Yelp lanseres i Norge - alt klart for Siri?

YelpYelp, verdens største nettstede for anmeldelser av restauranter, utesteder, butikker og alt annet du finner i byen, har nå offisielt åpnet dørene i Norge. Denne tjenesten er sentral i Apples Siri på iPhone 4S og leverer blant annet restaurantanbefalingene via Siri. Er alt klart for norsk Siri?

Yelp er, som mange kanskje vet, verdens største byguide på nett. Tjenesten startet i USA, men har sakte men sikkert utvidet til Europa og nå Norge. De siste månedene har tjenesten åpnet i både Sverige, Danmark og i dag var det altså Norge sin tur til å få Yelp.

Denne nasjonens historie er preget av eventyr og oppdagelser, og vi tror at Norge og nordmenn har det riktige tankesettet for å forstå og ta i bruk det konseptet Yelp er bygget på. Oslo har en spesielt livlig kafé-kultur og et pulserende uteliv, til tross den lange kalde vinteren. Vi gleder oss til å se denne dele-glade kulturen blomstre når Yelp gir tøylene over til lokalbefolkningen.

uttaler Miriam Warren, Vice President New Markets i Yelp i en pressemelding.

Det ikke alle vet er at Yelp er en sentral del av Apples Siri-tjeneste. Spør du Siri for eksempel om nærmeste Sushi-restaurant, vil Siri automatisk spørre Yelp og gi deg den nærmeste restauranten.

Siri trenger et datagrunnlag for å kunne gjøre dette og dette datagrunnlaget er per dags dato Yelp. Med Yelp i Norge, er Apple hakket nærmere å kunne lansere Siri i Norge. Kanskje får vi se det i iOS 6 som forventes vist fram på WWDC?

Yelp på iPhone

Yelp har en relativt god iPhone-applikasjon som lar deg finne lokale steder, sjekke inn og skrive kommentarer, ta bilder og legge til mer utfyllende informasjon om stedene.

Yelp Yelp

Siden Yelp offisielt først har lansert i Norge i dag, er katalogen langt fra komplett, men med iPhone-applikasjonen er det heldigvis lett å legge til nye steder og forbedre allerede registrerte steder. Yelp er tilgjengelig for hele Norge, men i starten vil fokus først og fremst være å bygge opp et samfunn i Oslo. Deretter vil selskapet følge en by-etter-by-metode som Yelp alltid benytter når de lanserer tjenestenrundt om i verden.

Yelp Yelp

Applikasjonen er tilgjengelig gratis i App Store.

Tags:

wellendorf

Endelig :D

KennethDreyer

Det første som slår meg er at de bruker veldig gammel bedriftsdata.. mange bedrifter som har blitt opprettet i 2011 finner jeg ikke i databasene deres.

Mistenker at de har data helt tilbake til 2010..

Bynn

Morro med påskeegg i bunn av instillingsskjermen :D

mortengutt

Spørs om Siri blir så populær å bruke i Norge, vi har jo ikke akkurat få dialekter i dette landet, så Siri blir vel bare å forstå bokmål - og tror du en bergenser eller nordlending vil "legge om"? Da kan man jo like godt snakke engelsk, hehe.

wellendorf

Nå er jo bokmål det flest snakker i landet da, så bokmål og evt nynorsk holder selvfølgelig.

Er forresten ganske irriterende å kommentere på en artikkel, for så at artikkelen endres etterpå. Da kan kommentarer tas helt ut av mål og mening.

er vel strengt tatt veldig få som snakker bokmål i norge. bare tenk på forskjeller oslo øst/vest. eller når du kommer til fredriksstad og de lurer på hvilke "båtær" som går til danmark i morgen...

wellendorf

Nå er det ikke vanskelig for oss fra Fredrikstad å snakke bokmål, og jeg ihvertfall ber ikke om Siri på min dialekt ;) Så oslo øst og vest er sååå forskjellig mener du?

hvis du ikke ber siri på din egen dialekt er det fordi du tilpasser deg teknologien. det er noe teknologiinterresserte mennesker, slik som oss som leser ipod1, ofte vil gjøre. at "mannen i gata" skal tilpasse seg teknologien på samme måte er urealistisk.

forskjellen på oslo øst/vest er ikke så veldig stor for oss som hører på, men for et dataprogram som tolker lydene vil jeg tro forskjellen er stor bok til at det må hensyntas i programvaren.

Wackhy

Det er mer enn nok dialekter i engelsk. Har ikke hørt noen utstrakte klager på at Siri ikke takler dialekter i England, så det skulle være en relativt enkel oppgave å tilpasse dette til norsk også.

her skal jeg innrømme jeg er utenfor mitt eget fagfelt, men mener jeg leste et intervju med en av de som hadde arbeidet med talegjenkjenningen i siri (er det nuance de bruker?), som sa de ville ta flere år å få den norske "opplevelsen" like bra som den engelske. men nå skal jeg ikke diskutere mer, så får vi heller være uenige.

wellendorf

Tror ikke det er et så stort problem som du skal ha det til. Se bare hvordan siri fungerer per dags dato. Hvor stor er ikke engelsken hos oss nordmenn? Jeg kan fint innrømme at min engelsk tale ikke er bedre enn middels, men Siri forstår meg allikevel. Hvorfor skal hun da ikke forstå dialekter på norsk?

ipodtouchfever

Det er vel ingen som snakker bokmål!!!

wellendorf

Det er vel ingen som snakker bokmål!!!

Nei, det er et skriftespråk. Men du skjønner hva som menes med det regner jeg med, så ikke vits i å klikke av den grunn ;)

toeggi

Det er mer enn nok dialekter i engelsk. Har ikke hørt noen utstrakte klager på at Siri ikke takler dialekter i England, så det skulle være en relativt enkel oppgave å tilpasse dette til norsk også.

[youtube">v=SGxKhUuZ0Rc[/youtube">

:rolls eyes:

remekboy

Håper tjenesten går på trynet her i norge, de tvinger bedrifter til å betale hvis de vil slette eller forandre noe. Tenk at yelp ansatte kan legge dårlige omtaler så kreve betalig for å få fjernet de, utpressing rett og slett. Så selfølgelig ubrukelig også for vanlige folk dersom rike bedrifter kan fjerne dårlige omtaler.

akan86

Håper tjenesten går på trynet her i norge, de tvinger bedrifter til å betale hvis de vil slette eller forandre noe. Tenk at yelp ansatte kan legge dårlige omtaler så kreve betalig for å få fjernet de, utpressing rett og slett. Så selfølgelig ubrukelig også for vanlige folk dersom rike bedrifter kan fjerne dårlige omtaler.

Det du skriver er bare tull.

Ref: [color=#FF0000">Myte #3: "Yelps selgere manipulerer anmeldelser for potensielle annonsører (de tilbyr for eksempel å fjerne negative anmeldelser for nye kunder som melder seg på, eller truer med å fjerne positive anmeldelser overfor eiere som velger å ikke annonsere på Yelp)"

I virkeligheten: Vi har all grunn til å stole på det smarte, flittige og respektable salgspersonalet vi har på Yelp. Ved siden av dette, for å unngå alt som kan virke upassende, har vi tatt flere forholdsregler for at ingen av medlemmene i teamet skal bli fristet til å lure systemet. Spesielt:

Selgerne i Yelp har ikke egne administrative privilegier som lar dem endre databasen til Yelp-anmeldelsene.
Alle selgere hos Yelp skriver under på en avtale om at han/hun ikke kan skrive anmeldelser av noen bedrifter så lenge de er ansatt hos Yelp. Vi stoler på at våre salgsfolk kan leve opp til denne forpliktelsen. Vi har også flere overvåkingssystemer på plass for å sørge for at ingen (tilfeldig eller med hensikt) krysser denne grensen.
Ved å være årvåkne oppdaget vi en gang en selger som anbefalte en venn å skrive en positiv anmeldelse av en mulig kunde (som vennen faktisk var kunde hos). Selgerens karriere hos Yelp ble avsluttet samme dag.
Når en ny annonsør registrerer seg hos Yelp, vil bedriftseieren deretter delta i et orienterings-webinar, som i tillegg til å gi mer informasjon om Yelp, bekrefter at anmeldelser ikke har noe med annonsering å gjøre.

(http://www.yelp.no/myths)