iPaden inntar cockpit

iPaden inntar cockpit

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad. Den 613 gram lette iPaden vil i løpet av de kommende månedene erstatte de ca. 24.000 sidene med manualer som i dag står ved pilotenes side inne i cockpiten.

Som et av de første flyselskapene i verden gjør vi cockpit papirløs. Med fingerspissene kan pilotene nå hente oppdaterte manualer via iPaden. Med papirløse cockpiter vil vi på årsbasis spare ca. 100 tonn brennstoff og vi skåne naturen for ca. 300 tonn CO2-utslipp

sier direktør i Thomas Cook, Torben Østergaard.

Flyselskapet er et av de få i bransjen som hvert år sender ut et miljøregnskap. Rapporten for 2011/12 er nettopp publisert og den forteller at iPaden også vil gi en miljømessig gevinst. Thomas Cook har nemlig hvert år brukt ca. en million papirark til oppdatering av manualene i flyene. Dette vil det nå bli slutt på og nå oppdateres manualene hver gang en pilot passerer en av selskapets WiFi-rutere på flyplassene.

Det er en av selskapets kapteiner, Hans-Henrik Grentzmann som har holdt i«Prosjekt iPad», og som har bidratt til å utvikle en Thomas Cook App som inneholder all informasjonen fra de tunge flymanualene. I tillegg til at pilotene kan hente nødvendige opplysninger på selve flyvningen, vil iPaden også bli brukt som et arbeidsverktøy når pilotene skal trene og vedlikeholde sine flysertifikater.

Interessen for ”Prosjekt iPad”, som er et av de første større i Europa, er stor. En lang rekke flyselskaper har kontaktet oss for å høre hvordan de også skal komme seg en generasjon videre og få gjort cockpit papirløs

forteller Hans-Henrik Grentzmann.

Thomas Cook er ikke det eneste flyselskapet i verden som nå satser på iPad. iPaden ble nylig sertifisert og godkjent til å kunne brukes i cockpit i de store pasasjerflyene og det er dermed fritt fram for både store og små flyselskaper å hive ut manuler i fordel for iPader.

Tags:

Iqgutten

Hva skjer da med "Skru av alt elektronisk utstyr ved letting og landing?"

Zoot

Ipaden er endel av flyets utstyr. De skrur ikke av flyet kun fordi man skal skru av all elektronikk =)

tkthekiller

Skru av alt elektronisk utstyr er mer "føre var" prinsippet siden de ikke kan godtkjenne ALL elektronikk som folk skal ha med seg.

Det er også slik at folk hører etter tilfelle det skjer noe, i og med at de aller fleste ulykker er ved letting/landing.

Syns det høres ut som en god idé, men sikkert noen piloter som blir fristet til å spille mens autopiloten står på...

Mer skummelt å høre angry birds lyder fra cockpiten enn alarmer... :P

Vegard-K

Hvordan får de egentlig sin egen programvare på iPaden egentlig?

tkthekiller

Hvordan får de egentlig sin egen programvare på iPaden egentlig?
Bare lager en egen app vel :)

Tror ikke det er endre enn militæret i USA som har skreddersydde OS

Vegard-K

Hvordan får de egentlig sin egen programvare på iPaden egentlig?
Bare lager en egen app vel :)

Tror ikke det er endre enn militæret i USA som har skreddersydde OS

Skjønner at de må lage en app, men jeg regner med den appen ikke skal ut i App Store (?)

vlekanger

bedrifter kan lage app-er og distribuere til sine iOS-enheter uten å gå via appstore.
http://developer.apple.com/programs/ios/enterprise/
Bedrifter kan også sette faste innstillinger, VPN-oppsett etc. som ikke kan endres av bruker.

Vegard-K

bedrifter kan lage app-er og distribuere til sine iOS-enheter uten å gå via appstore.
http://developer.apple.com/programs/ios/enterprise/
Bedrifter kan også sette faste innstillinger, VPN-oppsett etc. som ikke kan endres av bruker.

Ahaa :D takker ;)

s.b.h

"...og det er dermed fritt fram for både store og små flyselskaper å hived ut manuler i fordel for iPader"

Så dumme kan vel ikke flyselskapene være, det nekter jeg å tro. Når man på sjøen er oppfordret av myndigheter å ha papirkart tilgjengelig da man ikke kan stole 100% på GPS er det vel enda mer viktig å ha papirmanualer tilgjengelig hvis en iPad svikter og det piper overalt. Litt kjedelig å styrte fordi du er tom for strøm og har glemt laderen.
Vi får følge med på Havarikommisjonen...

ddybing

100 tonn drivstoff???
Veier de manualene virkelig så mye at det på årsbasis vil bruke 100 tonn bensin?

Det var da voldsomt.

KlodrikMcKr

Håper vertfal de har minst to stykk med vanntett beskyttelse i tilfelle en går tom for strøm og kansje en mindre utgave av manualen med skjeldnere oppdateringer. Jeg tror iPad vil bli en enorm suksess i fly, men er litt skeptisk til at elekronisk data skal kunne erstatte fast data 100%.

Wackhy

Norwegian har gjort dette i lengre tid faktisk

bs@barry.no

Fantastisk!
Og så bare 20-30 år etter at de første PC/laptopene ble vanlige!
Og skulle de absolutt ha Apple kunne de vel for lenge siden ha valgt en eller annen Macbook.

Banditman

Hei!

Jeg er en av de som i disse dager mottar en iPad.... ;-)

I dag flyr vi rundt med mange forskjellige manualer i cockpit, og siden et fly bruker mer drivstoff jo tyngre det er, er besparelsen ikke ubetydelig på årsbasis.

Ipad´ene skal være slått av ved avgang og landing. Og i første omgang kommer papirkartene som brukes ved navigering til å bli ombord. Så pust ut! :-)

Flyet har selv to elektroniske databaser over de områder som brukes, så papirkartene vi har i cocpkpit, er selv på en måte backup for det som er innstallert i flyet. Jeg har aldri opplevd på mine 20 år i luftfart opplevd at disse elektronsike databasene har lagt av..

GPS´ene (vi har 2) er kun en av mange forkskjellige måter å navigere på som vi har tilgjengelig. Flyet har selv 3 IRS (treghetsnavigasjon), 2 VOR ( henter info fra navigeringsfyr på bakken), 2 NDB (en annen type navigeringsfyr), 2 DME (en tredje type), 2 ILS (en fjerde type).
IRS´ene henter info fra alle nevnte navigeringsfyr i tillegg til GPS for å oppdatere sin posisjon, så det skal MYE mer til enn at GPS´en faller ut (noe jeg heller ikke har opplevd..) før vi får problemer med å navigere.. Våre navigeringskart egner seg heller ikke navigering etter landemerker...

Flyet styrter ikke om man mister strøm på iPad´ene :-)

...Og hvis vi får behov for vannbeskyttelse på våre ipadder, tror jeg vi har andre problemer å fokusere på.. :-)

MVH

Bandit

McEven

@Banditman tommel opp for siste setning! :-D

-M