For et år siden gikk Creatives sjef Sim Wong Hoo ut og sa at han erklærte krig mot Apple og iPoden. Han så for seg at Creative ville nå 40% markedsandel innen året var omme og skulle nå dette målet med en 100 millioner dollar reklamekampanje. Dessverre gikk det ikke helt som Creative ønsket og de vifter nå med det hvite flagget og erklærer at krigen er over. Creative skal nå fokusere på å bli lønnsomme fremfor markedsandeler.
Creatives aksjekurs har den siste tiden falt over 50% etter svært dårlige resultater. Selskapet har tapt penger alle de tre siste kvartalene og har ikke greid å konkurrere med Apples iPod. Allikevel har de vært Apples største konkurrent på MP3-spillere verden over. Nå legger Creative fokuset om skal fokusere mer på lydkort enn på MP3-spillere. Skiftet i fokus vil i følge Creative gjøre selskapet lønnsomt igjen og Sim Wong Hoo har uttalt at hans selskap ikke kan vinne mot Apples popularitet eller produkter.
Ingen hvit jul for Creative
Analytikere i Singapore spår heller ingen hvit jul for Creative. Deres mest selgende produkter er avhengig av flash-brikker som det plutselig har blitt mangel på etter Apples introduksjon av deres iPod nano modell som kun bruker flash-minne. Prisene har steget noe som igjen presser Creatives små marginer. Creatives strategi har hele tiden vært å underprise Apple på MP3-spillere, men dette har igjen ført til at deres marginer har blitt syltynne. Når prisen på flash-minne stiger ganske kraftig får dette store konsekvenser for Creative.
Mange spår nå at Creative blir det neste Rio og kommer til å trekke seg fra MP3-bransjen. I såfall blir Creative ikke det første offeret for Apples iPod popularitet.
Kilde: Yahoo Singapore & iLounge