Aktiverings-hælvete

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Aktiverings-hælvete

Innleggav plexus81 » fre 11.07.2008 18:43

Har gått å siklet etter iPhone nå en god stund. Var på butikken i dag og fikk i meg et eksemplar. 2 timer senere ringte jeg Netcom og fikk brutt avtalen med de.

Prøver nå å aktivere telefonen på nytt for å kunne bruke alle typer sim-kort. Men i det fantastiske programmet iTunes (møkkaprogram) så får jeg kun feilmeldinger.

"Vi kunne ikke fullføre iTunes Store-forespørselen din. Nettverksforbindelsen ble tilbakestillt"

Har ingen problemer med nettet og det er ingenting galt med maskinen min.. (er it-konsulent så ja jeg har peiling på hvordan en maskin fungerer)

Søkte opp litt og fant ut at Apple sliter med serveren sin.. så nå står jeg her med et produkt jeg ikke engang kan bruke. BRA APPLE, dere er så mye bedre enn alle andre..

Kanskje jeg skal sende Apple en faktura for at de kastet bort tiden min( 4 timer venting x 670 kr )

Tror jeg like godt poster den inn på finn.no, sikkert noen som har lyst å kjøpe en iPhone til 6900 uten binding ???? Veldig billig, special price for you my friend!

Takk apple .. takk!
medlem i 189 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav eirikdh » fre 11.07.2008 18:48

Må du ikke vente en stund etter du har sagt opp hos NetCom før du kan bruke andre sim-kort?
medlem i 191 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav plexus81 » fre 11.07.2008 18:49

Det skal gå rimelig kjapt. Men problemet er at jeg ikke engang kan bruke netcom sim-kortet mitt engang!! Trodde Apple hadde på seg et rykte at "Alt bare fungerer".. Jeg har hvertfall fått bra start med Apple!
medlem i 189 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav Robbiedeluxe » fre 11.07.2008 18:50

Jeg har også samme problem og venter på at aktiveringsserverne skal fungere igjen.

Jeg har to kolleger som var litt raskere ute og begge bruker nå Telenor SIM-kort, jeg derimot begynte ikke før 4-5 tiden så da ble jeg jo rammet av at alle amerikanere også skulle aktivere sine telefoner...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav geircito » fre 11.07.2008 18:51

Nettopp, Apple har problemer med aktiveringsserver, samt at tusenvis prøver å aktivere samtidig overalt i verden...
Jeg hadde ingen problemer kl. 11.00 i dag formiddag...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav plexus81 » fre 11.07.2008 19:03

Kanskje apple skulle ha kjørt aktiveringen sin på en Windows-server eller en av de bedre Linux distroene.... hadde sikkert fungert bedre da.. *flire* Apple = Fail!
medlem i 189 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav Trymmern » fre 11.07.2008 19:08

Litt off topic, men måtte nesten svare. Serversystemene til Apple er svært bra.

ont:

Har nettopp oppgradert min 2Gen iPhone til 2.0 og her kommer jeg ikke frem til noen aktiveringsskjerm, nettverksforbindelsen timer ut her også.
medlem i 190 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav Robbiedeluxe » fre 11.07.2008 19:10

skjønner jeg meningen med overskriften på NetCom-brosjyren!

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav plexus81 » fre 11.07.2008 19:12

Tydeligvis er de ikke gode nok.. du ser jo reslutatet nå.. Hvor mange tror du holder på å rive av seg hodet akkurat nå?

Kunne likt å ha sett den tekniske avdeligen hos Apple nå.. de løper vel rundt som noen kyllinger med avhugget hoder akkurat nå!
medlem i 189 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav admin » fre 11.07.2008 19:15

Backenden til Apple er vel stort sett basert på Solaris etter hva jeg vet.. Dvs. det er Sun bokser som kjører Solaris.

Apple har definitivt undervurdert etterspørselen etter iPhones. Det ser jo ut til at samtlige telefoner blir utsolgt på dag en, verden over.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav plexus81 » fre 11.07.2008 19:19

Vet det er litt feil å diskutere med amin her.. men du må selv innrømme at de har drete på draget! Så mye trafikk er det ikke mellom serverene, det er jo nesten som om at serveren min skulle ha klart jobben bedre. Det er jo bare et "sql" oppslag.. Tenk hvor mange millioner ganger flere oppslag google sin servere må være? Lenge leve google!
medlem i 189 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav Robbiedeluxe » fre 11.07.2008 19:29

Vips, da var jeg oppe med min nye iPhone på Telenor (tvilling-SIM). :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav admin » fre 11.07.2008 19:35

Du kan da godt diskutere med meg :)

Jeg vil ikke spekulere i hva som er galt hos Apple, men man trenger ikke være rakettforsker for å forstå alle forespørslene de får nå kan skape kapasitetsproblemer. Apple har kanskje undervurdert hvor stor trafikk de faktisk vil få eller så har de noen større tekniske problemer. I såfall kan man lure på hvor fallbacken er?

Siden du skriver at du jobber som IT-konsulent så vet du kanskje også at det er vanskelig å skape systemer som skalerer opp til de ekstreme nivåene vi nå snakker om. Du drar fram Google som et eksempel, men jeg trenger vel ikke å minne deg på Google Analytics som var så overbelastet at det var tilnærmet umulig å bruke på en måned? Eller de første månedene av Gmails levetid? Populariteten og det antallet forespørlser som ble gjort var langt over hva Google noensinne hadde regnet med. Skalering er vanskelig, det opplever også vi hvert eneste år under Apples keynote.

Apple har bygd en realtivt heavy infrastruktur og det er ikke veldig mange bedrifter som håndterer så store transaksjonsvolumer som Apple gjør gjennom iTunes Store hver eneste dag. Det er selvsagt kjedelig at aktiveringen ikke fungerer, men det er vitterlig ingenting noen av oss kan gjøre så mye med utover å klage. Alternativt ta en pils i sola og vente til amerikanerne har fått aktivert seg ferdig ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav IMorten » fre 11.07.2008 19:53

Hvorfor kjøpte du iPhone da, siden du synes Apple er SÅ dårlig :-D

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Aktiverings-hælvete

Innleggav fersking » fre 11.07.2008 19:57

Finner ikke nok banneord,det er vel bare og prøve å aktivere utover kvelden.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron