Mini late 2014 - kjøpehjelp

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav DADDY » ons 22.10.2014 18:11

Klargjøres for sending
Kan ikke annulleres eller returneres


:-D :-D :-D

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Superhai » fre 24.10.2014 1:37

lmh1 skrev:
Superhai skrev: Jeg venter spent på en "teardown"...

Nå er den her, du hadde rett, man kan bare oppgradere harddisken.

Normalt liker jeg å ha rett... men nå, vet jeg ikke. Det er jo ikke direkte dårlige maskiner, men siden jeg har 4-kjerners maskinen fra 2012 og tenkte å oppgradere - så tror jeg kommer til å sitte på gjerdet og se om det kommer oppgraderinger til våren.
medlem i 131 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav lmh1 » fre 24.10.2014 11:43

Heldigvis har vi funnet prosessorene og vi vet ca hvor kraftige de er:

http://www.macrumors.com/roundup/mac-mini/

http://www.macrumors.com/2014/10/19/mac-mini-2014-benchmark/

http://store.apple.com/no/buy-mac/mac-mini?product=MGEQ2DH/A&step=config

Men desverre er det lite informasjon hvis man velge PCI-E SSD 256 GB PCIe-basert flashlagring hvor gode disse er, om de er samme som Samsung XP941 256GB M.2 NGFF PCIe Solid state drive SSD ( MZHPU256HCGL-00000) eller langt dårligere. Siden jeg ikke kan se annet M.2 kort annet en trådløse, muligens trådløs blir erstattet med SSD?

Apple gjør vertfall ikke enkelt for kravstore brukere.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Mumle » fre 24.10.2014 13:14

Firekjerners prosessor er kutta ut fordi den har en annen sokkel enn tokjernes. Det ville kreve et nytt hovedkort, og det blir for dyrt.
I realiteten er mac mini 2014 en nedgradering.
Jeg ville kjøpt midtmodellen hvis jeg var i markedet. Apples oppgraderinger er for dyre.
Husk at behovet for minne har minket med Mavericks, fordi man da la inn minnekomprimering. Jeg vil se tester før jeg konkluderte om minnebehovet, men 4 GB virker lite. 8 GB er antakelig nok. jeg har 10, og går aldri i taket. Det sørger operativsystemet for. sånn var det ikke før!
Hvis du ikke trenger bedre grafikk (spill, tung fotoredigering) er det lureste å kjøpe en brukt firekjerners mini med i7 fra 2012-generasjonen.
Deretter kjøper man et oppgraderingssett fra ifixit eller owc pluss en passe stor SSD og oppgraderer harddisken.

Selv har jeg en firekjerners i7, og den er lynrask. Men når den skal innom den trege harddisken, tvinner prosessoren tomler. Så det jeg beskriver ovenfor er min egen oppgraderingsplan.
medlem i 220 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav njadve » fre 24.10.2014 13:21

Det smarte er vel nå å vente på benchmarks av maskinen. Jeg ser det enda ikke er registrert noe hos Geekbench, men det er vel bare snakk om kort tid før de første dukker opp. Det er pussig at de går bort fra 4-kjerners ja, men det er faktisk ikke sikkert det er nødvendig i en slik maskin.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav mactiss » fre 24.10.2014 13:40

Mumle skrev:Firekjerners prosessor er kutta ut fordi den har en annen sokkel enn tokjernes. Det ville kreve et nytt hovedkort, og det blir for dyrt.
I realiteten er mac mini 2014 en nedgradering.
Jeg ville kjøpt midtmodellen hvis jeg var i markedet. Apples oppgraderinger er for dyre.
Husk at behovet for minne har minket med Mavericks, fordi man da la inn minnekomprimering. Jeg vil se tester før jeg konkluderte om minnebehovet, men 4 GB virker lite. 8 GB er antakelig nok. jeg har 10, og går aldri i taket. Det sørger operativsystemet for. sånn var det ikke før!
Hvis du ikke trenger bedre grafikk (spill, tung fotoredigering) er det lureste å kjøpe en brukt firekjerners mini med i7 fra 2012-generasjonen.
Deretter kjøper man et oppgraderingssett fra ifixit eller owc pluss en passe stor SSD og oppgraderer harddisken.

Selv har jeg en firekjerners i7, og den er lynrask. Men når den skal innom den trege harddisken, tvinner prosessoren tomler. Så det jeg beskriver ovenfor er min egen oppgraderingsplan.


Mener du en bør ha bedre grafikk for fotoredigering i LR og noe i CC enn det som sitter i den eldre utgaven med i7(HD4000)?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Mumle » fre 24.10.2014 17:06

Ut fra ren gjetning tror jeg ikke du trenger bedre grafikk. Men for svært krevende oppgaver vil det selvfølgelig være bedre jo raskere du får den. Vent litt og sjekk testene når de kommer.
Generelt er det spill som krever kraftigst grafikk.
medlem i 220 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav hanharal » fre 24.10.2014 17:16

Hva slags applikasjoner kjører Mac Mini-brukere hvor quad-core utgjør en meningsfylt forskjell i praktisk bruk?

Altså kom med eksempler på oppgaver og hvor stor forskjell i tid det tar.
medlem i 158 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Valotunk » fre 24.10.2014 19:02

GPU har fint lite å si for verken foto eller fimredigering.

Typiske programmer som drar nytte av flere kjerner er Adobe Lightroom og Photoshop hvor enkelte operasjoner kan nærmest halveres i tid med 4 kjerner i forhold til 2.

Det er derimot langt fra alle funksjoner i Lightroom og Photoshop som utnytter dette.

Andre programmer som drar stor nytte av flere kjerner er f.eks. Logic Pro og ProTools. Her er nytten av flere kjerner enorm.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav lmh1 » fre 24.10.2014 20:46

Mumle skrev:I realiteten er mac mini 2014 en nedgradering.


For dyrt eller ikke, er det kundene som velger.
Men ja apple skal ha de er ikke akkurat billige.

i7-4980hq Hadde vært god erstattning for i7-2720QM da begynner i å nærme oss stasjonær prosessor. Eneste jeg vil si er possitivt med 2014 modellen er en ekstra thunderbolt og Wireless AC. Broadcom's BCM4360 802.11ac.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Valotunk » lør 25.10.2014 2:08

Jeg klarer knapt å se noe som helst positivt i nye Mac Mini.

Den eneste "oppgraderingen" er 802.11.ac nettverk og noe bedre GPU.

En ekstra Thunderbolt port har ikke så mye for seg, ihertfall for min del.

Synes rett og slett 2014 oppdateringen er en gigantisk nedtur og skuffelse.

Min 2012 modell med 2.6GHz i7 Quad Core, 16GB RAM og Samsung 840 Pro SSD ler av 2014 modellen.

Så for min del er dette om mulig en enda større skuffelse enn iPhone 6...
medlem i 198 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Superhai » lør 25.10.2014 13:41

For de som hadde tokjernersprosessor i en eldre Mac Mini så er dette definitivt en oppgradering. Hvis man går for nestlaveste maskin eller høyere. Intel Iris er vesentlig raskere enn f.eks. HD4000 som er i MM2012.

En annen ting er at det når er Thunderbolt 2, som også er bedre enn forrige generasjon, og er en stor fordel om man skal ha en 4k i 60Hz (som tb1 og hdmi ikke klarer). Det at det er to gjør at man ikke trenger å velge mellom skjerm og f.eks. ekstern HD.

Men, hvor vidt man opplever det som bra eller ikke, kommer ann på hva man trenger. For min del så er mangelen på firekjerner "dealbreakeren". Jeg bruker maskinen mot en prosjektor for å se filmer ol. mens den samtidig jobber med andre ting. Jeg merker at alt går mer flytende med MM enn min MBP som har tokjerner, men ellers også samme konfigurasjon.
medlem i 131 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav Macca » søn 26.10.2014 17:57

OWC har også foretatt en "teardown", denne gangen av en modell med fusion drive: http://blog.macsales.com/27127-owcs-tea ... sion-drive

Ser man på bildene fra iFixit og OWC så virker det trolig at man kan ettermontere en PCIe Flashdisk hvis man kjøper en modell med bare snurredisk. Man må riktignok få tak i den flex-kabelen som kobler PCIe-disken til hovedkortet og en passende PCIe-disk, men det regner jeg med at vil dukke opp på eBay etterhvert.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav sosyv » tor 30.10.2014 15:39

Elkjøp satte nettopp ned prisen på den mellomste modellen til 5500,- (har bestillt) Tenker at her er cpu mye kraftigere, 8 GB RAM og Intel Iris kontra innstegsmodellen.
Hadde egentlig bestemt meg for samme modell fra Apple, men med PCI-e SSD.
Har en Samsung 840 SSD liggende og tenker å bruke denne.

Noen som har klart å finne ut om det funker? Ser ut som det bare er å bytte med den originale spinndisken? Vil dette evt gi tilnærmet like god brukeropplevelse som PCI-e SSD?

//Stig
medlem i 172 måneder
 

Re: Mini late 2014 - kjøpehjelp

Innleggav DADDY » fre 07.11.2014 22:11

DADDY skrev:Ordrebeløp kr 9 671,25

:-P :-P :-P

Den i midten med i7 + 16GB.

Levering: 29 Okt, 2014 - 31 Okt, 2014 av Standard levering


Wow, jeg er meget formøyd. Alle probleme jeg hadde med den gamle er borte, bedre cpu og dobbelt minne hjalp.

Savner dvd-spilleren.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]