MTV vil også selge nettmusikk

MTV revolusjonerte i sin tid musikkbransjen, men når det gjelder nettmusikk har videokanalen vært heller slapp. Men nå vil MTV plutselig ta rotta på iTMS, MSN Music og de mange andre aktørene på nettet. Sannsynligvis er du ganske lei av å lese om store firma som vil selge nettmusikk. Siden Apple slo igjennom med iTMS, har alt fra brusfirma og kaffeselskap til it- og elektronikkfirma åpnet musikksider på nettet. Men MTV har en helt spesiell stilling hos publikum - og fortjener derfor litt omtale, selv om kundene nå har forvirrende mange tilbud å velge mellom.

For sent ute?
I løpet av året lanserer MTV en musikktjeneste i samarbeid med det amerikanske firmaet MusicNet, som eies av musikkindustrien. Først får amerikanerne tilgang, og deretter står Storbritannia for tur. Det er ikke kjent hvilket filformat tjenesten kommer til å bruke, men ryktet vil ha det til at også MTV sverger til Microsofts wma med DRM (kopibeskyttelse).

MTV håper å kunne bruke tv-kanalens unike posisjon til å markedsføre tilbudet. TV-reklame er viktig for å få folks oppmerksomhet, og så langt er det kun Apple som har hatt en slik markedsføring. Over 80 millioner seere har tilgang til MTV.

Kanalen har selvfølgelig den fordelen at MTV er et merkenavn folk forbinder med musikk. Men spørsmålet er om MTV allerede er håpløst på etterskudd - og at iTMS har blitt markedsleder innenfor sin sjager, på samme måte som MTV ble i sin tid. I tillegg kan ikke MTV tilby filer kompatible med Apples markedsledende iPod. Forblir Apple den markedsledende spilleren, har ingen av de nye tjenestene en sjangs.

Kilde : itpro/pcmedia.no

Tags: