Apple tapte til Sony

I følge LATimes tapte Apple kampen for McDonalds reklamekroner for Sony. McDonalds har i lengre tid hatt planer om å dele ut musikk på samme måte som Pepsi har gjort gjennom iTunes. Lenge har det vært trodd at McDonalds skulle velge Apple, men nå har de i følge ryktet snudd og valg Sony. Sony presenterte for kort tid siden sin Connect tjeneste. En europeisk nettside for salg av musikk. Gjennom tjenesten Connect vil man fra juni av kunne kjøpe låter for ? 0,99 stykke. Man får anledning til å overføre låtene til Sonys bærbare musikkenheter.

Connect blir først tilgjengelig i Frankrike, Storbritannia og Tyskland ? og deretter resten av Europa. Den vil inneholde over 300 000 spor fra de fem største plateselskapene (hvor Sonys egen musikkavdeling selvfølgelig inngår).

Sony satser på å slå iTunes ved å kapre mobilmusikk-markedet. Firmaet håper at mobilbrukere vil kaste seg over streaming-tjenesten. Her får man servert musikk, og man kan skifte spor om man ikke liker det man hører. Musikken blir overført via GPRS/3G-nettet. Sony vil også legge ved artistinformasjon og link til diskusjonsforum for musikkfans.

Kilde : Macminute / PCmedia/itpro technett

Tags: