Pepsi klar med Super Bowl reklame

Pepsi har hyret 20 tenåringer som ble saksøkt av RIAA, til å delta i en reklamefilm for ?lovlig? nettmusikk. Under Super Bowl vil millioner av amerikanere få møte de angrende synderne, som forteller at for hver Pepsi du kjøper får du én ?lovlig? låt hos iTunes Music Store (iTMS).
Pepsi og Apple planlegger å gi bort inntil 100 millioner musikkfiler i det to måneder lange markedsføringsstuntet. Tallet blir trolig lavere, da ikke alle Pepsi-kunder bryr seg om musikk ? gratis eller ikke. Man regner med at 88 millioner vil se reklamefilmene under Super Bowl 1. februar.

?Kriminelle? musikkelskere
I reklamen møter man "noen få av ungdommene som ble tiltalt for å ha lastet ned gratis musikk.? Så langt har RIAA (Recording Industry Association of America) saksøkt 914 musikknedlastere, 532 saker ble levert inneværende uke. RIAA er for øvrig glad for Apple og Pepsis initiativ: ?Denne reklamen viser at alt har forandret seg,? sier Mitch Bainwol i RIAA. ?Suksessen for lovlig nedlasting er bra fordi den viser at fans ønsker å støtte artistene.?

Men Pepsi og Apple lager ikke reklamen for å straffe de 20 musikknedlasterne: ?Alt er i den beste mening,? forteller Dave Burwick, sjef for Pepsis markedsføringsavdeling. ?Vi ønsker bare å få folk til å kjøpe musikk lovlig på nettet, i stedet for å stjele. Dette er på mange måter et kulturskifte.?

De forhenværende MP3-piratene i Pepsi-reklamen er mest opptatt at de kommer på tv under selveste Super Bowl, samtidig som de har fått en lærepenge. ?Jeg har sluttet å laste ned musikk fra P2P-programmer,? sier 14-år gamle Annie Leith. Hun fikk $ 3000 i bot for å ha lastet ned og delt ut 950 mp3-filer. Hun vil nå bruke deler av pengene fra reklamefilmen til å betale boten fra RIAA. ?Samtidig er det utrolig å tenke på at jeg kom på tv for noe så latterlig.?

Super Bowl-reklamen vil inneholde Bobby Fullers klassiske låt ?I Fought the Law?, samtidig som en av de forhenværende mp3-piratene sier: ?Vi kommer fremdeles til å laste ned gratis musikk fra nettet.? Så bryter en annen stemme inn: ?Men de kommer til å gjøre det ved å kjøpe en Pepsi, finne koden på flasken og logge seg på iTunes Music Store!"

Kilde: pcmedia/itpro

Tags: