Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav sessions » tor 23.10.2014 23:05

God aften! Displayet og skjermglasset tok kvelden på min 13" MB Pro etter en episode som involverte en potteplante i 1 meter fritt fall. Skjermen virket fremdeles etter uhellet, men det var en del clouding på skjermen etterpå, så jeg bestilte like godt nytt display.

Skiftet begge deler etter denne "How to"-en her: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/4311.

Prosessen gikk svært knirkefritt, helt til jeg skulle slå på maskinen igjen. Først ble det ikke lys i displayet i det hele tatt. Jeg tok så av underdekselet igjen, tok ut display-kontakten på hovedkortet, plugget den inn igjen, og forsikret meg om at den var trykket helt inn. Når jeg nå startet maskinen, ble skjermen helt hvit - that's it.

Koblet maskinen til en tv-skjerm etterpå, og da fikk jeg helt normalt skrivebord opp på tv-skjermen. Skjermen på maskinen var dog fremdeles helt hvit.

Hva kan dette skyldes? Hjelp!
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav Superhai » tor 23.10.2014 23:58

Når det kommer til LCD og lignende så er hvitt det samme som svart på gamle skjermer'er. Med andre ord ikke noe signal. Når det er sagt, så er feilsøking komplisert. Du har ihvertfall strøm til baklyset. Du har sjekket at alt du har bestilt er riktige modellnummer etc.? Prøv også og sette sammen alt på nytt, og sjekk at ingen plugger eller kabler er skadet.
medlem i 131 måneder
 

Re: Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav sessions » lør 25.10.2014 12:09

Når det kommer til LCD og lignende så er hvitt det samme som svart på gamle skjermer'er. Med andre ord ikke noe signal. Når det er sagt, så er feilsøking komplisert. Du har ihvertfall strøm til baklyset. Du har sjekket at alt du har bestilt er riktige modellnummer etc.? Prøv også og sette sammen alt på nytt, og sjekk at ingen plugger eller kabler er skadet.


Har sjekket at det jeg har bestilt er til riktig modell, så det skulle ikke være noe problem. Koblet også fra batteriet før jeg begynte å røre noe som helst annet. Har prøvd å ta fra hverandre alt og sette det sammen igjen 2 ganger nå, uten noe annet resultat.

Søkte litt rundt på det store internett, og det kan se ut til at kontakten til skjermkabelen på hovedkortet er kortsluttet(svarte, runde merker der kontakten ellers skal være gullfarget). Skjønner ikke helt hvordan dette har gått til, da jeg ikke har hatt strøm tilkoblet når jeg plugget inn og ut kabelen, og jeg har hele tiden forsikret meg om at kabelen har vært skikkelig på plass når jeg plugget den inn.

Løsningsforslag? Brukt hovedkort koster fort et par laken, og så mye har jeg ikke til å bruke på å reparere denne maskinen nå. Eventuelt får den bare stå som desktop-maskin...
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav Superhai » lør 25.10.2014 13:00

Det er ulempen med å gjøre slike ting hjemme, du har ikke utstyr til feilsøking. Du sa at det gamle fungerte men ikke helt, har du prøvd å sette det tilbake igjen (om det ikke er svært skadet?). Feilen kan være på selve hovedkortet, eller delen du har fått kan ha vært defekt i utgangspunktet. Kortslutninger kan ha skjedd når laptopen fikk skaden, men også om du har kommet borti noe med metall (skrutrekker el.) det er fort gjort. Så har du statisk elektrisitet, selv om det meste i dag er godt sikret. Mac maskinene har egendiagnostikk, men vet ikke i hvilken grad den er i stand til å finne ut hvor problemet ditt er, men det kan være lurt å prøve.
medlem i 131 måneder
 

Re: Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav sessions » man 27.10.2014 21:37

Da har jeg montert det gamle displayet tilbake i Macbooken, med samme resultat som med nytt: hvit skjerm. Med andre ord kan det hende det gamle displayet ikke var ødelagt til å begynne med?

Har sett litt på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=Yhuju0a7ric som viser en hvordan en kortsluttet kontakt ser ut. Tilsynelatende er min kontakt i orden. Jeg kan ikke se at noen av pin'ene på kontakten, eller kretsene som går fra kontakten og ut på hovedkortet er svidd - dog er det noen grå merker oppå kontakten.

Så litt nærmere på LVDS-kabelen (den som går mellom display og hovedkort), og det kan se ut til at den har fått et slags hakk på den enden som skal plugges i displaykontakten på hovedkortet. Kan tenkes at dette kanskje er problemet?
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvitt skjermbilde på MB Pro etter skifte av lcd

Innleggav Superhai » tir 28.10.2014 19:24

Kabelen kan selvfølgelig være skadet, men som regel så er kablene de komponentene som tåler mest. Siden det har vært en fysisk trøkk på hovedkortet, så kan også det være skade der og det er umulig å se med øyensyn. Noen chiper kan også være skadet. Siden du får normalt bilde via ekstern port, og både gammel og nytt display gir samme resultat - så er en mulighet at problemet ditt ligger etter gfx-chipen og før displayet. Grå merker på pluggene kan være korrosjon eller belegg, sot-merker er også noe som kan komme naturlig ved bruk (temperatur som varierer fra 0-20 og opptil 70-80 C, men det er maskinen konstruert for).
medlem i 131 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]