Ingen iAds til Europa foreløpig

iAds 1. juli ble iAds offisielt lansert i App Store, men foreløpig er det kun amerikanske utviklere som får dra nytte av Apples nye reklameplattform. iAd blir nemlig ikke å finne i Europa før senere i år skal vi tro Apple og det er vel kanskje lite trolig at vi ser en norsk utgave med det første.

iAd er Apples annonseplattform i iOS 4 som skal gjøre det mulig for utviklere å enkelt legge inn annonser i sine applikasjoner og dermed kunne gi bort disse gratis. iAd er Apples svar på Googles Admob-annonsenetterk som i dag finnes i en rekke iPhone-applikasjoner.

En av fordelene med iAds er at annonsøren kan lage sin egen applikasjon i tillegg til banneret. Det gjør at når du klikker på en annonse blir du i applikasjonen, men en ny annonse-applikasjon vil legge seg oppå den opprinnelige applikasjonen. Teknologien som brukes er utelukkende HTML5, JavaScript og CSS3.

Her kan annonsøren legge inn bilder, tekst, informasjon, kart og priser. I tillegg kan du for eksempel sende dem en prisforespørsel via epost eller bestille mer informasjon via sms. Når du så er ferdig med applikasjonen krysser du den ut og fortsetter videre fra der du slapp i den opprinnelige applikasjonen.

Ikke bare gir dette utviklere en ny mulighet til å tjene penger, denne utviklingen kan også være positiv for oss forbrukere. Siden annonsørene betaler 2$ for hver gang noen klikker på deres banner, og 60% av dette tilfaller utvikleren, kan dette lett føre til billigere spill og også flere kostnadsfrie spill. I tillegg kan det virke som både annonsørene og Apple er meget fornøyde med denne løsningen.

Apple melder samtidig om at iAds vil bli tilgjengelig for utviklere utenfor Nord-Amerika i løpet av noen få måneder. Legg allikevel merke til at også norske forbrukere vil få annonsene så fort de implementeres i amerikanske apps.