu.no/thangman, og derfra kan man finne flere innkommende linker fra blant annet iPod og diskusjon.no. Pluss veldig mange andre som alle handler om Telenor eller WiMP.

For eksempel dette innlegget på Diskusjon.no der du linker til betasiden til WiMP på online.no, for så å gå til iPod1.no og skrive nesten akkurat det samme den samme dagen.

Et Google-søk på studentnavnet pluss NTNU viser en gammel link til før studentsider på NTNU ble til folk.ntnu.no. Dette samme treffet gir også et tips om faget TTK4850, et fag som heter «Eksperter i Team». Noe som kan forklare videoene som ligger på folk.ntnu.no/thangman. Det eneste navnet som er fornuftig å koble opp mot «thangman» i alle disse dokumentene om faget er «***** **** ****». Som i 2004 var kontaktperson for faget, og ansvarlig for gjennomføring av årets «Eksperter i team» i 2004. Det er også mange dokumenter som bekrefter sammenhengen: Dokument 1, Dokument 2, Dokument 3, Dokument 4.

Denne ***** **** **** har i tillegg utviklet Android-programmer. I dette tilfelle her er det til Telenor Online og navnet på programfilen er com.aspiro.tnm_spill. Aspiro er som kjent selskapet som utvikler WiMP for Platekompaniet og da Telenor.

Nå, det kan selvfølgelig være at alt dette er tilfeldig. Er faktisk thangman@ntnu.no den samme ***** **** **** som jeg linker til i alle dokumentene fra NTNU, eller er det tilfeldigvis en annen på NTNU som har lignende navn så brukernavnet blir såpass likt? I så fall er det et veldig stort tilfelle at begge disse to skal være så fryktelig glad i Telenor og WiMP.

Et søk på LinkedIn viser at ***** **** **** gikk på NTNU, og jobber nå hos Telenor. Etter at Telenor og Aspiro nå jobber sammen om WiMP, kan det selvfølgelig være slik at han tilbringer mesteparten av tiden sin med Aspiro. Da med å lage ting som Android-programmet linket til tidligere, og WiMP – spesielt for Android og iPhone. Han er tross alt sivilingeniør innen telekommunikasjon.

At ***** **** **** jobber med WiMP er ingen hemmelighet. Det står om han i Nettavisen, Østlands-Posten og Teknofil for å nevne noen få.

I denne artikkelen på Teknofil får vi et bilde av ***** **** **** som jobber med WiMP, og han ligner veldig på ***** **** ****, sivilingeniør i Elektronikk og Telekommunikasjon på NTNU.

Jeg er selvfølgelig ikke 100% sikker at prudent her er den samme ***** **** ****.

Er alt det jeg sier her feil, så legger jeg meg selvfølgelig flat. Det har jeg ikke noe imot. Men du vet hvem jeg er. Jeg skjuler det ikke på noen måter. Kom gjerne fram med hvem du er. Du kaller meg unøytral og at jeg har en kronisk lidelse. Vis at du er mer nøytral i det du skriver enn det jeg er.

Den siste lille kruspersillen blir dette innlegget på Diskusjon.no der prudent siterer ***** **** ****. Enten synes han det er gøy å sitere seg selv, eller så ble han veldig fascinert over at noen har det samme navnet som ham.

EDIT: Endret fullt navn til stjerner den 1. juni, 2010.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav Nicon » fre 09.04.2010 13:47

Takk for en fin test Magnus.
Denne, og testen av iPad, var meget omfattende og dermed spennende å lese.
Ser at noen klager på negativiteten i testen, men i markedet om musikk-kunder bør man kunne forvente mye. Det er mange om beinet og WiMP er en ny, men spennende aktør.

Ser frem til flere slike artikler!

(Spent på svaret på den siste her...)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Sjelden jeg legger inn

Innleggav lasalle » fre 09.04.2010 14:28

Sjelden jeg legger inn kommentarer her på mac1/ipod1, men denne gang ble det for fristende.

Synes det er merkelig at folk reagerer på at en tester fremlegger sine meninger om produktet som blir testet. I Mine øyne er det nettopp det en tester skal gjøre - akkurat som musikk- og filmanmeldere. Det er helt umulig å teste et produkt uten at egne preferanser skinner gjennom.

Når det er sagt bør også de svake sidene til produktet som testes belyses, men igjen vil forskjellige mennesker se på en egenskap med forskjellige øyne og dermed vurdere og vektlegge denne egenskapen forskjellig.

Jeg liker å lese slike tester som i denne artikkelen - selv om jeg ikke er enig i alle konklusjonene underveis. Pressemeldingene kan jeg selv finne, men andres erfaringer sier ikke Wimp eller Spotify så mye om.
medlem i 217 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav TopDog » fre 09.04.2010 14:50

Jeg synes det var en reflektert og bra test.

Måten man hører på musikk er personlig og varierer fra person til person, så det er nærmest en umulig oppgave å skrive en 100% objektiv test av en slik applikasjon.

Jeg har også skrevet en omtale av WiMP på mobilen, dog rettet mot Android.

Det er to store konkurrenter på dette området, WiMP og Spotify. Derfor blir det naturlig å gjøre visse sammenligninger når man tester den ene.

WiMP er i mine øyne et godt alternativ på PC/Mac, men er litt for full av bugs til å være verdt kronene på mobiltelefon. På mobiltelefon er brukernes tålmodighet ovenfor bugs og treheter MYE mindre enn på PC/Mac, derfor er det veldig viktig for leverandøren (Aspiro i dette tilfellet) og ha en 100% solid klient når de først skal ta betalt for tjenesten.

Jeg holder meg derfor til Spotify en stund til, da jeg hører mest på musikk på mobiltelefon.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Kolby, Ja, det stemmer at

Innleggav prudent » fre 09.04.2010 17:35

Kolby,

Ja, det stemmer at jeg er spill og musikkansvarlig i Telenor og i den forbindelse har jobbet tett med de som har laget WiMP. Jeg jobber ikke i Telenor djuice, men det er kun snakk om semantikk :)

Derfor benektet jeg det.



Som du sikkert skjønte, er vi som jobber tett med wimp, veldig stolte av tjenesten. Det kom vel klart frem gjennom mitt tidligere innlegg :)

På den annen side så er wimp helt i startfasen, og selv om jeg mener produktet på mange måter har kommet veldig langt, kan wimp bli bedre som du påpeker.



Ta f. eks navigasjonen.

Når man er på ett nivå i appen etter å ha bladd seg litt innover i hierarkiet, bør man også kunne navigere seg tilbake. Du trakk frem når man f. eks var i featured-seksjonen, da burde man enkelt gå til et valgt album eller artist, men man må ha mulighet til å gå tilbake. Dette er jeg helt enig med deg om.



Killer funksjoner

Jeg er også enig med deg på killer funksjonene, at mye av det som gjør wimp unik på mac dessverre ikke har kommet med. Som scrobbling til last.fm, muligheten til å lese anmeldelser osv.



Siden jeg er så stolt av tjenesten, burde jeg heller tatt i mot med åpne armer de tilbakemeldingene du ga, i stedet for å kritisere deg. Dette beklager jeg, og derfor oppfordrer jeg alle til å komme med forbedringsforslag i den videre diskusjonen.
medlem i 232 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav eivind-f » fre 09.04.2010 17:51

Jeg må si at jeg oppfatter dette som noe spesiellt. Jeg har ofte sett personer fra selskaper delta i diskusjonen om deres produkter, men god nettskikk da er å tilkjennegi sin tilknytning til selskapet. Uten at jeg har gått prudent sin aktivitet i sømmene, er jeg av den umiddelbare oppfatning av at dette ikke er gjort.

Jeg synes det er rimelig graverende av en representant for WIMP (som man faktisk er når man jobber med det) å drive en slik aktiv kritikk av tester som legges ut, samt å "mene" veldig mye om hvordan denne tjenesten er sammenlignet med konkurrenter som feks. Spotify i forskjellige nettfora. Jeg mener at mye med WIMP er bra (jeg har ikke prøvd iPhone appen), men man må være åpen for kritikk samt at den sammenlignes med Spotify.

Siste innlegg virker mer som en "oi, jeg ble tatt med hånda i honningkrukken men prøver å se uskyldig ut" enn noe annet. Dette oppleves som veldig uproffesjonellt, og jeg håper Telenors representant tar dette til etteretning og heretter tilkjennegir sin tilknytning i nettfora.

(Å først benekte for at man jobber for Telenor Djuice, for deretter å si at man jobbet visst for Telenor men i en annen avdeling virker som en dårlig løgn.......Det normale her ville vel vært å presisere, ikke å fornekte for å deretter si "oi, det var riktig allikevel".)
medlem i 187 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav ak » fre 09.04.2010 18:17

Problemet er ikke at du må bli bedre til å ta til deg kritikken av produktet.

Problemet er at du handler på en lite etisk måte, og så lyver du når du blir konfrontert med interessekonflikten. Når du så blir stilt til veggs så rettferdiggjør du det med semantikk og stolthet. Da tror jeg ikke du har skjønt det.

Det forundrer meg at et konsern som Telenor ikke har retningslinjer for slikt, spesielt når deler av det foregår i arbeidstiden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav froskenfredrik » fre 09.04.2010 18:47

Dette er faktisk en ganske alvorlig sak. Jeg jobber selv som frilansjournalist og driver blant annet med tester av bærbare for HjemmePC og er ikke ukjent med kritikk, men den er og skal være åpen og ærlig. Om en representant for en produsent hadde kritisert en av mine tester skjul av anonymitet på nett ville det blitt STOR sak.

Dette er langt over grensen for hva som er etisk riktig og jeg håper og forventer at ***** **** ****, alias prudent, får irettesettelse fra sine overordnede.

Hadde han bare skrevet det som stod i det siste innlegget hadde alt vært i orden. Det var åpent, konstruktivt og fornuftig.
Sist endret av kolby den tir 01.06.2010 14:19, endret 1 gang
Grunn: Endret fullt navn til stjerner den 1. juni, 2010. Samme i innlegget til kolby.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: TEST: Første titt på WiMP for iPhone

Innleggav andershusa » fre 09.04.2010 19:37

Owned...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere