Safari kunne ikke åpne siden

Diverse programvare

Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav libomac » søn 08.02.2015 22:39

Jeg får ikke til å åpne enkelte nettisder med Safari, og forstår ikke grunnen!

Eksempler på sider jeg ikke kan åpne er google.no og youtube.com. Feilmeldingen lyder som følger;
Safari kan ikke åpne siden "…" for Safari ikke kan opprette en sikker forbindelse til tjeneren "…"
Facebook og f.eks vg.no er ikke noe problem..

Hjelp?
medlem i 109 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav Ole.dag.kvamme@gmail.com » ons 15.04.2015 11:03

Jeg har samme problem. Fant du ut av det?
Mvh
medlem i 107 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav iKarlsen » fre 12.06.2015 23:38

Jeg BUMPER denne.

Har en mac med Safari 6.0 og OSX 10.8.1 hvor jeg ikke kommer inn på enkelte nettsider, blant annet Facebook. Har forsøkt å nullstille Safari, slette alle filer tilknyttet Safari i bibliotek-mappen og reparere diskrettigheter uten hell. Er på admin-brukeren på maskinen og foreldrekontroll er ikke satt på. Routeren har ingen begrensninger så problemet ligger ikke der, hjelper forøvrig heller ikke om jeg kjører kablet nett, eller 4G gjennom telefonen.
Hosts-filen er også tom, så det er ikke noe lokalt der som blokker. Little snitch kjører, men det hjelper ikke å deaktivere den heller. Fortsatt ingen tilgang. Får feilmeldingen nevnt lenger ned i denne tråden.
Problemet er knyttet til Safari, da FF kjører uten problemer.

Jeg har forøvrig andre macer hvor alt fungerer uten problemer. Disse kjører 10.6, med Safari (aner ikke hvilken versjon), samt 10.10.3 med Safari 8.0.5.

Any idea forrutenom å kjøre en clean install, noe som ikke er et alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav Ove » lør 13.06.2015 0:42

Jeg har sporadisk sett samme feilmelding, men det er lenge siden nå. Det er imidlertid et kjent problem, og det ligger mange diskusjoner på Apples support-sider, man kan finne dem ved å google noe sånt som < safari cannot establish secure connection to server >.

Når det gjelder at du har OS X 10.8.1 så kan du vurdere å oppgradere, siste versjon der i gården ble nemlig 10.8.5: https://support.apple.com/no-no/HT5815

Slike oppdateringer inneholder også oppdatert Safari, i tillegg kommer det av og til enkeltstående Safari-oppdateringer via Programvareoppdatering. Siste versjon av Safari for 10.10.3 er f.eks. Safari 8.0.6, kom som egen nedlasting i begynnelsen av mai 2015.

Hva som er nyeste Safari for de tre siste versjonene av OS X (OS X Mountain Lion v10.8.5, OS X Mavericks v10.9.5, OS X Yosemite v10.10.3) (nemlig Safari 6.2.6, Safari 7.1.6, Safari 8.0.6) framgår av denne artikkelen: https://support.apple.com/en-us/HT204826

Vil virkelig anbefale at du har nyeste mulige versjon av både den aktuelle OS X og Safari.
medlem i 230 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav iKarlsen » lør 13.06.2015 3:00

Jeg er klar over at den bør oppdateres, men det er en iMac som blir brukt maks 20 timer i året. Safari kan dog ikke oppdateres alene. Grunnet den ubetydelige bruken av maskinen gidder jeg ikke å ta jobben med oppdatering av OSi forhold til tid og backup ettersom jeg har andre maskiner som brukes daglig hvor dette ikke er noe problem. Jeg har også googlet en del på det, og funnet mye, men det som anbefales er stort sett å kjøre en clean install. Jeg testet ut å endre tilgang på noen sertifikater, men det var heller til ingen nytte. Det jeg syns er merkelig er at det funker på en gammel maskin med 10.6. Derfor tenkte jeg at dette en gang i tiden var en problem og om noen her på forumet visste om noen smart quickfix.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav Rillto » lør 13.06.2015 15:04

Ja den smarte fixen er jo å oppgradere ;)
medlem i 133 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav macverket » tor 03.09.2015 19:16

Bruker OS "El Capitan" på en ny 12" macbook og har siden jeg fikk denne pcèn irritert meg over hvordan søk fra adresselinjen(google søk) i Safari nettleser henger. Tidvis skjer det ingenting når jeg søker, og andre ganger får jeg samme feilmelding som øvrige medlemer (safari kunne ikke åpne siden) merkelig at dette ikke lar seg fikse da det går knirkefritt ved bruk av chrome nettleser.
medlem i 111 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav jerry.c.bush » tor 03.09.2015 23:10

Har samme problem av og til med Safari 9.0 (11601.1.50) i 10.11 beta (15A262e). Ikke at den viser feilmelding og ikke kan åpne sider, men at det virker som den ikke søker fra adressefeltet.

Det vil nok mest sannsynlig bli fikset til ferdig versjon kommer. Det er tross alt en beta vi kjører på, så noen bugs kan forekomme.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav Gitman » fre 04.09.2015 13:51

Tror jeg leste en gang at feilen også kunne ligge i routeren. Prøv å evt restarte den.
medlem i 230 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav jerry.c.bush » fre 04.09.2015 13:56

Det vil nok ikke hjelpe. Jeg har akkurat byttet ut min Time Capsule 1. gen til en 4. gen og dermed satt opp alt på nytt. Ingen forskjell der. Dog å restarte er jo fort gjort og gjør ingen skade, så det er jo bare å prøve det for de som sliter. :-P

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Safari kunne ikke åpne siden

Innleggav macverket » lør 05.09.2015 10:50

Syntes dette problemet også var tilstede i mindre grad med forrige OS.
Problemet er ikke eksisterende på Google chrome som også kjører på ett beta OS.
Etter siste beta update 10.11 beta (15A278b) har jeg ikke opplevd denne feilen lengre de få gangene jeg har brukt Safari nettleser :-)
medlem i 111 måneder
 


Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]